Verkstan

ritning atv vagn

31 inlägg 86654 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

1500 hemi  
#95488 Då kommer några bilder igen.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

insu  
#141072 Jag vill rekommendera att göra draget somvi gjort denna vagn, då hänger den inte upp sig så lätt på stubbaroch stenar.
Upphöjt drag till ATV.

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

skogshasse  
#141108 hej på er alla vad är priset mellan en eller två axlar kanske 3 flaskor fin whisky så vad tjafsar ni om låt låt bli whiskyn nästa jakt så är boggin betald och den kanske håller livet ut hur länge räcker whiskyn jag bara frågar

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

SAKO75  
#141111 Berorpå hur dyr man köper.
Monteras boggie axeln under hjulaxlarna i nivå och något bakåtförskjuten klättrar den bättre.

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Storfot  
#149053 Har sett atv vagnar som har istället för boggie 3 hjul som formar en typ triangel så när 1 däck tar stutt så rullar hela axeln och sätter ner hjulet som är luften ner i backen och däcket som satt fast hamnar längst upp, lämpligt om man inte kör med boggie och bara har enkel axel...

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Stihlfast  
#217932 Hej

Här kommer mitt hemmabyggda bidrag.
Hjulaxlar inköpta på Jula, däck från VW
Metall från lokal smed
Totalpris ca 3500:-
Ritningarna är inte 100% kompletta, det är några grejer man får lägga till som jag gjorde efterhand.
Fler bilder finns vid intresse.
CIMG2242.JPG
Pendelaxel
CIMG2242.JPG (37.47 KiB) Visad 5085 gånger
CIMG2257.JPG
CIMG2257.JPG (64.09 KiB) Visad 5085 gånger
CIMG2255.JPG
CIMG2255.JPG (65.52 KiB) Visad 5089 gånger
CIMG2248.JPG
CIMG2248.JPG (64.75 KiB) Visad 5092 gånger

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Stihlfast  
#217945 Ritningarna skulle ju vara med :oops:

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

erikstodene  
#330960 Bumpar en gammal tråd här med lite frågor!

Jag lurar lite lätt på en liknande vagn att dra efter bilen för att kunna lasta mer än 500 kg som på kärran jag har nu. Kanske 1000-1500kg? Det vore ju kul att bygga en boggi och jag får för mig att den kan ha någon fjädrande verkan? Hursomhelst, här är ett par frågeställningar jag inte har kunskap om:

Är det helt kört att få till så däcken går tillräckligt rakt på asfalt för att inte slita däck?

Är det onödigt med en boggi, eller skulle det vara stora fördelar i att sätta axlarna direkt på ramen?

Är det totalt mot alla lagar och regler att köra ett obromsat släp med lgf skylt i 30km/h med 1500kg ved på?

Det skulle säkert va lättare att betala för hemtransport, men varför göra det när man kan dra igång ett roligt projekt?!?



Erik, Karlstad

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Tosca  
#331206 Ja, inte möjligt att lagligt transportera last på en oreggad släpvagn efter en bil.
Obromsat är det max 750 kg som gäller, men det måste också vara registrerat.

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

erikstodene  
#331301 Å tusan ja trodde man fick hänga på vadsomhelst bara det gick i 30 med LGF skylt bakpå. Ibland ser man ju folk som drar fisketrålare bak bilen.... Nåja, bara att ta nya tag i tankegången, tack för svaret Tosca.



Erik, Karlstad

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

aalg  
#331305 Perfekt, precis vad jag behövde. Går i tankarna att bygga en vagn jag också :smile:

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

aalg  
#331311 Tittade igenom tråden och ritningarna som fanns men lyckades inte läsa ut hur grov man bör göra tappen för boggilagringen.
Vad säger ni? Hur grov ska man göra den?

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Tosca  
#331314
erikstodene skrev:Å tusan ja trodde man fick hänga på vadsomhelst bara det gick i 30 med LGF skylt bakpå. Ibland ser man ju folk som drar fisketrålare bak bilen.... Nåja, bara att ta nya tag i tankegången, tack för svaret Tosca.



Erik, Karlstad

Ja, båttrailer och arbetsredskap, ex vis skylift får dras med LGF, men så fort det rör sig om släp med annan last måste det vara ett registrerat släp.
Man får egentligen inte ens transportera last i båten på båttransporten som inte tillhör båten, ex vis ett par säckar blomjord till tomten när man åker till stugan med båttrailern.

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Blivande snickare  
#331413
Tosca skrev:Man får egentligen inte ens transportera last i båten på båttransporten som inte tillhör båten, ex vis ett par säckar blomjord till tomten när man åker till stugan med båttrailern.

Ballast? ;)

Avatar Fallback

Re: ritning atv vagn

Hema  
#331424 Ska man köra i skogen med enaxlad vagn, får det va jämnt och fint, annar studsar vagnen runt och i värsta fall välter den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).