Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56293 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96480 Hej Totte Ser att du lägger ner mycken tid på sågen men det är R12an värd jag använder min till vedkapning ibland det är bra med lite nostalgi emellan åt.Som sagt så var det en såg med hållbarhet och driftsäker.Min instruktionsbok säger att sågen är på 6hk DIN
Lycka Till....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

zeetorg  
#96482 En mycket kul och bra tråd, jättebra och utförliga beskrivningar. Tack Totte!

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96484 Tack Åke! Det stod 5 på Mike Acres site. Detsamma, det är en såg som drar vad men ger den att dra. Och där är vi ense, det är verkligen en som är värd att få i fungerande skick. Ser mycket fram mot att testa den i lite ved. Tack för senast förresten, var mycket trevligt!

zeetorg: Tack, trevligt att höra, fortsättning följer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96504 Fixade klart packningen till bensintanken idag och drog ihop paketet. Hoppas nu att det blev tätt.

100721_04.jpg


Sen är det rengöring och åter rengöring, det mesta grovrengöringen är klar nu, återstår oljetanken, handtagen och en massa smådetaljer, samt svänghjulet som just nu får sig ett skönt bad under natten. Nån mer som hatar att rengöra svänghjul? För det första: Det som fastnar på fläktvingarna fastnar ganska ordentligt. För det andra: Designen av fläktvingar på svänghjul verkar konsekvent vara gjord för att i möjligaste mån förebygga rengöring. För det tredje: Det förefaller finnas sådär en femhundra fläktvingar på ett litet hjul.

Mest har jag använt vanliga rengöringsmedel för hushållet, såna där som används för kakel och liknande och som man sprayar på. Funkar bra för att få bort mycket av den grova smutsen. Sen efter behov, T-Röd, alkylatbensin och lacknafta, i något fall förtunning. Och så penslar, trässtickor, skruvmejslar och kniv. Har även tagit till Dremeln med små stålborstar för delar av cylindern, ljuddämparen och en del andra andra omålade metalldelar. Gnetgöra är det, men trevligt att se delarna rena och fina i väntan på hopsättning.

100722_01.jpg


Hittade också en liten spricka i kopplingskåpans bakände. Den är nu lagad med kemisk metall, bör hålla utmärkt, sprickan sitter inte på något kritiskt ställe.

100722_01b.jpg


Annars har jag inte hittat något sönder utom att en kylfläns på cylindern saknar en flisa på ett ställe och så var gallret på startapparaten lite buckligt, men det har jag knackat tillrätta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Skogshuggarn  
#96533
totte skrev:
Sen är det rengöring och åter rengöring, det mesta grovrengöringen är klar nu, återstår oljetanken, handtagen och en massa smådetaljer, samt svänghjulet som just nu får sig ett skönt bad under natten. Nån mer som hatar att rengöra svänghjul? För det första: Det som fastnar på fläktvingarna fastnar ganska ordentligt. För det andra: Designen av fläktvingar på svänghjul verkar konsekvent vara gjord för att i möjligaste mån förebygga rengöring. För det tredje: Det förefaller finnas sådär en femhundra fläktvingar på ett litet hjul.


Det är just till dylika arbeten som en ultraljudstvätt kommer till sin fulla rätt,,, alltså "småpill" och finmekanik typ
förgasare/insprutningspumpar/injektorer/hydraulkomponenter mm, och speciellt bra är de till fläkthjul med 500 vingar. :wink: :lol:
En 5-10 L räcker alltså långt i det fallet, för hur man än vrider och vänder på önskelista och plånbok så kommer man alltid att ha för liten tvätt.

"Kan man pula ner en automatlåda idag så vill man ju helst kunna tvätta en Scania 8á i morgon",,,,typ.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96537 Jomenvisst, det är alltid så, är presic som med skogskranar, alltid för små.

Nå det gick rätt bra med fläkthjulet, efter nattens sköna långbad så gick det att pensla bort det mesta. Är nu nere på nivån att pilla gojan ur botten på sexkanten i insexskruvarna.

Fixat oljepumpen idag också, den förföll inte att funka. Där är ett litet finkuggat drev inuti, det stegas fram av en fjäder som påverkas av en stötstång från ecdentern på vevaxeln. De visade sig att drevet hade kärvat en smula, var bara att ta i lite så lossnade det.

En halvtimme eller så har jag ägnat åt att polera brytarspetsar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#96540 Jag tror att den går som en dröm när du är färdig Totte :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96562 Johan: Det bör den göra, så fint skick som den är, få se hur förgasarmembranet beter sig, verkar OK men det är sånt man aldrig kan vara säker på.

trisic: Tackar!

Klar nu med all rengöring. Nu skall jag anskaffa vevaxeltätningar, få se om jag hinner en sväng om stan i början av veckan. Behöver några fiberbrickor också till banjokopplingar för kedjeolja och bränsle. Så skulle jag behöva en stock också, får väl köra upp i skogen och dra hem nåt så det finns nåt att provsåga i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

zeetorg  
#96594 Ha ha ha, jag ser att du har uppdaterat profilbilden... :P

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96596 Jomenvisst, man måste ju var med sin tid, eller vad man nu är med en Partner R12 från 60-talet 8) Och Jonseredarn hade snurrat där så länge så den behöver servas :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96604 Såg att det fattades något på profilbilden hoppas Svenska posten håller ord så får du svaret snart?

Du kan svänga hit och hämta en R11 som jag fick i dag det händer lite här i Dalarna som är posetivt i bland.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Skogshuggarn  
#96605
totte skrev:
Klar nu med all rengöring. Nu skall jag anskaffa vevaxeltätningar.



Vänta ska du få se,,,, vi är snart "VIP" kunder hos Momentum. ⏱ :-w

Åtminstonde på radialtätningssidan :D

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

stegmaster  
#96635
totte skrev: . Behöver några fiberbrickor också till banjokopplingar för kedjeolja och bränsle. Så skulle jag behöva en stock också, får väl köra upp i skogen och dra hem nåt så det finns nåt att provsåga i.

Synd at den inte va klar idag då du vel skulle til grannen och hissa takstolar, borde vel finnes något att testa på där. :D
Nå, ställer mig i koret med dom som hyllar dina väl utförda restureringar, alltid lika trävligt at följa. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96637 Backman: Svänga förbi ja, 75 mil tur och retur känns lite långt. Men tack för erbjudandet!

Skogshuggarn: Dom känner igen mig numera! Gick åt lite tätningar och kullager till tvåhjularn också. :mrgreen:

Stegmaster: Tackar! Det löser sig med testmaterial, finns en del liggande i skogen, bara att hämta :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96860 Backman: Svaret anlände med posten idag! Många tack, mycket uppskattat, kommer att bli den verkliga pricken över I, när det blir klart ^:)^ :grin: ! Ni andra får vänta och se vad det är när det blir klart 8) .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).