Motorsåg och handhållet

Ny Handgräsklippare, vad rekommenderas?

107 inlägg 56049 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96464
Zalman skrev:
Niking skrev:Jahapp! Så Klippo är fortfarande relativt bra, liksom Honda, Yamaha och Viking, medan Stiga, Jonsered/Husqvarna, Partner, McCulloch inte längre håller måttet.

Får jag en bra (ny) gräsklippare för ca 8000 kr idag, eller bör jag gå upp ännu mer i pris? Har ca 3600 m2 att klippa ca 1-2 gånger/vecka, vilket tar ca 5-7 timmar/gång.
/Niklas



Jag har en Stiga Park hydrostat för att klippa mina 1800m2, det tar 20-30min.
Om du klipper din gräsmatta 16ggr per säsong a 6 timmar=96 timmar.
Om du har en åkklippare tar det 16ggr*50min=ca 13tim.
Du tjänar 83timmar*300kr/tim=25.000kr per säsong.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en åkklippare.


Med den kalkylen skulle det nog bli en automower... ca 0 persontimmar per klippning... http://www.husqvarna.com/se/homeowner/p ... er-260acx/
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96467 Jag har en liten Klippo utan drivning med 4.5 hk Hondamotor! köpte den -05 o den går som en klocka! oerhört bränslesnål måste jag säga!! :surp:

Viking har ju ett par modeller som är "bäst i test" om jag fattat rätt!? vilket test har jag ingen aning om, ej heller vilka andra modeller som var med! så........

Kom just på att jag inte bytt olja i min Klippo än!!!!! kanske börjar bli dags!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96468
Huggarn skrev:Jag har en liten Klippo utan drivning med 4.5 hk Hondamotor! köpte den -05 o den går som en klocka! oerhört bränslesnål måste jag säga!! :surp:

Viking har ju ett par modeller som är "bäst i test" om jag fattat rätt!? vilket test har jag ingen aning om, ej heller vilka andra modeller som var med! så........

Kom just på att jag inte bytt olja i min Klippo än!!!!! kanske börjar bli dags!! :lol:


Nu när du nämner det så, var Vikingen testvinnare hos "Råd & Rön".
Farsgubben har säkert ögnat igenom dessa, innan köp,,,,,,, :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96469
axwell skrev:Nej en Partner kan vara vad som helst, ibland identisk med Ryobi, båda med kinesmotorer som ser ut som Honda. Det finns ingen uppgift om fabrikatet på motorerna, bara en mycket lång siffer/bokstavskombination.
En lite större och bättre Partner är likadan som Mcculloch, båda har Hondamotorer GX 160, stora bakhjul, uppsamlare, bioklipp eller utkast åt sidan, steglös reglering av drivn. hastighet.
Bauhaus tar 3500 för Mcculloch edition 1.
Båda är systermärken till Husqvarna.

Klippo tar oförskämt mycket extra när de har Hondamotor.(även det Husqvarnaägt).


Bauhaus verkar ha utförsäljning på sina Mcculloch?, :???: , men visst ligger de i ett relativt hyfast pris?,,,,,



Niking skrev:
Skogshuggarn skrev:På 3600 kvm håller jag däremot med Mange om att det börjar "osa" åk-klippare,,,, dvs om man inte handjagar för motionens skull?.


Tja, problemet med åkklippare är, utöver priset, att det blir en del som ändå får kompletteras med handjagare. Dessutom behöver min kagge minskas,även om det givetvis finns betydligt trevligare sätt än att gå efter en handjagare.
/Niklas


Självfallet blir en åkis dyrare, och man får likafullt "motionera" efter handjagaren för att ta rent i slänter mm.
Här brukar det bli 1 h bakom Partner´n innan man får kliva ombord på Jonseredaren, men fy attan vad bekvämt det är :lol: för att inte tala om "vuxendagisfaktorn" :oops:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96481
axwell skrev:Nej en Partner kan vara vad som helst, ibland identisk med Ryobi, båda med kinesmotorer som ser ut som Honda. Det finns ingen uppgift om fabrikatet på motorerna, bara en mycket lång siffer/bokstavskombination.
En lite större och bättre Partner är likadan som Mcculloch, båda har Hondamotorer GX 160, stora bakhjul, uppsamlare, bioklipp eller utkast åt sidan, steglös reglering av drivn. hastighet.


Det sitter nog inga GX-motorer i gräsklipparna. Hondamotorn för de flesta gräsklippare verkar var GCV160, i något fall GCV135. GC-serien är ju helt OK men ligger inte i samma kvalitetsklass som GX-motorerna.

Om man har en budget på ca 8000 är nog en Klippo PRO21S GCV det bästa valet. Avvibrerat handtag, gjutet chassi och Honda-motor, den kommer nog att räcka i många år framåt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96483 Ense med TH!

