Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Redskap till gödsling

22 inlägg 15337 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Redskap till gödsling

Chribba  
#94921 Hej, detta är mitt första inlägg i forumet!

Jag har blivit rekommenderad av kunnigt branschfolk att gödsla vissa skiften i skogen och tänkte därför ge mig på det.

Tanken är att i år testa med 30 ha och sedan utvärdera det hela.

Jag och farsan har lite funderingar på hur vi smidigast/billigast skall sprida ut gödslet.

Tanken vi har är att använda en fyrhjuling och på den montera en gödselspridare. Kan det fungera?
Fyrhjulingen vi har är gammal och har gjort sitt och vi funderar på att skaffa en ny.

Vi har även kikat lite på små skogsmaskiner på band med riktigt kraftuttag bak för kärra med spridare på. Vi tycker dock att det drar iväg lite väl mycket i pris.

Frågan är således:

Finns det bra grejer som man kan montera på en fyr/sex-hjuling som dels inte är för tung för fyrhjulingen och inte heller för liten så den måsta fyllas var 5 minut?

Skulle det gå att skaffa en Avesta-vagn, med drivning på hjulen, som man monterar en spridare på?

Eller är vårt upplägg med fyrhjuling dömt att misslyckas, att det bara är leksaker som inte kommer fungera i skogen?

Alla tips och idéer välkomnas!

//Christian



   TS
Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

alias  
#94950 Några frågor som kan vara bra att veta svaret på innan man svarar på dina frågor:

Är det frågan om askgödsling på torvmark eller kvävegödsling på fastmark?

Om det rör sig om fastmark hur är terrängen (lutning, blockighet mm)?

Vilken budgetram finns?

Vilka andra arbetsuppgifter vill ni kunna använda maskininvesteringen till?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Chribba  
#94999 Hej igen och tack för ditt svar!

Det är kvävegödsling på fastmark vi har tänkt oss. Terrängen är skiftande, dock inte allt för brant någonstans utan mest kullar. Större stenar och stenblock finns i vissa partier, men för det mesta finns gamla spår att köra i efter en gallring.

Idag fick vi klart med en ny 6x6 Polaris ATV.

Vi funderar på om en spridare går att montera direkt på den, eller om den bör sitta på en kärra/vagn efter?

Det finns även väldigt stora prisskillnader mellan spridarna om man kollar på rindabs sandspridare:
http://www.rindab.com/shop/
De varierar mellan 3900:- och 55000:-. Vår budget är inte ristad i sten, men det är uteslutet att vi köper en spridare för 55000:- bara för att testa om det fungerar att ha en sådan. Vi tycker att det borde finnas bra spridare i prisklassen 10000-20000:- då vi misstänker att de billigaste är för plastiga och inte håller.

Andra arbetsuppgifter för spridaren har vi nog inte, men vi har användning av en ATV och timmervagn alternativt vanlig släpkärra.

//Christian

   TS
Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Elias  
#95005 Jag skulle nog själv bygga på timmervagnen man har och sedan göra modifieringar så spridare drivs från hjulen. För som du säger vill man inte behöva fylla på med gödsel varje 50 meter eller liknande

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

bevakare  
#95021 Hallå...den där tanken har jag också !
Ni får gärna berätta hur det går.

Vi har några mindre skiften som vi vill gödsla, för dyrt med helicopter.
Traktor och vagn möjligen med då måste vi hugga upp en väg, vi kan köra där
med en fyrhjuling, därför är detta en intressant fråga även för oss.

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

alias  
#95031 Om det är som du säger att terrängen är vettig och att om ni har ett stickvägsnät med ca 20 meter mellan vägarna så skulle jag nog försöka låna en traktor och konstgödselspridare av en lantbrukare (behöver ju inte vara så märkvärdiga saker).

Tror det blir det billigaste.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Robertberg  
#95034 Skulle precis ge samma tips som alias nyss gav, man kan ju som sagt köra med nästan vad som helst, så länge man kan köra traktorn i skogen.

