Socialt (mer om oss)

sommarrapport

98 inlägg 38005 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#94920 Om vädret vi har haft de senaste dagarn håller i sig så får vi ett fint midsommarväder ingen våldsam värme +17 idag men det verkar stabilt, sjöbris på några sekundmeter och soligt, fiskaren som jag köper lax av ringde i morse att han hade två 5 kg laxar om jag ville ha, klart jag ville så nu har jag rensat och fileat dessa, jag slarvar lite när jag filear och tar inte så nära ryggbenet, dessa bitar saltade blir enormt goda att glödsteka det är vad som kommer att ske nu. Midsommar aftonen kommer att firas med svåger och svägerska i sommar stugan, vi skall ha hand om ett barnbarn också det är sonens labrador som heter Flinga. Jag önskar er alla en riktig trevlig midsommar, och så ställer ni inte till några kravaller, så hörs vi efter helgen

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94924 Det blir kravallfritt i Degermyr kan jag nog utlova! Mycket fint väder har det varit här också några dagar. Har varit ute och åkt båt idag, en s.k. "trivselåtgärd" på jobbet. Åkte med turistbåten MS Sandskär som går från kajen i Umeå och ut mot Holmsund och vänder. Under tiden aväter man en god lunch, resan tar ca 1 1/2 timme. Strålande sol och en liten bris samt sådär 18 - 20 grader. Sen en promenad i skulpturparken i Umeå och medfört fika där i grönskan. Mycket trevligt, i synnerhet som det hela avslutades med att jag åkte hem för att påbörja min semester.

Får också önska herr shejken och alla andra en trevlig midsommar, sommar och semester. Jag kommer förmodligen att vara off line i två veckor nu, så jag återkommer sen med reserapport och nya sommardito.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Skogshuggarn  
#94925
totte skrev:
Får också önska herr shejken och alla andra en trevlig midsommar, sommar och semester. .


Detsamma totte!,,,, och som vanligt ser vi fram emot reserapporten mm.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95417 27 grader, strålande sol och röjsåg är ingen bra kombo. Varmt! Bättre på kvällen när det bara var 25 grader.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95449 31 grader idag, gav upp efter en tank och 6 bett av bromsar. Kände mig lite dum som försökte...

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#95492 Det tog lång tid att få ner värmen till Skåne vi hade ju den värmen i maj. Vi har haft en period med ganska växlande väder, sol, regn, och blåsigt, 14/15 grader nattetid knappt 20 på dagen vi har de senaste 10 dagarna fått ca 40 mm regn, det vädret är inget vidare för abborr fisket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95512
Mangan skrev:31 grader idag, gav upp efter en tank och 6 bett av bromsar. Kände mig lite dum som försökte...


Kanske funkar det bättre efter lite svalkande läsning viewtopic.php?f=109&t=6656 och viewtopic.php?f=109&t=3922 :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

Scoutman  
#95521 Ja du Niking man "nästan" längtar till de myggfria dagarna när man läser din länk.....

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95522 Nu är det nere runt 20 och lite mulet, så nu gör jag ett försök. Tjockare blus så de inte biter igenom de jävlarna...

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#95914 Sommarrapporten heter det och sommar har det verkligen varit fullt ut båda veckorna jag kuskat runt i landet. Mestadels skönt riktigt bra högsommarväder (förutsatt att man inte skall köra röjsåg och sånt förstås). Nej men sällan har jag haft två veckor i sträck med sådant perfekt semesterväder, ett par små skurar och lite mer sammanhängande regn en kväll annars bara vad man kan önska när man är ledig.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

granqvist  
#95920
Mangan skrev:31 grader idag, gav upp efter en tank och 6 bett av bromsar. Kände mig lite dum som försökte...

Dito, fast jag körde med gräsklinga och segade igenom 2 tankar. Hade 'camelbak':en på ryggen som innehöll 1 kryddmått havssalt blandat i 1 liter vatten. Om man började där i 4:30 snåret kanske de gick bättre?

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Torparn79  
#95922 alltså, jag är/har varit skeptisk till detta tjafs om klimatförändringar och växthuseffekter..
men nog är det något som är väldigt snett med vädret nu, visst, försommartorka i all ära men det behöver ju inte bli öken bara för att man passerat midsommar..

här hade vi 31-32°C igår och det kommer med största sannolikhet att bli något liknande idag med..
och efter att ha kollat igenom väderprognoserna nu på morgonen så sätter jag mitt hopp till norrmännen, för yr.no har i alla fall lite regn i sin prognos..
här skulle det behövas gissningsvis 50-100 mm regn ganska snart, spannmålen ser bedrövligt ut, återväxten på vallarna står helt still och att ge sig ut med röjsågen i skogen det är bara att glömma, det är på tok för torrt i skogen..

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#96243 En lite annorlunda sommarrapport, vid två tiden i dag drog det snabbaste åskvädret förbi som jag någonsin varit med om det ökade med blåsten lite grand helt plötsligt utan att man hört något blixtrade och small det samtidigt det var den enda knallen som hördes, så kom det en störtskur som pågick ca 15 minuter, därefter vände vinden från ostlig till sydlig och ökade till ca 15 m/sekund i ungefär 2 timmar, sedan mojnade det lika fort som det började och vred vinden mot västlig igen och lugnade sig till en lätt bris, när detta skrivs har vinden återgått till sydlig igen och det blåser 7/8 m/sekund, har någon haft något liknande?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96255 Var nog samma front som passerade Sundsvallstraketn vid midnatt sådär på lördagkvällen, blixtrade i fjärran och kom ett störtregn på nån timme eller så. Satt under tak på uteplats och drack öl just då.

Annars är det sommar i ordet verkliga bemärkelse, varmt och varma nätter. Mycket lite regn har vi fått på hemmaplan, där var det bara en mycket kortare skur enligt hustrun som var hemma, ingen åska hördes dok.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96639 Riktigt fin dag i dag, runt 20-22 och strålande sol med mild bris. Blir nog tokfint och myggfritt i morrn för det är -1,4 just nu 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).