Gallring

16 ha gallring bio energi/massa !!??

26 inlägg 11933 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94907 Min uppfattning är att kunskapsläget avs contorta är bättre idag. Rätt mark, proveniens och metod så fungerar det. Sådd verkar ge bäst resultat.

/Nisse

Malwa
Användarvisningsbild

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94919 Så här fint kan ett Contorta-bestånd se ut! Detta är ett provbestånd vid Ålidbergets skidanläggning sydväst om Umeå.

Bild

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

alias  
#94938 Instämmer med Nisse, det gjordes massor med fel i början både vad det gäller provenienser, plantsystem, planthantering och på vilka ståndorter contortan planterades. Idag har man lärt sig av misstagen och numer finns det också en del riktigt fina contortaungskogar runtom i landet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#94987 Angående contorta kommer jag att be om hjälp så att det blir rätt ställe mm mm.
En av anledningarna till att jag vill sätta contorta är att jag idag är 37 år vid min pension är det kanske
dags för gallring, om jag sätter tall eller gran är bara röjning.

Det växer inte så bra/fort i norrlands inland men det är dock billigt att köpa skog och mark jämfört med södra sverige.
Skapliga områden ligger 9-13 000 kr per ha lite grovt.

Min utredning om dessa 16 ha fortgår, känns som jag skulle ha haft mera gallring än 16 ha för att köpa några större maskiner traktor/skotare vagn mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

plutten  
#95061 Ett sätt att försöka höja tillväxten på din gård , är att gödsla med aska. Här på finska sidan har man fått fantastiska resultat med att gödsla med aska från värmeverk. En annan fördel med aska är att den är mycket långtidsverkande, upp till 30 år. Tillgången är förstås begränsad, men kan vara en ide att prova om möjlighet finns.

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#95064 Aha...ja kanske det, om jag bestämmer mig för att sälja till värme verket i Sorsele som bioenergi kan man kanske ta tillbaka aska.
Hur skulle man sprida askan i så fall ??
Hur ofta varje år eller ?
Mängd per ha ?

Om det är någon här på forumet som sprider aska vill jag gärna hör om det !

   TS
Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

plutten  
#95066 Bör tilläggas att askgödslingen har bäst effekt på torvmarker. på andra marker är effekten inte lika god. Du behöver bara gödsla en gång. Mängden är jag inte säker på, men kanske värmeverket redan har nån form av gödslingsverksamhet. Kan löna sig att fråga!

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

ulfgustav  
#95163 Hej
et finns idag en del exempel på contorta planteringa som är rätt ok, trots det så avråder jag från contorta av flera skäl:
-Idag finns ingen marknad för ´contorta som sågtimmer
-Då ev marknad öppnar sig så kommer den sannolikt inte att betala ett pris som motsvarar Furu eller gran sågtimmer sannolikt så blir priset väsentligt lägre, då virket inte är av kvalitet som duger till mycket

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

axwell  
#95247 Du tycks sitta i ett guldläge med dina tillgångar, sambo med chans att låna/hyra billigt div maskiner och att du fortfarande är så ung.
Helrätt att satsa på vägbygge med väl tilltagna diken, om vägen byggs "på skrå" i en våt sluttning så kan den delen av bygget bli "gratis".
Min skogsnestor lät bygga en 8 km lång skogsväg på norrbottenssidan, inte så långt från dina hemtrakter, den ökade tillväxten "betalade" hela projektet. Det avkylande vattnet som tidigare begränsade microorganismernas villkor leddes i stället i diken, därför ökade tillväxten i sluttningen nedanför vägen.
Hoppas att du har bra relationer med lapparna, de brukar motsätta sig vägar med diken, men en väg utan diken är ingen lösning.

Om du tex säljer energivirke så är det nästan kutym att askan återförs, energibolaget bör ha rutiner för detta.
Tidigare spreds askan som ett dammoln utan någon precision, senare har man övergått till att blöta askan som får torka för att kunna bli i pelletsformat. Storleken på kornen avgör på hur många år askgivan fördelas, koncentrerad aska i mjölform är frätande och kan lika gärna skada som hjälpa om det blir för mycket.
Skogsstyrelsen har en folder om återföring av vedaska.

Contorta behöver inte vara fel, efterfrågan på volym är väl för stunden aktuell, men som du vet, den kan inte självföryngras så långt norrut(tror man).

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#95251 Jag ska ta reda på hur det går till med askan på Sorsele värmeverk och sedan se om jag ska sälja som bio energi eller massa.
Är det nån som vet vet vad bio energi betalas i inlandet ?
Väg bygge är nog underskattat när det gäller att få bort blöt marker mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95260
axwell skrev:Helrätt att satsa på vägbygge med väl tilltagna diken, om vägen byggs "på skrå" i en våt sluttning så kan den delen av bygget bli "gratis".
.


Kanske inte är relevant i sammanhanget, men det kan komma annat positivt ut ur ett "vägbygge". Lagade en sönderkörd basväg förra året, inte ett riktigt vägbygge förvisso, men grävarn som hjälpte mig ordnade till ordentliga diken då den går bl a över blöt mark. Redan i år ser jag en dramatisk förbättring av den blöta marken. Fastare utan att vara torr, och flera av surhålen har försvunnit. Det är klart, man får väl se över flera år förstås, men jag är positivt överraskad så här långt. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).