Du kan ju tex avbeställa atv och köpa en gammel MF 35a och ha skogsvagn efter den, en gödningsspridare kostar inte många kronor och kan sedan säljas för samma pengar igen.

http://www.blocket.se/kalmar/Godningssp ... ?ca=18&w=1

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95350
obantteg skrev:Skulle precis ge samma tips som alias nyss gav, man kan ju som sagt köra med nästan vad som helst, så länge man kan köra traktorn i skogen.

Du kan ju tex avbeställa atv och köpa en gammel MF 35a och ha skogsvagn efter den, en gödningsspridare kostar inte många kronor och kan sedan säljas för samma pengar igen.

http://www.blocket.se/kalmar/Godningssp ... ?ca=18&w=1


Funderar själv isamma banor ang gödsling. Men spridaren som länkats till borde gå montera på atvvagnen enligt min mening. Att sedan driva spridaren från vagnens hjul borde inte vara omöjligt. Man vinner ju fantastiskt mycket i smidighet om man kan köra med atv. Såg att spridaren tog ca 800l och det borde ju inte bli för tungt för vagnen. Jag har själv en mindre spridare som kanske rymmer 300l, jag skall klura över en lösning i sommar.

//Uffe

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Esignman  
#361042 Någon av er som genomfört gödslingen med atv och i sådana fall med vilken utrustning och med vilket resultat? Nyfiken då det är dags för mig att gödsla lite den närmaste tide.

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Seb macahan  
#361098 Nu kanske detta blir lite OT, men. Jag och en vän hade för några år sedan ett företag som var pionjärer inom åtel spridare. Vi blev tillfrågade av ett gods att bygga en Atv bogserad foderspridare som skulle fodra ut till de "frilevande " grisar hjortar mm. Denna rymde 2kbm foder och var mycket effektiv. Slutsats; prova att bygga själv. Själv har jag funderat på att bygga en bogserad 2-radig planteringsrobot efter atv. Den hade jag klarat o bygga för runt 200tsk som pilot projekt. Hade säkert gått o bygga i serieproduktion för 350tsk och hade haft bättre kapacitet än Bracke och betydligt billigare bakmaskin.

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Brytjärn  
#362572 Jag har sett en Alstor med en stor behållare lagd i timmerredet för just gödsling, vill minnas att behållaren var från SnowEx dvs en sandspridare ombyggd för att sprida aska.
Ska se om jag kan hitta en bild på ekipaget...

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Hema  
#364789 Jag vet inte hur en sådanhär skulle funka. http://www.quad-x.com/machinery/fertiliser-sower-350kg/
Bild

Ev. ställa den på en boggievagn, så att hjulen drivs av boggiehjulen (ev. att den då kommer driva åt fel hål)?

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

bgl  
#364805 Låter lite hurtigt, några 10-tal hektar fastmark är enklast att sprida för hand!
På 80-talet la jag SkogAn på ca 100har. En lite grövre plåt i lastbäraren på Minin och drygt 50 st 50kg säckar var ett lagom pass för morgonen-förmiddagen. 6 betonghinkar, varje säck delad på 3 hinkar. Handledsskydd för att inte överbelasta handlederna och grova gummihandskar upp till armbågarna. Sätt igång och sprätt!
En liten kalkyl hur mycket varje träd ska ha. En hel del går att hoppa över. Luckor, dåliga granar, kärrhålor, lövträd, hällmarker, zoner vid vattendrag mm slipper gödning. Kalkylmetoderna för skogsgödsling är väl utvecklade och numera allt mer beprövade, bara att läsa om och följa SG-systemets råd.

Användarvisningsbild

Re: Redskap till gödsling

Aayden  
#365704 itsället för att köpa en massa utrustning kontakta maskinringen där du bor finns säkert någon entreprenör som kan komma med en centrifugalspridare med 24m i arbetsbredd.
misstänker att det max kommer att kosta 5 -6 tusen för dom debiterar i arbetstid fungerade kanon för oss

Avatar Fallback

Re: Redskap till gödsling

Hema  
#365720 Hörde om en skogsägare som gödslat och var nöjd, men nu ett antal senare visar det sig att gödseln spridits ut med sådan kraft att många träd tagit skada och uppvisar nu det med rötangrepp i bark.

Kan man vänta lite tror jag att vi snart kommer ha drönare som kan sprida ist.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).