Virkesmätning och Matrisfub

Mycket tall i massahögen

13 inlägg 6872 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mycket tall i massahögen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94731 Södra håller på med en gallring i vår skog.
Var och tittade till det i lördags och märker då att många grova tallstockar hamnat i massahögen 😡
Pratade med skotaren och han säger att nuvande mätregler gör att mycket tall hamnat i massan.
Får inte vara någon krök på talltimmer tydligen.
Här höjer man timmerpriset och lägger sedan timmret i massan som inte har prishöjts :x
Bertilson kanske har någon kommentar som jag kan ha nytta av?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94732 Det är väl bara frågan om hur mycket krök det får vara?

Vi kör för Sydved och vi får aldrig instruktioner som denna skotaren verkar ha fått?

Ser timret för eländigt ut dvs krök, röta, kvist, lyra och allt vad det kan vara så lägger vi det i massaveden.

Användarvisningsbild

Re: Mycket tall i massahögen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94779 Hur år det med årsringarna på dessa grova tallstockar. Alltför frodväxande barrträd (vargar) klarar ju inte timmerkraven. Antalet årsringar inom 2-8 cm från centrum är avgörande i klassningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94785 Årsringarna är sällan nåt problem men krökbestämmelserna är hårda numera. Det skär i hjärtat när man får lägga nästintill stamblick i massahögen. Det är ju inte kröken som mätarna vill åt när de vrakar. Mycket av kroktimmret är fullt sågbart.
De vill åt tjurveden som ofta ( men inte alltid) följer med kröken. Eftersom det går fortare att se krok än tjurved så väljer de att vraka allt med krök. Enkelt och bra!

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Skogsrå  
#95026 Mätning är idag godtycklig till skogsägarenas nackdel. Som skogsägare måste man förhandla bort mätning i dagens form.Det noteras aldrig för"bra" kvalité av mätningsföreningen. Timmret bra försvinner för skogsägaren i massaveden. Detta är bara en nackdel för skogsägaren det finns många fler faktorer som köparena utnyttjar genom VMF.

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

kubiken  
#96009 Det är alltid lätt att som skogsägare gå och titta i traven på grova stockändar och förutsätta att de skulle duga som timmer bara för att de är grova!
Maskinförarna i ovanstående exempel har tydligen bra koll på sorteringsgränserna och genom att lägga krokiga stockar i massavedshögen och undvikit vrak i timmret.
De vet säkert att en timmerstock som har mer utbytesförlust än 20 cm hamnar i lägsta klass. Vissa diametrar/längder i lägsta klass betalas ibland bättre som massaved
Och om en stock har mer än 120 cm utbytesförlust så vrakas den.
De kanske också vet det som många andra borde tänka på, att krök är den vanligaste orsaken till lägsta klass och att krök är den vanligaste vrakorsaken i talltimmer.
Mätningen följer de fastlagda och överenkomna mätinstruktionerna men kan någon skogsägare hitta någon som vill betala timmerpris för massavedskvalitet så är det bara att grattulera.

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96025
kubiken skrev:kan någon skogsägare hitta någon som vill betala timmerpris för massavedskvalitet så är det bara att grattulera.


Jag blir allt mer övertygad om att såga mitt virke i byasågen. Det blir då alltid 0% vrak.

Ett alternativ är att behålla massaveden själv och sortera fram den i två sortiment:
1. sågbart i byasågen
2. egentillverkad ved

Vissa virkesköpare på marknaden kör fula trick genom att de har egna massafabriker vilket inte alla aktörer har.
Eftersom massapriset ligger rekordhögt utnyttjar de stora drakarna detta genom att konstlat hålla priset nere på massaved och använder vinsten från massaveden till att höja timmer priset.
Konsekvensen av detta är att de små sågverken slås ut pga att de inte kan betala så mycket för timmret.

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96034
Zalman skrev:Vissa virkesköpare på marknaden kör fula trick genom att de har egna massafabriker vilket inte alla aktörer har.
Eftersom massapriset ligger rekordhögt utnyttjar de stora drakarna detta genom att konstlat hålla priset nere på massaved och använder vinsten från massaveden till att höja timmer priset.
Konsekvensen av detta är att de små sågverken slås ut pga att de inte kan betala så mycket för timmret.


Så du säljer helst till de som betalar lägst för timret? Hmm...

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96046
Skogsola skrev:Årsringarna är sällan nåt problem men krökbestämmelserna är hårda numera. Det skär i hjärtat när man får lägga nästintill stamblick i massahögen. Det är ju inte kröken som mätarna vill åt när de vrakar. Mycket av kroktimmret är fullt sågbart.
De vill åt tjurveden som ofta ( men inte alltid) följer med kröken. Eftersom det går fortare att se krok än tjurved så väljer de att vraka allt med krök. Enkelt och bra!



dom får inte vraka på grund av tjurved längre

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96054 Begär samma pris för massaved som timmer i olika klasser. Så får skotaren lägga det i vilken j-a hög han vill...

Användarvisningsbild

Re: Mycket tall i massahögen

Åke Nilsson  
#103234 Hej!

Som sågverken & massaindustrin sätter priserna blir det mer lönsamt att göra massa istället för kort klentimmer.
Provat räkna och förklarat för skogsägare men känns ju tråkigt att det inte sågas.

Tex så görs avdrag på stock 37dm 13 topp med 70-90 krm3to toppmätt genom längdkorrektionen.

Åke
yrkesförare på skördare 1170 E-09

Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103239 I mitt fall så var stockarna 4-5m långa, att man gör en grov bit 3m och lägger den i masahögen det kan jag förstå.
Tyvärr är det svårt att bedömma kvaliten när man bara ser rot och toppänden i massahögen.
Nu stundar snart en ny avverkning och då ska jag ha ett snack med skotarföraren om att lägga
grova massastockar av tall i en hög för sig. Dessa ska jag sedan såga själv 😡
Jag är naturligtvis ledsen å köparens vägnar, men livet är hårt :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket tall i massahögen

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115812
Zalman skrev:
kubiken skrev:kan någon skogsägare hitta någon som vill betala timmerpris för massavedskvalitet så är det bara att grattulera.


Jag blir allt mer övertygad om att såga mitt virke i byasågen. Det blir då alltid 0% vrak.

Ett alternativ är att behålla massaveden själv och sortera fram den i två sortiment:
1. sågbart i byasågen
2. egentillverkad ved

Vissa virkesköpare på marknaden kör fula trick genom att de har egna massafabriker vilket inte alla aktörer har.
Eftersom massapriset ligger rekordhögt utnyttjar de stora drakarna detta genom att konstlat hålla priset nere på massaved och använder vinsten från massaveden till att höja timmer priset.
Konsekvensen av detta är att de små sågverken slås ut pga att de inte kan betala så mycket för timmret.


Ja det går att såga mycket av det som normalt ligger i en massavedshög. Sågar själv en del. Men 0% vrak är det nog ingen sågare som uppnår. Det är alltid någon stock som visar sej vara för krokig för att sågas när man har den på sågverket och när virket torkat får ytterligare några plankor, brädor kasseras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).