Uppvärmning

Värmepump, bergvärme

5 inlägg 4875 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värmepump, bergvärme

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9592 Har nu kört bergvärme ca1,5 år
och helnöjd med min anläggning 201m borra och NIBE VP.
Kör utan elpatroner/tillsats
Stödeldar med ved i keddy insats vid svinkyla.
bra kombination för mig



   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9599 Hur lång avskrivning har du på den? skulel vara trevligt om du kunde redovisa en total kostnad för hela installationen och även om du kan redovisa hur mycket direktverkande el kostade dig tidgare.

Avatar Fallback

Re: Värmepump, bergvärme

Valmet830.3  
#9649
Sweden-viking skrev:Har nu kört bergvärme ca1,5 år
och helnöjd med min anläggning 201m borra och NIBE VP.
Kör utan elpatroner/tillsats
Stödeldar med ved i keddy insats vid svinkyla.
bra kombination för mig


Hur stor yta värmer du och vad är det för VP?

Normal dimensionering brukar ju va att VP ska klara 70% av värmebehovet de kallaste dagarna, gissar att det är de övriga ca. 30% du stöttar med vedeldning..

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9665
Hur lång avskrivning har du på den? skulel vara trevligt om du kunde redovisa en total kostnad för hela installationen och även om du kan redovisa hur mycket direktverkande el kostade dig tidgare


Avskrivningen beräknar jag till 6-8år?
Min kostnad totalt = CA:110 000sek + eget arbete
Jag hadde inte direktverkande el utan vattenburen elpanna tidigare.
Har grovt sett halverat totala elförbrukningen från 33000KWh till ca 16500 KWh. Men hushållselen är mer än jag trodde från början med tonåringar & datorer, 2 tv-app, stereor som står på nästan jämt, 2kylar 2 frysar, 3-4 bilvärmare,fru med massa smålampor, växthus mm


Hur stor yta värmer du och vad är det för VP?

Normal dimensionering brukar ju va att VP ska klara 70% av värmebehovet de kallaste dagarna, gissar att det är de övriga ca. 30% du stöttar med vedeldning.


Jag värmer upp ca=210m² (105m²souterängpan + 105m²övre plan)

VP = Nibe 1130 (10KW ) + borö vv-tank200L med 25m cu-slinga + 200L voymförstoringstank.

Diemensionerad förr att klara 99% av värmebehovet de kallaste dagarna
har haft minus 35°C och VP klarar värme + VV utan att behöva stöttning.

Eldar för att bli av med lite skräp från skogen & trivsel/mysfaktorn sen hjälper ju det värmepumpen de kallaste dagarna då COP (effekfaktorn)är som sämst.[/quote]

   TS
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#9672
Sweden-viking skrev:
Hur lång avskrivning har du på den? skulel vara trevligt om du kunde redovisa en total kostnad för hela installationen och även om du kan redovisa hur mycket direktverkande el kostade dig tidgare


Avskrivningen beräknar jag till 6-8år?
Min kostnad totalt = CA:110 000sek + eget arbete
Jag hadde inte direktverkande el utan vattenburen elpanna tidigare.
Har grovt sett halverat totala elförbrukningen från 33000KWh till ca 16500 KWh. Men hushållselen är mer än jag trodde från början med tonåringar & datorer, 2 tv-app, stereor som står på nästan jämt, 2kylar 2 frysar, 3-4 bilvärmare,fru med massa smålampor, växthus mm


Hur stor yta värmer du och vad är det för VP?

Normal dimensionering brukar ju va att VP ska klara 70% av värmebehovet de kallaste dagarna, gissar att det är de övriga ca. 30% du stöttar med vedeldning.


Jag värmer upp ca=210m² (105m²souterängpan + 105m²övre plan)

VP = Nibe 1130 (10KW ) + borö vv-tank200L med 25m cu-slinga + 200L voymförstoringstank.

Diemensionerad förr att klara 99% av värmebehovet de kallaste dagarna
har haft minus 35°C och VP klarar värme + VV utan att behöva stöttning.

Eldar för att bli av med lite skräp från skogen & trivsel/mysfaktorn sen hjälper ju det värmepumpen de kallaste dagarna då COP (effekfaktorn)är som sämst.
[/quote]

Intressant dimensionering av pumpen, Var i landet är det? Norr eller Söder?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar