Traktorer och processorer

Traktorer med bakåtvänd körplats??

28 inlägg 17036 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorer med bakåtvänd körplats??

Mellis  
#89479 Vilka märken och modeller finns det med typen valtras twintrac ?? sitter och grunnar på framtida investeringar så om ni som har kolla vill hjälpa mig på traven vore det snällt :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89482
Mellis skrev:Vilka märken och modeller finns det med typen valtras twintrac ?? sitter och grunnar på framtida investeringar så om ni som har kolla vill hjälpa mig på traven vore det snällt :)


Tycker du Valtra är löjligt små och behöver en traktor där
du kan vända hela hytten så kan du ju titta på Claas Xerion.


http://www.claas.co.uk/countries/genera ... en_UK.html

Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

stegmaster  
#89540 Varför velga nåt annat enn orginalet???
Finns at få til alla valtra, förutom den minsta serien (A serien).
Går kanske att få detta i nogra andra märken ochså, men då er det oftast gjord i en lokal smida, då Valtra er nästan ensam om detta(forutom den nevnda Claas`n), och då kan det bli svärare med delar om något behövs.
At kjöpa något som er fabriktillvärkad er nog att rekommadera. och då blir valet bara vilken Valtra man vil ha.

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89554 Fendt har en bättre lösning än Valtra när det gäller att snurra runt i hytten. Alla reglage och instrument följer med när du vänder dig om. Men den är också rejält mycket dyrare än Valtra... Om man vill så kan man sätta ihop en egen Fandt på http://www.fendt.com/se/ och se ett ungefärligt pris.
Bild


Men Claas Xerion är absolut min favorit (utan att jag äger någon, men drömma får man väl?).
Bild

Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Mellis  
#89555 detta var ju snabba besked .. jag har ju funderat på valmet/valtra men ville ju egentligen veta vilka man ska leta efter beg då jag nog inte har lust att köpa nytt .. byggdes x05 serien med twintrac eller e det dom nyare som har det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Torparn79  
#89573 gäller det begagnat så har du ju New holland Versitale, dom äldre hette 276 och dom nya hette TV 140..
dessa var midjestyrda och hade likt Fendt'en vändbar förarplats där allting följde med runt..

vet en här på trakten som hade en 276 som var byggd som en skördare..

276'an
1990%20Versatile%20276%20Tractor.jpg


TV 140'an
tv 140-1.jpg

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89681 de finns valmet x05 med dubbelkommando.

alla reglage o funktioner som sitter i armstödet borde väl följa med runt i valtrorna också?

Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Mellis  
#89806 jag har ju bara testat valtras dubbel men det är ju så att jag funderar på detta framåt men vill ju se vad markanden har att erbjuda dock tror jag inte att det blir en ny maskin utan en beg och så tror jag inte att fendt fungerar i skogen, så dety blir nog valtra men man måste jutesta lite innan man binder sig :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Erling N  
#91245 Jag har en tidig Valmet (705-84) som jag har haft en skogsvagn efter i 25 år, och det fungerar skapligt för mig. Det är naturligtvis lite otympligare än en midjestyrd smidig skotare, men jag klarar lite vedkörning, dock så är det inte en maskin med hög kapacitet vid skogsaverkning.
Vill du se den lösningen så bor jag också i Ytterskog nära ditt boende!
Du är välkommen in till mig i Svartdalen för att bedöma en äldre variant av ditt konsept.

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

ks plåt  
#94753 har ni tittat på de ombyggda MF traktorerna. från KS plåtservice ab....54 serien har ett bra utrymme.kan utrustas med fram o back ,spakstyrning mmm
Low res MF skogV2.pdf

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94763 Ventilskydd som bara sitter bultat i fälgskivan o inte svetsat i fälgen är väl inte så seriöst!

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

calle336  
#94784 jasså så 705an fanns med dubbelkomando. Såg en på blocket här för nån dag sen. Trodde det va nått hemma pul.
Ska säga att vi kör med en 5445a i skogen. Ytterst lite dock och utan dubbelkommando. Tycker de är för plastiga. Vi har lyckats få en kvist som följde med hjulet och har spräckt hela bakskärmen.
Tackar vet jag plåtskärmar.

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

ks plåt  
#94802
gnisten83 skrev:Ventilskydd som bara sitter bultat i fälgskivan o inte svetsat i fälgen är väl inte så seriöst!

ca 40 skogsbyggen om året....inga klagomål ännu.....pluss att det köps som tillbehör.....så ,så dåliga är de nof inte.......

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94807 Jag ser iof inte hur grovt det är och klart fälgen har ändå ingen förstärkt kant så de är bättre än utan

Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

stegmaster  
#94830
gnisten83 skrev:Jag ser iof inte hur grovt det är och klart fälgen har ändå ingen förstärkt kant så de är bättre än utan

Största "problemet" er inte ventilskydde, utan traktoren det sitter på. :wink:
Varför någon orkar med att kjöpa en annan traktor enn valtra(twin track för skogen), var man får detta ferdigbygd från fabrik(och då menar jag "normala" traktorer, inga jättestora dragare), fatter inte jag. :surp:
Men om någon vil "lära sig" den svära vägen , så önskar jag lycka til. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).