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Nonkan  
#96485 Jag röstar på Klippo Comet, Honda el B&S spelar mindre roll i den prisklassen då B&S dyrare varianter är bra. Pro känns lite onödigt då det inte handlar om så många timmar i veckan, dessutom kan stenskottsringen runt chassit vara i vägen lite. De behövs längs parkeringar och vägar där proffsen klipper, men det är ju inte fallet här. Min uppfattning är att det blir lite sämre luftdrag under kåpan på Pro med den ringen, men det kanske är ett hjärnspöke.

Det som skiljer Comet från Pro är handtaget och ringen...

Ett alternativ är Hondas HRS 536C. Fördelen med den är att den har sidoutkast som alternativ vilket passar fint om det är långt gräs. Lite lågt handtag dock, så är ts lång är de lite jobbig för ryggen.

Viking är bäst på uppsamlarklippare, så de kanske går bort i den här diskussionen för det är väl ingen som orkar samla på 3500 kvm? En maskin som både samlar och multiclipper/kastar ut blir ofta en kompromiss så den är inte bäst på något.

För övrigt håller jag på robotklippare, men det verkar vara utanför budget.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

axwell  
#96488
th skrev:Det sitter nog inga GX-motorer i gräsklipparna. Hondamotorn för de flesta gräsklippare verkar var GCV160, i något fall GCV135. GC-serien är ju helt OK men ligger inte i samma kvalitetsklass som GX-motorerna.


Ok, jag var "lite" fel ute, det är en Honda GCV 190 A på 3,8 kW vid 3600 r/m, vrid 11,3 Nm vid 2500 r/m.
Senast redigerad av axwell ons 21 jul 2010, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Henrik Petersen  
#96490 tror jag skulle gå på Honda.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96493
Nonkan skrev:Jag röstar på Klippo Comet, Honda el B&S spelar mindre roll i den prisklassen då B&S dyrare varianter är bra. Pro känns lite onödigt då det inte handlar om så många timmar i veckan, dessutom kan stenskottsringen runt chassit vara i vägen lite. De behövs längs parkeringar och vägar där proffsen klipper, men det är ju inte fallet här. Min uppfattning är att det blir lite sämre luftdrag under kåpan på Pro med den ringen, men det kanske är ett hjärnspöke.

Det som skiljer Comet från Pro är handtaget och ringen...


Även motorn skiljer mellan Comet och Pro vid samma klippbredd. Enligt 2010 års Klippo-katalog så är det samma motor i 53 cm Comet och 48 cm Pro. Däremot är det en annan motor i 53 cm Pro och ytterligare en annan motor i 48 cm Comet.

På Klippos hemsida så skilde det rejält i vibrationerna mellan Comet och Pro, vilket kan vara värt att beakta. Rent vibrationsmässigt, hur står sig Klippos Pro serie mot t.ex. Viking, Honda m.fl. i denna prisklass?

Nonkan skrev:Ett alternativ är Hondas HRS 536C. Fördelen med den är att den har sidoutkast som alternativ vilket passar fint om det är långt gräs. Lite lågt handtag dock, så är ts lång är de lite jobbig för ryggen.


Går handtaget att höja? På min gamla Jonsered kunde handtaget ställas in i 3 höjder, vilket var en nödvändighet för mig, då jag är 196 cm lång...

Nonkan skrev:Viking är bäst på uppsamlarklippare, så de kanske går bort i den här diskussionen för det är väl ingen som orkar samla på 3500 kvm? En maskin som både samlar och multiclipper/kastar ut blir ofta en kompromiss så den är inte bäst på något.


Självfallet försöker jag klippa gräset tillräckligt ofta, så att jag slipper samla upp gräsklippet. Men det är inte alltid jag lyckas, så det har allt hänt att jag fått nyttja uppsamlaren på hela eller delar av gräsmattan.

Enligt min erfarenhet tar det lika lång tid totalt att klippa gräset var 10:e dag medelst uppsamlare, som att klippa gräset var 5:e dag utan uppsamlare.

Nonkan skrev:För övrigt håller jag på robotklippare, men det verkar vara utanför budget.


Jo, det stämmer. Min budget ligger på 7 000-10 000 kr.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96499
Nonkan skrev:Jag röstar på Klippo Comet, Honda el B&S spelar mindre roll i den prisklassen då B&S dyrare varianter är bra. Pro känns lite onödigt då det inte handlar om så många timmar i veckan, dessutom kan stenskottsringen runt chassit vara i vägen lite. De behövs längs parkeringar och vägar där proffsen klipper, men det är ju inte fallet här. Min uppfattning är att det blir lite sämre luftdrag under kåpan på Pro med den ringen, men det kanske är ett hjärnspöke.

