Skogsvagn (Huggarvagnar)

Goda råd till ovan förare

17 inlägg 9982 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Goda råd till ovan förare

Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4834 Hej,

Jag har nyligen investerat i en griplastare efter snart 10 år med vajerkranen. Jag skulle därför vilja be om råd från mer erfarna "piloter". Jag har hört att man skall se upp med att gripa snett över stocken, eftersom det snedbelastar gripen, vilket kan ge skador. Enligt detta råd är det alltså bättre att rätta till gripens vinkel mot stocken än att bara busa på och gripa. Är det någon som har andra värdefulla tips eller goda råd tar jag tacksamt emot dessa.

Tack på förhand, från nybliven Vreten-ägare,
Sören



   TS
FTG
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5162 Har en vreten med 6540 kran och tyckte den var lite knepig till en början.
Hade en patu innan där 1:a bommen är lite kortare och stickan lite längre än på vreten, så man får använda lite annan teknik nu. Tycker att det blir lite lättare o lasta när man greppar stocken/veden lite längrebak så tyngden inte är neutral utan lutar mot grinden.
Ett annat tips är o stå med traktorn lite vinklad mot kärran så ser man oftast lite bättre.

Avatar Fallback

SV: Goda råd

Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5215 Hej,

Tack för tipsen. Jag har 5350-kranen men den är väl rätt lik 6540 förutom att den inte har utskjut. Jag har inte fått någon rutin ännu för jag fick hem vagnen förra helgen. Att vinkla traktorn skall jag prova för grinden och kranen skymmer onkeligen lite, speciellt för det sista stockarna vid avlastning.

Det jag är mest orolig för nu är att glömma stödbenen nere, men det finns väl inte så mycket att göra annat än att ta som vana att alltid dubbelkolla innan man börjar köra. I övrigt är jag jäkligt nöjd med Vreten-vagnen, även om jag inte har något att jämföra med.

/Sören

   TS
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9602 Har någon av er en radiostyrd Vreten vinsch?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9605 Har dom olika vinchar eller köper Moheda, vreten mm från samma underleverantör??

Har en moheda radiostyrd vinch annars.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9606 Vretens är ju av sådan modell att den matar ut hydrauliskt

Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9615 Nu har jag inte radiostyrning på min Vreten-vinch, men när jag för spaken för att "släppa" så frikopplas vinchen/rullen, genom att driv-kugghjulet trycks ifrån det stora kugghjulet.

   TS
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9629 Då är det nog inte en Vreten vinsch

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9631 sunemangs: mig veterligen frikopplas trumman på vretens visch sedan ett antal år tillbaka.

MVH

MN

Avatar Fallback

Glömma stödbenen nere

JN  
#9632 Jo det har jag gjort, som tur var blev det bara lite markberedning. Fick ett tips på en annan tråd om att sätta dit sensorer. Dom hittas på ELFA, komplett kalas lite drygt 1000:- förutom eget arbete.
Har nu en röd lysdiod på instrumetpanelen om något stödben skulle vara nere.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9642 På min Moheda så drar den så länge jag knappen inne men när jag släpper så står den stilla till jag trycker på släppa knappen då frikopplas vinchen.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9644
gnisten83 skrev:På min Moheda så drar den så länge jag knappen inne men när jag släpper så står den stilla till jag trycker på släppa knappen då frikopplas vinchen.


Du har två knappar då?
Matar den un hydrauliskt med?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9661 Nej den frikopplar när jag trycker andra knappen men om jag släpper indragningsknappen så stannar vinchen med spänd lina

Avatar Fallback
Raket  
#9690 Eftersträva att ha konkav profil på lasset under pålastning och konvex vid avlastning.

Då får du stöd för buntarna när du lastar på och du får lättare tag på virket vid avlastning.

Avatar Fallback
Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9705 JN, var satte du givaren/givarna? Jag har utskjutande stödben och givarna (om man vill ha en per ben och det vill man ju) skulle sitta mest skyddat inuti benen, men det verkar inte helt lätt att få dit dem där. God idé annars, men jag kanske behöver byta ut lysdioden mot ett roterande varningsljus i hytten :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).