Socialt (mer om oss)

Grilltips

37 inlägg 12891 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grilltips

halvproffs  
#48631 Två gånger har jag ätit av helgrillad vildsvinkulting och då har den varit lättrökt före. (Sahlberg i Tärnsjö beställde man av så kom han och grillade på plats) Mycket gott och man tänker direkt på Obelix :P

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48635 Det är svårare att grilla dem råa, särskilt om de är lite större.
Det tar bra mycket längre tid med!

Lätt varmrökt, lite lagom saltad så blir det kanon.
Lite saltad bör den vara för att få fram smaken ordentligt.

Jag har använt lite köpt grillolja med honung, blandat med egen.
Ställning o plåtar har jag o gubben knåpat ihop under åren.

Avatar Fallback

Re: Grilltips

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48637 Sluta är ni snälla! Jag åt nyss men är lika hungrig igen efter att ha läst detta :grin:

Avatar Fallback

Re: Grilltips

Skogsmullle  
#48640 coca-cola marinerad rådjursfile mummmmma :wink: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Thunborg  
#48643
Skogsmullle skrev:coca-cola marinerad rådjursfile mummmmma :wink: :grin:


Bara coca eller :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grilltips

Skogsmullle  
#48645
Thunborg skrev:
Skogsmullle skrev:coca-cola marinerad rådjursfile mummmmma :wink: :grin:


Bara coca eller :?:



nej ta köttet och lägg i en burk med lock. ta en tesked didjon senap och lite limejuce och sedan täck allt med coca-cola. skaka om och låt stå i två timmar sen stek eller grilla

smaklig måltid :P :lol:

Avatar Fallback

Re: Grilltips

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48778 idag blir det älgfile / och potatisgratäng ...dock ej grillad file då grillen är översnöad =)) =))

Avatar Fallback

Re: Grilltips

Skogsmullle  
#49012 Låter intressant! Just rådjur, som tidigare var en favorit (särslilt sadel), har jag dessvärre sedan några år fått allt svårare att äta. - Det är just den speciella, leverpastevliknande, smaken som av någon anledning blivit "för mycket". Tråkigt att en favorit succesivt uppfattas så av smaklökarna, men har också hört liknande från andra jägare.

Detta med coca cola-marinering låter intressant; har inte provat det. - Kan du utveckla hur det påverkar smaken?[/quote]


det går även utmärkt med älgkött blir nästan lika göött men int riktigt hehe :D

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Skogshuggarn  
#96534 Några nya grilltips så här i 2á halvlek av sommaren?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Grilltips

Nonkan  
#96539 Baconlindad sparris, hemodlad såklart.
Bild


Annars är mitt bästa grilltips att låta köttet vila ordentligt i aluminiumfolie efter grillning, blir en jäkla skillnad.

Avatar Fallback

Re: Grilltips

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96553 just detta med att grilla fisk ? jag är helt oduglig och har inte vågat testa ens ..

(jag plockar hellre isär och sätter ihop en växellåda till en lastbil.) ... för jag kan helt enkelt INTE laga fisk ????

en skam egentligen , när sommaren varit så fin , och man har en hel del laxkottletter och grejer i frysen .., och nu fiskas det , och det kommer nya råvaror ...

dock har min ångest över att ha så fin mat tillgänglig gjort att jag köpt en sån där "klämma" man kan lägga grejerna i

och jag är inte den typen , som söker recept på nätet ... men nog blir det grillat ..av fisk alla format .. man får testa sig fram ... alla tips ! för just fisk är välkommna ...

ha en bra sommar vid grillen! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Skogshuggarn  
#96563 Spindeln:

Jag är inte heller någon hejar på att grilla fisk, utan "enrisröker" hellre mina fångster.

Nonkan:

Baconlindad sparris är ett gott tilltugg till grillat.

Jag har en annan variant på detta enl följande:

1 pkt bacon.
1 förp cantadouost (vitlök) alt valfri.
15-20 stora pfefferonis .
Tandpetare.

Enkelsnitta och skölj ur pfeffarna samt fyll dem med cantadouost -linda in i bacon och stick en petare genom alltihopa.
Detta bör grillas lätt/medium och kan med fördel även serveras som "öl snacks" till efterrätt.

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

totte  
#96564 A och O när det gäller fisk är att inte tillaga för länge, skall bara precis bli genomstekt/kokt inte mer, oavsett hur man lagar till den. Annars blir den torr. Undantaget mycket fet fisk, den tål lite mer.

Strömming är lättast att grilla, bara att bränna på ett par tre minuter på var sida. Lite större fisk blir jättebra om man lindar in de i foliepaket, med lite smörklickar, persilja och eller annat grönt. så lägger man paketen på grillen och kör kanske 15 minuter och vänder då och då. Sen får man testa, öppna lite och känna om den är genomstekt.

Laxkotletter är också enkelt bara att krydda och grilla ungefär som vanliga kotletter, så känner man med en gaffel när dom är klara.

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

Skogshuggarn  
#96565 Har med lite träning fått tex laxkotletterna att bli riktigt bra på grillen, men som du beskriver det totte så bör man vara enormt påpasslig.

Halstra harr/abborre/strömming är lättare, och i folie blir det ju mera kokt än grillat, men som sagt,,,,rökt fisk är svårslaget i sammanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Grilltips

halvproffs  
#96568 Hej på er! Här kommer ett enkelt recept: Kokt potatis som man skär i äggskäraren. Tag en alufolie, i med en rejäl klick smör,skivad lök, potatisen, och några fileer urvattnad salt sill. Exakt 10 minuter på grillen. Till släckningen rekommenderas en stor stark. MUMS!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).