Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606?

2 inlägg 3893 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 606?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#953 Hej!
En bekant funderar på att köpa en beg. vimek 606 av nyare modell.
Någon här som har erfarenhet av en dylik?
Tycker den verkar väl dyr för hobbybruk och lite leksaksartad för mera seriöst arbete.
När är den överlägsen en traktordriven vagn?



   TS
Avatar Fallback
Skogis  
#1975 Hej

Vimek 606 är smidigare än en jordbrukstraktor, du kan även lägga band på vagnen. Bättre framkomlighet och lägre marktryck. Den tar inte lika mycket som en stor huggarvagn efter en jordbrukare. Jordbrukaren kan du använda till mer saker. Snöskottning, jordbruket, timmerkörning m.m. Med 606:an är man lite mer begränsad men det finns tippflak, insatsskopa, markberedning, jag tror att dom testade att montera ett snöblad längst bak för snöröjning också. Nyare modellen fick en större motor. Kvaliten verkar vara god. Har inte hört om något större haveri. Bränsle förbrukning gentemot jordbrukare har jag ingen aning om. Vilket som man anser är bäst är beroende av markförhållanden och användningsområden. 606:an är byggd för att vara i skogen. I min skog skulle jag välja 606:an med tanke på att det finns möjlighet att lägga på bärande eller drivande band. Det som jag saknar på den är ett shacktblad fram som man kan använda som extra broms vid kraftiga nedförslut. Visst är priset högt men det är en proffesionell maskin som tål att användas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).