Verkstan

Bygga vedmaskin

20 inlägg 18763 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga vedmaskin

X-lon  
#95496 Hallå där allihopa.... jag har fått lite funderingar på att snickra ihop en vedmaskin av en bortglömd vedkap och köpa en vedklyv och försöka montera ihop dessa till nått fungerande.

Men jag har lite funderingar. Vedkapen hamnade i buskarna pga att motorn har för högt varvtal tror det stod 3000v/min och 6kw så den är stor och bra. Men nu har jag funderat på att sätta dit svärd och kedja i stället kommer hastigheten på motorn att räcka till eller ska man försöka växla upp så kedjan går fortare?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

totte  
#95836 Nej, den räcker inte. Antag att du har ett drev till kedjan som är 5 cm i dia ca 15 i omkrets. Du får då en kedjehastighet på 0,15 m * 3000 = 450 m/min = 7,5 m/sek och det är ingen höjdare. En motorsåg gör normalt runt 20 m/s, så en uppväxling är nog att rekommendera. Alternativet är att fixa ihop ett bredare svärd så du kan ha större drev och få bättre fart på det viset.

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95841 men hur fort kan man låta en kedja gå då? nån stans borde det gå på tok?;)

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95854
nutte skrev:men hur fort kan man låta en kedja gå då? nån stans borde det gå på tok?;)


Skördarna ligger på en 40-50 m/s med en hydraulmotor på ca 40hk.

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

stegmaster  
#95906
Zalman skrev:
nutte skrev:men hur fort kan man låta en kedja gå då? nån stans borde det gå på tok?;)


Skördarna ligger på en 40-50 m/s med en hydraulmotor på ca 40hk.

Detta diskuteras i en annan tråd, om at bruka skördareaggregat til vedkapning.
Konklusjonen er vel at det blir stor varmgang vid så mycket kapning.
Dessutan behöver du ju et hel.... oljeflöde för at få dessa hastighetar/kraft på kedjan.
Skulle gissa på at 20-25m/s skulle vara lagom på en vedmaskin.
Som Totte säger så behöver du kanskje dreva upp lite. Min vedmaskin har et .404 svärd/kedja med et stort drivhjul(har inga mätt tyvärr). Skulle gissa på 10-12 cm i diam.( Oljeflöde på maskinen er på 55l/min och 180 bar).
Du kunne ju testa med et .404 kedja/svärd och med största drivhjulet som går och se om det kan rekka. :???:

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

X-lon  
#95958 Ok... Då får jag klura lite grann på hur jag ska växla upp kedjan. Men den ska nog gå att lösa på nått smidigt sätt. Men att växla upp tre ggr skulle kanske bli ganska lämpligt då skulle man ju hamna på 21,5 m/s om man använder ett 50mm drivhjul.

Hur hög fart kan man ha på kedjan innan motorn tappar allt för mycket ork? Det beror väl i och för sej på hur mcket man matar men nog raket kapning är väl inte så viktigt det blir väl i alla fall så att man får vänta på klyven....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

totte  
#95978 En 6 kw motor bör dra rätt bra och om du har en kedjehastighet på 21,5 så hänger resten på hur du slipar kedjan. Lite större eller mindre underställning gör stor skillnad. Sen är det bara en fråga om hur hårt du matar när du kapar. Är motorn stark kan du mata på ordentligt utan att den tappar varv och då går det fort. 6 kw = ca 8 hk och det är mycket att dra med.

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95998 Använd .404 kedja i alla fall, med så pass effekt kan en vanlig motorsågskedja smälla av, kanske inte så bra när man står brevid och ska testa lite. Skydd brukar inte vara första prio när man provkör :???:

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

Henrik Petersen  
#96366 Hej

Bala agri 320 Kör ju med elmotor (3kw) direkt på sågen, du kan ju kolla på deras lösning.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

SAKO75  
#96374 Byggde för några år sen en stocksåg (med svärfar) med motorsågblad och remmdrift. Svarvade eget remmhjul till motorn på 4,5kW. Litet remmhjul på bladet. 2 remmar, tror det var A-modell. Slirar aldrig, men det kanske blir anorlunda vid kapning. Enkelt med remmar.

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

X-lon  
#96381 Jag har oxå funderat på att använda remmar. Fast nu var jag och köpte en vedklyv som ska monteras ihop med kapen och då var det en skaplig motor och pump på den. Men jag hittar ingen data på pumpen det står bara några instansade siffror på en bricka motorn är på 5,5hk.

Så jag har lite funderingar på att ev. använda en hydralpump/motor istället att driva kedjan med. Pump/motorn är caseppa på 9 kubik/tum om jag fattat rätt. Skulle nått sånt fungera eller måste man ha en egen större pump och motor till kedjan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

mannen  
#96382 Satsa på att bygga någon sorts skyddsutrustning utifall att kedjebrott skulle uppstå. Det är inte samma effekter som hos en skördare men det kan nog bli obehagligt i alla fall särskilt som man står ganska nära!

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

X-lon  
#96383 Jodå det där med säkerheten är nog att tänka på. Jag fick en shöra hur det kan gå för ett tag sedan när en kompis höll på att hyvla virka och helt plötsligt lossnade ena sidokutter stålet och gick halvvägs igenom ett skydd i 2mm stålplåt. Så det kan gå fort om man har oturen på sin sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

ord bind  
#103715 tänk åckså på att när kedjan går hela tiden blir olje förbrukningen hög.
såg en variant med remmar som sträcktes när man drog ned svärdet.
detta var på någon ved maskin, kommer ej i håg vilken.

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Fredrik Reuter  
#373222 Hej,
En gammal tråd, men detta verkar vara en hemmabygd vedmaskin från Tyskland. Imponerande bygge. Tänk om han fick in automatisering av kap och klyv (och bättre fart på sågkedjan)...


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).