Skördare

Flerträd på 901.3 för liten??

7 inlägg 2775 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flerträd på 901.3 för liten??

221  
#95637 Nån som har erfarenheter av flerträds hantering på en 901.3 med sp451? räcker kranen till? blir det för ostadigt utan vätska och band?

ge gärna för och nackdelar :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

skogsjan695xl  
#95639 Det ska nog funka fint, är det 10 eller 11 meters kran?
Kranen är ju stark iaf så det räcker, men det är ju om den står still när du varken har vatten eller band. Kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

221  
#95644 11m, ja. bara bra att veta hur mycket man måste göra för det ska fungera, är lite orolig över vikten bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95678 11m kran är lite i svagaste laget, men det är bara att montera lyftkolven från 911 så funkar det. Vatten eller band går åt, helst både och, då står den som en sten!
Tänk på frigångshöjden om du kollar på 901, den är låg inunder....

Användarvisningsbild

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96587 Hej! kör en Valmet 901,3 med 451;an och flerträdshantering och 11 m kran. Och jag själv tycker att det funkar fint. dock lite vätsta i hjulen hade väl inte skadat. Har man midjan åt fel håll eller det lutar lite åt fel håll så åker den gärna upp lite... (vi har ingen vätska i hjulen) Dock är det bara att vrida över midjan så står den där. Flerträden är ju guldvärt när det är rätt skog.

Användarvisningsbild

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

221  
#96749 ok! har du för däck på den? men kör du med orginal lyft kolven? finns de nått som kan krångla som man ska tänka på tycker du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerträd på 901.3 för liten??

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96936 jag har 700däck och ett par kedjor, dock har vi lagt på band nu så nu står den stabilt :) Vi kör med original lyftkolven, den orkar ju inte lyfta rakt upp precis på 11 m, men det tycker jag funkar fint ändå då kranen sjunker ju inte precis när man är där ute. dock hade det väl kanske inte skadat att sätta dit större lyftkolv, men inget tvång enligt min mening. Det finns inget som kan krångla vad vi har märkt.. verkar väldigt driftsäkert ändå. ända vi har problem med är slangarna till flerträden som sitter under den lilla klumpen ute vid aggregatet, så det knäcker rätt mycket i dem så det har gått några slangar. så det behöver fixa någon bättre lösning på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).