Motorsåg och handhållet

Ny Handgräsklippare, vad rekommenderas?

107 inlägg 56061 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny Handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96410 Vilken Handgräsklippare rekommenderar ni om man ska köpa ny?
Idag gav motorn på min 10 år gamla Jonsered RD II definitivt upp, då det började lossna delar från motorn. Så nu är frågan vilken ersättare rekommenderas. Den gamla klipparen hade 53 cm klippbredd, uppsamlare och var en gång i tiden självgående.

Försäljaren tyckte att Klippo var det bästa märket, men det finns ju fler märken att välja på.
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96411 Klippo är bästa märket, ingen tvekan om det, överlägsen kvalitet men dyra. Partner; Jonsered, McCulloch m fl är i stort sett samma billighetsprodukter som åtminstone sist jag kollade hade undermåliga hjullager och verkade allmänt rackliga. Har en Stiga nu, klipparen i sig är rätt bra, stabil och hygglig kvalitet, motorn är ju en förkrigsmodell med sidventiler men jag tror den finns med olika alternativ.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Robertberg  
#96429 Vi kör honda på jobbet, den äldsta vi har (46 cm) är nog 4 - 5 år och går i snitt fem timmar i veckan, hondamotorn går som en dröm, klippdäcket ser rätt skamfilat ut efter att ha gått i lite för branta slänter.

De större vi har har olika hastigheter, variabel mulchning mm. De går ca 15-20 timmar i veckan i lite snällare körning. Tror de är inne på tredje eller fjärde säsongen nu och börjar bli slitna.

Jag upplever hondorna smidigare än klippo, väger mindre och enklare att slänga rum.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96432 Klippo är inte så bra som de var på 70-talet.

Kolla på produkterna, gämför o köp inget billigt skrot utan ta i lite så du får riktiga grejer som håller!
Särskilt i de vanligare Stiga/Elux (Klippo/Husqvarna/Jonsered/Partner etc)
Honda, Yamaha är fina grejer!

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96433 Min far köpte en "Viking" för 2 år sedan, som han är rätt nöjd med, (inga klagomål iaf),,,,

http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... pare.html1

Själv så har jag en "Partner Bioklipp" från 1989 med B&S motor som "handjagare" och den går på flera ställen.
Är inne på motor nr 2 på den + ??? knivar, MEN! chassiet är helt intakt/oskruvat :surp:

Fanns samma att köpa ny idag, så skulle jag slå till - direkt!.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96436
Klippo är inte så bra som de var på 70-talet.


Kan nog hända, men eftersom dom andra inte heller är det så är Klippon fortfarande bra i jämförelse. Tänkte dock inte på att Honda m fl japsar finns också. Klippon finns f ö med Hondamotor.

Själv så har jag en "Partner Bioklipp" från 1989 med B&S motor som "handjagare" och den går på flera ställen.
Är inne på motor nr 2 på den + ??? knivar, MEN! chassiet är helt intakt/oskruvat :surp:

Fanns samma att köpa ny idag, så skulle jag slå till - direkt!.

Det är en jäkla skillnad på en Partner-klippare från 89 och dom av idag.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96440
totte skrev:.

Själv så har jag en "Partner Bioklipp" från 1989 med B&S motor som "handjagare" och den går på flera ställen.
Är inne på motor nr 2 på den + ??? knivar, MEN! chassiet är helt intakt/oskruvat :surp:

Fanns samma att köpa ny idag, så skulle jag slå till - direkt!.

Det är en jäkla skillnad på en Partner-klippare från 89 och dom av idag.


Jag är helt övertygad om att du har rätt.

Försökte få tag på en likadan klippare när motor nr 1 gav upp för några år sedan, men "tji fick jag". :cry:
Blev alltså att "uppgradera" det gamla chassiet med en "ny" B&S som dessutom har "Easy Start", och
den rullar som sagt än idag. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96445 Jahapp! Så Klippo är fortfarande relativt bra, liksom Honda, Yamaha och Viking, medan Stiga, Jonsered/Husqvarna, Partner, McCulloch inte längre håller måttet.

Får jag en bra (ny) gräsklippare för ca 8000 kr idag, eller bör jag gå upp ännu mer i pris? Har ca 3600 m2 att klippa ca 1-2 gånger/vecka, vilket tar ca 5-7 timmar/gång.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96446 Låter nästan som om du har lite tid o vinna om du skaffar en åkare i stället.

Toro och Belos är mäkrke man inte ser ofta längre...
De var elitens Special styrka med rätt höga prislappar, men de höll bra även för proffs.

Sentinel/Murray och MTD är väl inte att glömma i denna diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96447 Du får inte ta så hårt på min rek om "Vikingen", för jag äger som sagt ingen själv.

På 3600 kvm håller jag däremot med Mange om att det börjar "osa" åk-klippare,,,, dvs om man inte handjagar för motionens skull?.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96448
Niking skrev:Jahapp! Så Klippo är fortfarande relativt bra, liksom Honda, Yamaha och Viking, medan Stiga, Jonsered/Husqvarna, Partner, McCulloch inte längre håller måttet.

Får jag en bra (ny) gräsklippare för ca 8000 kr idag, eller bör jag gå upp ännu mer i pris? Har ca 3600 m2 att klippa ca 1-2 gånger/vecka, vilket tar ca 5-7 timmar/gång.
/Niklas



Jag har en Stiga Park hydrostat för att klippa mina 1800m2, det tar 20-30min.
Om du klipper din gräsmatta 16ggr per säsong a 6 timmar=96 timmar.
Om du har en åkklippare tar det 16ggr*50min=ca 13tim.
Du tjänar 83timmar*300kr/tim=25.000kr per säsong.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en åkklippare.

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

axwell  
#96457 Nej en Partner kan vara vad som helst, ibland identisk med Ryobi, båda med kinesmotorer som ser ut som Honda. Det finns ingen uppgift om fabrikatet på motorerna, bara en mycket lång siffer/bokstavskombination.
En lite större och bättre Partner är likadan som Mcculloch, båda har Hondamotorer GX 160, stora bakhjul, uppsamlare, bioklipp eller utkast åt sidan, steglös reglering av drivn. hastighet.
Bauhaus tar 3500 för Mcculloch edition 1.
Båda är systermärken till Husqvarna.

Klippo tar oförskämt mycket extra när de har Hondamotor.(även det Husqvarnaägt).

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96458
Skogshuggarn skrev:På 3600 kvm håller jag däremot med Mange om att det börjar "osa" åk-klippare,,,, dvs om man inte handjagar för motionens skull?.


Tja, problemet med åkklippare är, utöver priset, att det blir en del som ändå får kompletteras med handjagare. Dessutom behöver min kagge minskas,även om det givetvis finns betydligt trevligare sätt än att gå efter en handjagare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96459
Mange skrev:Låter nästan som om du har lite tid o vinna om du skaffar en åkare i stället.

Toro och Belos är mäkrke man inte ser ofta längre...
De var elitens Special styrka med rätt höga prislappar, men de höll bra även för proffs.

Sentinel/Murray och MTD är väl inte att glömma i denna diskussion.


En Toro, som enligt uppgift ska vara likvärdig med min gamla Jonsered 600 RDII, skulle kosta ca 6400 kr. En Honda skulle på samma ställe kosta ca 9900 kr och en motsvarande Klippo skulle kosta runt 8000-9000 kr.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96463 Dessutom ser jag på Toros hemsida att de har två serier, en professionell och en mer villaträdgårdsbetonad serie. Klipparen för ca 6400 kr hör av priset att döma snarare till villaträdgården snarare än den professionella serien.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).