Skyddsringen på Pro tycker inte jag är ivägen. Däremot var ringen på den första Klippon jag körde för mer än 30 år sedan (och den har faktiskt blivit utsliten :!: ) ivägen på mjuka och mossiga gräsmattor och fick sågas av ca 10 mm. Dessutom tycker jag att dödmansbygeln på Pro är bättre än Comet, platt i.s.f. rund. Den Comet jag testade var dock några år gammal och kanske konstruktionen ändrats sedan dess. Bl.a. var det lite känsligare att lägga ur driften eftersom man samtidigt stannade motorn, på en modern Pro lägger man först ur driften om man lättar bygeln, och lättar man ytterligare stannar motorn.

Det enda jag ångrar med min Pro är jag inte skaffade en med Honda-motor, handlaren hade ingen inne men ett bra pris på modellen med B&S-motor. Dock så känns det som att de Honda-motorer jag har på fräsen och Järnhästen (GX160 resp G200) går lite stabilare än B&S (framförallt på lägre varv) samt att ljudet är lite "mysigare" :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Nonkan  
#96510 Orkar inte citera så vackert :)

Både Pro 21 S GCV och Comet S GCV kör Hondas GCV160-motor. Excellent och Pro 19 använder GCV 135, men de är smalare. På Hondas HRS 536 sitter GCV 190 med dekomp, men den motorn släpper inte Honda till vem som helst.

Handtaget på Hondan är lågt och går inte att höja. Jag är 187 cm och gillar den inte.

Ja, ljudet på Honda är mycket trevligt. B&S nya DOV-motor är faktiskt också trevlig, så därför kan jag rekommendera båda, även om Honda alltid är Honda.

Helt rätt med dödmansgreppsbygeln, den är bekvämare på Pro. Men gummit på själva greppet är mycket lösare och går sönder relativt fort, så de tar ut varandra i komfort, dessutom har man ju handskar på när man klipper (iaf jag). Jag tycker Pro-handtaget är lite för "svajigt", man måste trycka ner handtaget ganska långt för att svänga vilket kan vara ganska jobbigt för det stora Klippochassiet är ganska tungt.

Klippo har nytt drivningsreglage på konsumentmodellerna så de funkar som Pro-varianterna nu. Väldigt trevligt!

Om det ska samlas så kör på Viking MB655 eller Honda HRX537. Fantastiska maskiner! Iofs närmar du dig budgetgränsen, men det går nog att motivera sig :) Det går inte att jämföra uppsamlingsförmågan på dessa med Jonsereden. Det kan vara samma volym på uppsamlaren, men de förstnämnda packar gräset så jäkla bra så du behöver nog bara tömma en tredjedel så ofta som innan. Däremot är det inte så bra för gräset att klippa ner så mycket av det som du gör om det klipps var 10:e dag, det sliter rätt hårt närman avlägsnar så mycket av grässtrået på en gång. Gräset klarar sig, men det mår inte bra. Det är bl.a därför en gräsmatta klippt med robotklippare är så fin, den klipps lite hela tiden.

Har inga vibrationsvärden (orkar inte leta) men generellt är vibrationer lägre på U-handtag än på de som går ihop i mitten som Klippos. Fördelen med Klippos är att det går att ställa i sdled, så man får välja vad som är viktigast. Är vibrationer ett problem så har Ejendals ett par vettiga antivibhandskar som inte är alltför dyra.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Robertberg  
#96518 Hur gammal är man när man börjar oroa sig för vibrationerna på sin nya gräsklippare?
Runt 20 gör man det iaf inte, inte ens utan vantar :)

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Nonkan  
#96524
obantteg skrev:Hur gammal är man när man börjar oroa sig för vibrationerna på sin nya gräsklippare?
Runt 20 gör man det iaf inte, inte ens utan vantar :)


Jag är 30, men jag har sett tillräckligt många gamla skogsarbetare med darriga händer och vita fingrar för att tänka på hur mycket maskinen vibrerar varje gång jag startar en gräsklippare/motorsåg/röjsåg.

Vibrationer och höga ljud har jag en väldig respekt för, men har bara en kropp.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96525
obantteg skrev:Hur gammal är man när man börjar oroa sig för vibrationerna på sin nya gräsklippare?
Runt 20 gör man det iaf inte, inte ens utan vantar :)


Det gjorde inte jag heller i den åldern, nu klarade jag mig ändå hyfsat för jag slutade med utomhusjobben i 30-årsåldern. Har bara måttliga symptom, mest att fingrarna vitnar när det blir kallt. Men det var då jag grundlade detta. Så frågan är inte hur gammal man är utan hurpass medveten man är om riskerna. Och idag borde det inte vara svårt för en normalbegåvad person att veta hur det ligger till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).