Skogsvagn (Huggarvagnar)

bygge!

7 inlägg 4485 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygge!

arvid  
#9485 ja nu vart det litekonstigt!
Men har funderat ett längre tag på att försöka få en traktor att para ihopp sig med en vagn men det är inte det lättaste.

Ja vad fan menar han?

Jo så här bm 400+arme vagn driven, för delar kraftig stadig men lite för bred 400 är ca 75 över bakhjulen och vagnen 2meter och tycker att det är lite smala hjul på traktorn 12,4-32 & 11-20 på vagnen men det är driv!

Eller 400 + att bygga en kärra som en vanlig griplastar vagn eller köpa en om dom skulle sjunka fort och mycket! nackdelar ej drift men det går att hänga på större däck på 400 och hänga på broddkedjor.

Hadde tänkt mig ett litet ekipage ca 180cm brett och ej så långt komer att mest köra 3meters ved och skulle jag bli storm drabbad med mycket stormskog så finns ju grannar och skogsägreföreningar!

Vem vet?

Kran såg på elmia att kts hadde en budjetkran undrar hur den är gemfört mot en farma?


🧠 🧠



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9492 Du har PM!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9520 Du menar va att traktorn är 175 bred eller?
Ska du kasta framaxeln oxå och fixa midjestyrning??
Vagnshjul går ju att montera bredare och ändra offsetten på fälgen så att den breddar mer innåt men axeln är kanske så bred oxå?
Alla ändringar på hjuldiametrar ändrar även utväxlingen på drivningen med 🧠
Mkt att tänka på men iden är inte dum :!:

Avatar Fallback
arvid  
#9584 Ja jag menade att traktorn var 175 cm över baken. problemet är att vagns hjulena är nästan längs ut inte mycket att leka med.

hej kanske man skulle ha börjat med!

Jo min idde var att skicka fram axeln och bygga midja såg en på blocket med db 995 och fmv 2000 liknande bygge.
frågan är bara hur man konstruerar en midja och får den stark?

till MN kan jag nog säga att kranen verkar rätt intresant men troligt vis får det bli till att smida en vagn skälv. räknade lite löst på ca 10000 för hjul och axlar ev om man ska ha broms på sissta axeln?
En likt mina principer så tycker jag att det börjar bli lite fantasi i griplastar vagnar.
Hur många nvänder sina dyra vagnar fulltut??
vill ha ett smidigt ekipage som går bra till gallring.
har även en valtra 700 med lastare men tycker den är för stor i skogen!



har en granne med en 2vd skuttande hjorten och veimer 12ton med drivning och han kör vell int så mycket men det är så bra med drift och sen går han och skaffar en 4hjuling för at kunna ta ut vindfällen???

Jag förstår inte????

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9585 Skuttande Hjorten?? John Deere eller :lol:
Jag kan nog påstå att mina grejer får veta att dom lever under sesången men att räkna hem det krast ekonomiskt är kanske mer tveksamt...

Att hitta drivna axlar som inte blir för breda men ändå är starka nog att hålla kanske inte är så lätt, har inget bra förslag heller.

Avatar Fallback

midja?

arvid  
#9684 hur bygger man en midja eller kaffar man en gammal?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9703 En midja är inte så svårbyggd bara man har tillgång till svarv och svets.

I horisontalled lagrar man med koniska rullager och i vertikalled med koniska glidlager.

Man kan också använda sig av koniska bussningar i horisontalleden..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar