Traktorer och processorer

Skogsboxer BM350 Volvo

49 inlägg 48484 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BM Boxer

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39299 En mycket fin BM350...





lyssna på ljudet från bm 350...






   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39384 Här kommer en bild på "pärlan " före ombyggnad . har monterat av kranen och tjackat en kärra med kran i stället... har givetvis alla prylar kvar så det går att återställa...
oxå simson kran vet ej modell men tillverkad innan man uppfunnit geometrin..

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39397
The Boxer skrev:Här kommer en bild på "pärlan " före ombyggnad . har monterat av kranen och tjackat en kärra med kran i stället... har givetvis alla prylar kvar så det går att återställa...
oxå simson kran vet ej modell men tillverkad innan man uppfunnit geometrin..


Vilken årsmodell har du?
Är boxern byggd av hultdins?

Har någon en instruktions bok till skogsboxern?

   TS
Användarvisningsbild
The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39469 vet inte men skulle tro att det är nåt hopplock :shock: Ösa hytt och halvbands utrustning simson kran och tico frontvinch samt att trepunktslyften fanns kvar (inte nu längre)
årsmodellen är 1965

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96653 Började semestern med att göra en liten uppgradering av min BM-Volvo 350 skogsboxer.

Så här ser den ut före.
Tänkte att uppgradera den förra sommarn men då bröt jag ju armbågen just före....... + plus att jag köpte en BM400.

DSC00065 skuren.JPG



DSC00067 skuren.JPG



Började då semestern med service rundsmörjning oljor mm, tvätta rengöra och slipa mm.
Sen blev det att rikta stolpar, sätta reflexer och att måla vagnen en KMA 10 tons vagn

P1010581 skuren.JPG


P1010576 skuren.JPG


Fortsatte sen med själva traktorn...

attachment=0]P1010583 skuren.JPG[/attachment]

P1010585 skuren.JPG




Många timmar har det blivit mer än jag tänkt, men det är rätt skoj när man ser resultatet.

Det var flera timmars jobb bara att rengöra traktorn från all smuts , gammal olja hydraulolja med mera och borstande med stålborste.

Kan lägga upp lite fler bilder om intresse finns......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

totte  
#96657 Mycket fint! Är alltid roligt att läsa om hur gamla grejor fixas till, gärna mer bilder på hela traktorn i uppsnyggat skick!

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Skogshuggarn  
#96659
Sweden-viking skrev:
Kan lägga upp lite fler bilder om intresse finns......


Intresse finns!!! :D

Verkar stört omöjligt att ta kål på dessa gamla trotjänare, och snacka om "sparbössa" nu när dieseln kostar 12 spänn L brutto över pump.

Avatar Fallback

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Robertberg  
#96664 TS skrev förut att han ska byta bensinledning, antingen så skrev han inte fel, alltså är det en bensinare. Eller så menade han bränsleledning och antagligen är det en diesel.

Är det en bensinare så hänger jag inte med på hur det är en sparbössa då bensinen är dyrare än dieslen.

Nånstans är det fel :)

Avatar Fallback

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96689 Bra jobbat! Man kan inte tro att det är så mycket arbete innan man provat.
En skogstraktor är ju så mycket mer grejor på som är ivägen och ofta rej-
ält ner oljade utav 45års tjänst i skogen med oljeläckage då och då. Är det
verkligen en 10-tons vagn?

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96690
obantteg skrev:TS skrev förut att han ska byta bensinledning, antingen så skrev han inte fel, alltså är det en bensinare. Eller så menade han bränsleledning och antagligen är det en diesel.

Är det en bensinare så hänger jag inte med på hur det är en sparbössa då bensinen är dyrare än dieslen.

Nånstans är det fel :)


Eftersom BM 350 har en direktinsprutad dieselmotor den legendariska Bolinder 1113, skulle jag förstås ha skrivit bränsleledning ej bensinledning, beklagar tankevurpan.

BM Volvo 350 boxer introducerades 1959. Traktorn var en stor nyhet och det hade tagit ca 3,5 år att utveckla den. Boxern hade en rad nyheter som tex: växellåda med 10 fram och 2 back, en avfjädrad sits med hydraulisk dämpning, diffspärr, oberoende+ drivhjulsberoende kraftuttag, tivameter (kombinerat varv/hastighet/timräknare) och den nya hydraullyften.
350 boxer kom att bli den mest producerade traktorn i företagets historia med 28039 som bara traktor, därtill kom de så kallade PKD satserna och chassin som användes till en rad olika fordon.
Då BM Volvo 350 Boxern var en mycket robust konstruktion kom den också att användas i mängd olika byggen. Tex: Stornalle, timmerkalle, gruskalle, GM 612, LM 218, LM 620 bara för att nämna några samt ett antal firmor som skogskonverterade dessa med kranar och halvband eller trekvartsband som ÖSA, Hultdins m f l.

Nåväl arbetet har fortsatt, här har frontpumpen som driver hultdinskranenen fått en axel med fungerande koppling så att man kan urkoppla den när inte använder den.

P1010590 skuren.JPG



Här är bränsleledningar bytta, filter rengjorda, handpump bytt och kylarslangar utbytta.
Sen lite motorfärg och lite puts så blev det så här:

P1010588 skuren.JPG



Motorn från andra sidan, gasolvärmaren som satt på tidigare har jag plockat bort ev sätter jag snabbkopplingar på den men jag tror inte jag har behov av den därför åkte den av.

Här håller jag på med provmontage och klurar på att göra fästena till en växelströmsgenerator som jag haft liggandes i garaget länge till ingen nytta. Orginal likströmmaren ger bara ca 11Amp(130W) denna växelströmare från en Volvo 142 som ger 55amper blir betydligt bättre än orginalet.

P1010575 skuren.JPG



Här är fästen med sträckare och montageplåt för laddningsrelät utskurna, svetsade, gängat, målat och hänger på tork i äppelträdet:

P1010592 skuren.JPG



Tror ni att denna ljuddämpare går att svetsa ihop?


P1010591 skuren.JPG



Här är resultatet så här långt..

P1010582 skuren.JPG
Senast redigerad av Sweden-viking sön 25 jul 2010, 10:24, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

totte  
#96692 Oj så fin motorn blev, en ren fröjd att skåda en Boxer i det skicket!

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Skogshuggarn  
#96698 Tänk vad lite puts och färg kan gör skillnad!,,,,, bra jobbat Swe-Viking!!!.

Gällande motorn så kan jag väl inte tänka mig annat än att den var utrustad med den legendarisk 1113 från början till slutet - alltså diesel, och som sagt en sparbössa jämfört med de efterföljande 4 och 6órna.

Avatar Fallback

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Robertberg  
#96701 Alltså var det fel nånstans, an man tänka sig! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

Skogshuggarn  
#96705
obantteg skrev:Alltså var det fel nånstans, an man tänka sig! :wink:


Fel och frågor är till för att lösas/besvaras, så det fixade vi väl bra,,,,, :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogsboxer BM350 Volvo

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96843 Snyggt jobbat SWe-Viking!! :-bd :-bd
Skäms lite själv :oops: :oops: , får nog också ta ett ryck och fixa till lite...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).