Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastare på John Deere

15 inlägg 12065 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastare på John Deere

Raket  
#8990 Hej

Försöker få en skogskärra att funka på en gammal John Deere (1140) men traktorns hydraul system med konstant tryck ställer till det för mig.

Har fått en plugg av kärr leverantören att skruva in i paketet, pluggen bryter den öppna slingan som annars ställer till det med John Deere.

Så om jag fattat det rätt så bygger traktorn upp ett konstant arbetstryck in i paketet och pumpen levererar sen olja när man kör någon funktion då tryckfall uppstår, och det verka funka som det ska.

Problemet blir när man inte kör någon funktion, traktorn levererar ett konstant arbetstryck på 190 bar vilket är högre än paketets maxtryck. Detta medför att paketets överstömningsventil utlöser konstant när jag inte kör någon funktion. Med tryckfall som följd och att då pumpen måste leverera mer olja. Och detta kan väl inte vara bra??

Så hur gör man.
Kan man justera ner traktorns tryck?

/Anders



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8996 Hej,

Har du kollat med din verkstad om traktorn verkligen skall ge 190 bar? Vi har sålt många ventiler till JD med konstanttryckssystem och de ger ca 160 bar - dock väldigt poppis att "skruva upp dem"...

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
Raket  
#8997
Morgan Nordin skrev:Hej,

Har du kollat med din verkstad om traktorn verkligen skall ge 190 bar? Vi har sålt många ventiler till JD med konstanttryckssystem och de ger ca 160 bar - dock väldigt poppis att "skruva upp dem"...

MVH

Morgan Nordin, K.T.S


Jag har inte mätt upp. Men enligt traktorns instruktionsbok så ger den 190 bar.

   TS
Avatar Fallback
Raket  
#8999
Raket skrev:
Morgan Nordin skrev:Hej,

Har du kollat med din verkstad om traktorn verkligen skall ge 190 bar? Vi har sålt många ventiler till JD med konstanttryckssystem och de ger ca 160 bar - dock väldigt poppis att "skruva upp dem"...

MVH

Morgan Nordin, K.T.S


Jag har inte mätt upp. Men enligt traktorns instruktionsbok så ger den 190 bar.


Ringde och pratade med Värm-Dal maskin (JD representant i värmland) och jag traktorn ger 190 bar. Deras rekommendation var att skruva ihop överströmingsventilen i paketet dvs höjda trycket i paketet tills överströmingsventilen blir tyst.

Rekommendabelt?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9001 Mja, är det en ny vagn så åker garantin direkt om säkerhetsventilen är skruvad. Den finns ju där av en anledning.

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback
Raket  
#9003
Morgan Nordin skrev:Mja, är det en ny vagn så åker garantin direkt om säkerhetsventilen är skruvad. Den finns ju där av en anledning.

MVH

Morgan Nordin


Hur tycker du att jag borde göra istället?
Ser att nya JD jobbar med 200 bar så det måste vara ett vanligt problem.

/Anders

   TS
Avatar Fallback
veloce  
#9011 Hade samma problem som du. Kör med en JD och mowi-vagn. Löste det genom att en verkstad skruvade ner pumptrycket från traktorn till tillåtna 170 bar.

//Fredrik

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9013 Att skruva ner traktorn tryck är der enda raka för skruvar du upp kranens ventil kan du knäcka kranen rätt snabbt( den inställningen har ju inte kommit till av en slump)
Hoppas du inte behöver det höga trycket för lyftens skull??

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9018
Raket skrev:
Morgan Nordin skrev:Mja, är det en ny vagn så åker garantin direkt om säkerhetsventilen är skruvad. Den finns ju där av en anledning.

MVH

Morgan Nordin


Hur tycker du att jag borde göra istället?
Ser att nya JD jobbar med 200 bar så det måste vara ett vanligt problem.

/Anders


Hej, andra har redan svarat :wink: ... Nyare JD som du ref till har inte konstanttryckssytem utan lastkännade system som funkar OK til ventiler med open center.

MVH
Morgan Nordin

Avatar Fallback
Raket  
#9022 Kollade upp med generalagenten för kärran vad de trodde om tryckhöjning. De i sin tur kollade upp med hydraulpaket tillverkaren och det var inga prolem att höja trycket med 10 bar enligt dem. (den var tydligen inställd på 180 bar). För det är bara trycket i paketet som höjs, ut i kranen ske ingen tryckhöjning för det ligger separata överströmmningsventiler på funktionerna.

Sen visade det sig att jag låg precis över överströmmarens tryck för jag behövde bara skruva till den lite grann så blev den tyst och traktorns motorvarv höjdes med 200 rpm.

Så nu ska jag bara koppla om winchen så den funkar. Nu ligger den i serie före paketet och då upplever inte pumpen något tryckfall när jag försöker köra den. Enl Weimer har jag två alternativ,
1. Byta ut winchens ventilpaket och koppla den parallelt med paketet
2. Koppla winchen till en ledig sektion i paketet.

Eller någon som har något annat tips?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9179 http://www.blocket.se/vi/11955927.htm?ca=15_swww

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9422
Raket skrev:Kollade upp med generalagenten för kärran vad de trodde om tryckhöjning. De i sin tur kollade upp med hydraulpaket tillverkaren och det var inga prolem att höja trycket med 10 bar enligt dem. (den var tydligen inställd på 180 bar). För det är bara trycket i paketet som höjs, ut i kranen ske ingen tryckhöjning för det ligger separata överströmmningsventiler på funktionerna.

Olika för olika tillverkare. Jag hade aldrig tillåtit detta på en KTS kran.


Så nu ska jag bara koppla om winchen så den funkar. Nu ligger den i serie före paketet och då upplever inte pumpen något tryckfall när jag försöker köra den. Enl Weimer har jag två alternativ,
1. Byta ut winchens ventilpaket och koppla den parallelt med paketet
Hur ser din vinschventil ut? De jag jobbat med kopplas i serie med 1 ingång, 1 ledning som går vidare till kranens ventilpaket, 1 returledning som ansluts till returledningen från ventilpaketet samt de 2 ledningarna till själva vinschen. Detta funkar på kontstanttryckssystem.
2. Koppla winchen till en ledig sektion i paketet. Går men verkar onödigt...

Eller någon som har något annat tips?


MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9472 Men om man har ett paket som är avsett att lägga serie före ett annat paket, kan man inte lägga bägge paralellt vid konstanttryck och bara plugga serienippeln?
Du får ju en ingång och en utgång för "använd" olja vid körning av vinchen, eller blir det knas med övertrycksventilen då?

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9487 Jag har tryckledningen från traktorn till en väljarventil med två utgångar, den ena till kranen, den andra till vinchen. Visserligen kan jag inte köra båda samtidigt, men det är ju ändå olämpligt på flera sätt.

Användarvisningsbild

Re: Griplastare på John Deere

Pellen  
#550853 Hej tydligen inte ensam med problem skogsvagn på jd.förståt av forumet att jag måste plugga retur plus omkastarventil. Till vinsch.frågan är plugga var? Retur sitter. I gavel på ventilpaketet i dag. Mvh Pelle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).