Traktorer och processorer

Valmet 604

16 inlägg 16975 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 604

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9423 Har köpt en Valmet 604 -83:a med 2-hjulsdrift...
nu har jag upptäck att motorn blir 'lite fuktig' på vänster sida, men oljan har inte sjunkit något nämnvärt efter ca 3 veckors körning i skogen...
har något nåt tips på vad det beror på, vidare så blir det vibrationer i traktorn vid visst varvtal (mest på 5:an).
Tacksam för tips/synpunkter på denna traktor.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9459 Hej, vi har en 604 4wd -83.

Är det bakom bränslepumpen på motorn det fuktar eller var kommer det ifrån?
Några speciella vibrationer har inte vi, men det är ju en 3 cylindrig spis i en traktor så helt vibrationsfritt är det ju inte :? Känns det som om vibrationerna beror på motorvarv eller traktorfart?
Vad har du efter traktorn i skogen?

/Björken

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9463 Oljan tränger ut kanske något från ventilkåpan, men mest ser det ut att vara lite 'längre ner' vid toppblocket på motorn (det är olja runt bränslepumpen men det har nog runnit ner ) ...
Vibratinerna är att det skakar ganska kraftigt, kan de bero på däcken är michelin och ser ut att vara lite 'vågiga' i mönstret är ca 50%.
Jag har en Moheda 251 efter med 400 hjul å det är jag hittills väldigt nöjd med, är kalas med vagnstyrning när det är trångt mellan träden och även när man skall back.. å så har jag vinsch som jag inte skulle kunna vara utan, det är ju svårt att komma till alla spridda vindfällena ... men tack å lov har jag nu, tack vare mitt nya ekipage (hade tidigare en vajerkran),
fått ut alla vindfällen ... skönt...

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9464 Motortvätta så blir det lättare att se var det svettas olja.

Är vibrationerna hastighetsberoende och inte varvtalsberoende beror det förmodligen på däcken. Kollat trycket?

MVH

MN

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9466 Tack för tipsen! :D

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9467 Skitig Valmet är inget att oroa sig över, de är sådana. De Valmet vi har och ägt har samtliga läckt allt som går att läcka inkl luft. Tyvärr en svaghet hos fabrikatet

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9471 Morgan .. du skrev om att kolla trycket ... hur mycket skall det vara i bakdäcken när man kör i skogen?

Och så en fråga ... såg en annons på en Valmet 805 .. är inte 10.000 tim mycket?

Här är annonsen:
Valmet 805 med Trima 340 lastare.

lastaren är från 98, Med redskapslås, lastdämpare och tredje funktion.

Traktorn är i jätte bra skick. den har stått inne hela tiden vi har haft den och med motorvärmare på vintern.
motorn va fullservad för 3,5 år sedan och ca 1500 timmar. sen har vi servat den själva varje år.
Den går jätte bra och är lätt startad och torr i motorrummet.

Årsmodell: -86
Timmar: 10000
HK: 95 (turbo)
4x4
Allt i bra skick!
Däck bak: 60%
Däck fram: 50%

Pris 138 000

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9474 Har du tung kärra efter och lite tyngd på hjulen så ha inte för lågt tryck. Kolla instruktionsboken på din dimension, vår 604-4 har 16,9-30 bak, men du kanske har högre däck?

Ja, 10000h är ju några timmar, traktorn behöver ju inte vara slut för det, beror ju mkt på hur den är körd och servad. Men inte ska priset vara samma som för en som gått hälften så många timmar.
Undrar vad de menar med fullservad? Om det är 1500 timmar sedan de bytte oljor/filter och justerade ventilerna så är det ju inte så imponerande :? Men är motorn helrenoverad med nya foder, kolvar, lager och packningar är det ju lite bättre :wink: Är du sugen på att byta till större Valmet?

