Skogsnyheter

Nytt märksystem gör timret spårbart - Otmetka Woodpecker

5 inlägg 2931 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt märksystem gör timret spårbart - Otmetka Woodpecker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94970 Nu är ett nytt märksystem för timmer uppfunnit av företaget Otmetka. Systemet kallas Woodpecker.

http://www.skogsaktuellt.se/?p=34724&pt=108&m=1422
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nytt märksystem gör timret spårbart

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94972 Blir väl inte mycket kvar av denna märkning när sågverken renkapar och längdjusterar.

Avatar Fallback

Re: Nytt märksystem gör timret spårbart

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94984 Ser väl inte så svår ut att kopiera heller eller?

12St lösa vridbara stansar med låsskruvar på en platta och en slägghammare så är ju allt som behövs!

Användarvisningsbild

Re: Nytt märksystem gör timret spårbart

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95013
Jesper skrev:Ser väl inte så svår ut att kopiera heller eller?

12St lösa vridbara stansar med låsskruvar på en platta och en slägghammare så är ju allt som behövs!


Varje stans verkar ju ha 12 olika lägen och med 12 stansar blir detta ungefär 9 billioner olika kombinationer. Om man hemlighåller sättet att koda så så är du lite svårt för gemene man att fuska.

Användarvisningsbild

Re: Nytt märksystem gör timret spårbart

Fredrik Reuter  
#95103 Hej,
Jag tycker dessa innovationer är spännande och tror de har framtiden för sig.
För er som inte läser våra bloggar på skogsforum så skrev jag om detta några dagar innan pressreleasen från företag. En lite kul slump vad det verkar.

Funderingar jag har är om inte märkningen är i fel ände? Detta system verkar stämpla rotänden, men facit har man ju faktiskt först när man matat ut och ska aptera biten. Är det då kvalitetsfel torde stocken redan vara felstämplad?

Annars, som sagt, tycker jag denna teknik, tillsammans med färgkodning (som jag tror Indisputable Key håller på med) är spännande och jag hoppas det kommer snart!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).