/Björken

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9475 Hm ett inlägg om 805....
Vet inte hur dan utväxling det är på 604 men på en 805 är det normala att snabbväxeln är en overdrive så att den gör lätt 40km om inte högsta växeln är spärrad :lol: men medaljen har en baksida, nämligen att lägsta hastigheten är högre jämfört med den som sitter i 705 och mindre som är en reducering i stället.
Mest är det backen som lider av detta när den har hög, låg o back i gruppväxelnspaken.
På min bytte jag snabbväxellådan till 705ans och fick en mycket bättre traktor i skogen, men BM 650 hade ännu lägre backväxlar :wink:

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9476 Ja, man är ju alltid sugen på att få drivning på framhjulen åxå...
vad tycker ni om 604-4 :an det är kanske ett bra alternativ i skogen?
är det mycket bättre med drivning på framhjulen?
blir vändradien större med framhjulsdrift?

Det blev visst många frågor men tacksam om jag får några svar

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9483 604 går också för fort bakåt i skogen för min smak.
Om du behöver drivning på framaxeln beror ju mkt på hur din mark ser ut och om du kan välja att köra när det bär bra, funkar det som du har det idag så kör på. Visst svänger det bättre med 2wd, men 4wd och vagnsstyrning funkar det också, traktorn är ju kort och smidig, sen ibland är det ju bra att framhjulen driver dit man pekar dem ;-) Jag tycker hydraulflödet är lite klent på 604, det blev bättre på 05 generationen och senare, men du kanske har PTO-pump?

/Björken

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9493 Jag håller med att det går för fort bakåt i skogen, går det på nåt sätt att ändra på utväxlingen, läste tidigare i detta inlägg att någon hade ändrat något, men det är väl säkert ett stort ingrepp ...

Det funkar rätt bra för mej med 2wd, man kan ju lägga på kedjor så blir det bättre men det är ju ett litet jobb varje gång.. finns det nåt knep att få på kedjorna lätt?

Hydralflödet tycker jag är ganska ok på min 604, jag har kanske PTO-pump, det nämndes något om att det var en extra pump när jag köpte traktorn och så står det (tror jag) något om PTO på instrumentbrädan (har just nu ej möjlighet att kolla). Hur kan man se om man har PTO-pump?
/Lars

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9495 Lars: jag vet inte vad det skall vara för däckstryck men det står säkert i instruktionsboken.

Du har ingen snabbväxel på din traktor så göra som gnisten83 beskrev går inte. Finns inget enkelt sätt att få traktorn att gå långsammare annat än mindre hjul och detär ingen bra variant för en skogstraktor...

Vet inte hur du lägger på kedjorna men jag najar fast ena änden i hjulet och kör framåt så kedjorna läggs på av sig själv... :D Nåja, medhjälpare underlättar.

PTO = kraftuttag. PTO pump = en hydraulpump som sitter på kraftuttagstappen. En extrapump kan även sitta fram (sk frontpump)driven av en liten "kardanaxel" från vevaxeln.

En traktor som gått 10 000 timmar är svårsåld och priset skall vara därefter. Ngn som säger sig serva hemma men inte skiljer på service och renovering (?) tänder varningslampa i mitt sinne. Men visst, jag vet en 605 som gått 20 000 h i skogen och den funkar helt OK!

MVH

MN
MVH

MN

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9518 Att veta hur sakta det går är nog enda möjligheten att prova skogen och göra en egen bedömning.
Ett annat sätt är att hitta utväxlingarna i verkstadshandboken.
Och om 805 står att den har 190:1 på L1 medan den har 119:1 R1 och med den bytta snabbväxeln kommer jag ner i 150:1 på R1 och239:1 på L1.
Tom L2 har lägre utvxl än backen, 171:1, hur farao man nu tänkt när man snickrade ihop en sån låda :?:
150:1 med 18,4/34 är för hög utväxling på backen enl min mening.
Och mkt riktigt mitt trick med snabbväxelbytet funkar bara på Valmet 805/905

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9628 Hej.Jag har kört 705 även om det var länge sedan.Jag håller med om att även 705 går lite fort bakåt.Transporthastigheten är doch inte så hög.Jag vill minnas att 705'ans låda gav lite högre hastighet bakåt än framåt vilket var bra vid lastningsarbeten.805 var högre utväxlad med spärrad H4h men jag tror att de flesta tog bort spärren. :D Hur var det med 905.Jag minns inte om den högsta växeln var spärrad. :?:
cpt.Kirk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).