Traktorer och processorer

Valtra 700 -01

31 inlägg 21416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra 700 -01

Christofer  
#938 Har en valtra 700 -01 som jag ska hänga på min Mowi griplastare bak på.
Hur brukar ni montera hydralpaketet i hytten?
Hade tänkt att på nåt sett bygga om bakrutan liknande den som sitter på skogshytten till 700:an. Någon som har gjort nåt liknande eller monterat hydralpaketet så att det går att stänga rutan så man får tätt i hytten vill ju ha det varmt och skönt i hytten på vintern.
Visa gärna bilder på era lösningar med hydralpaketmontage.
/Christofer



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#939 Hej Christofer och välkommen!

Jag har ingen bild på min lösning, men iaf så plockade vi ut den bakre nedre rutan som sitter på vår traktor (en John Deere).
Med hjälp av ett hemmabyggt spel som man enkelt fäster på vagnen på spelar vi in paketet i hålet där rutan satt.
På detta vis kommer spakarna i behaglig höjd och ändå är slangarna på utsidan. Paketet har sedan två fästjärn som passar i övre toppstagsfästet för trepunkten. Till detta skar vi ur sån där ljuddämpande matta (tjock skumgummi med aluminiumsidor där denna då täcker resten av hålet), så det blir både varmt och lite ljuddämpande.

Detta är säkert inte optimalt på nåt sätt, men så blev det för oss... :wink:

Många andra (bl a Valtra-ägare) vet jag har gjort en egen sån bakrutekil med hål för paketet.

Lycka till, vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Hydralpaket

Christofer  
#940 Får tacka för informationen. Hade varit roligt med lite bilder om det är så att du har kameran i traktorn nån gång framöver. Hoppas på fler som har några ideer!
/Christofer

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#941 Ja, jag ska försöka fixa till några bilder.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#942 Hej

Jag har byggt ett "T" som jag fäster i tryckstångsinfästningen.
Så har jag ett rep i det hela så jag kan vinkla T:et så jag får stängt rutan, sen när man ska lasta öppnar man rutan och drar spakarna närmare.

Jag föredrar dock att stå ute och köra(kör inte så mycket så jag passar på när det är bra väder :D ) så nu har jag svetsat fast ett liknande T i kärran, så slipper man ju flytta hela paketet också..

Lycka till

Avatar Fallback
Fredrik  
#943
Ferguson skrev:Jag föredrar dock att stå ute och köra(kör inte så mycket så jag passar på när det är bra väder :D ) så nu har jag svetsat fast ett liknande T i kärran, så slipper man ju flytta hela paketet också..


Tjena!
Det är ju smart, då blir det ju bra mycket enklare att koppla av och på, nackdelarna blir ju vid dåligt väder och att man kanske står med oskyddat, eller?

Christofer, är du nöjd med traktorn annars?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Norrlandsfuran  
#945 Till detta skar vi ur sån där ljuddämpande matta (tjock skumgummi med aluminiumsidor där denna då täcker resten av hålet), så det blir både varmt och lite ljuddämpande.

MvH Fredrik[/quote]

Hej på er.
Jag har gjort på liknande sätt som du Fredrik med skillnad att jag har svetsat löstagbar hållare på skogsvagnsdraget så jag kan vinkla in paketet i traktorn (varmt o gott i traktorhytten) och sen ta bort hållaren från skogsvagnsdraget. När jag tar bort paketet monterar jag på hållaren på vagnet och vinklar ut det. På det sättet hänger paketet på vagnet och jag slipper lyfta i det.
Vad jag undrar över är, var får man tag på en sån där tjock skumgummi med aluminiumsidor för att täcka paketet med.
/Norrlandsfuran.

Avatar Fallback

Valtra 700 -01

Christofer  
#946 Får tacka för all respons.
Hade varit riktigt roligt med lite bilder.
Jag har ju ett problem till och det är ju att hydralslangarna går in rakt bak på paketet . Så rutan kommer väldigt långt ifrån hytten ... men det ska jag nog kunna fixa till på nåt sett. så ser det ut idag.

Jag är mycket nöjd med traktorn faktisk. har inte haft den mer än 3veckor än men hittils är jag mer än nöjd.Sitter en Trima 3.40 lastare på med hydraliskt redskapslås samt softdämpare. Hade en Same 75 Centurio innan men en kjellvelastare på. Den va jag aldrig riktigt nöjd med. Framförallt är Samen mycket klumpigare i skogen en denna lilla Valtran. Samt att kjellvelastaren inte va nån lätt historia att plocka bort när man skulle ut iskogen. Så den fick ju hänga där.[/img]

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#948 Norrlandsfuran:
Intressant, skulle vara roligt med bilder även på detta projekt.
Skumgummimattan köpte jag på Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemId=83277

Christofer:
Det verkar vara ett riktigt fint ekipage, vad har du för storlek på Mowin?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#952 Här kommer bilder på min lösning...
Måste ha paketet på traktorn då jag kör med 550:in slangarna räcker inte till annars. Lite svårt att se kanske men det är ju inte så avancerat :wink:

Avatar Fallback
Fredrik  
#955 Ferguson:
Du hänger alltså annars paketet i det staget som sitter i dragbommen på kärran?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#956 Precis.
På min 3060 kommer kärran närmare och jag kan ha paketet i det staget hela tiden..
På 550:in blir slangarna för korta så jag måste använda "tryckstångsstaget"

Avatar Fallback
Christofer  
#963 Fredrik: ekipaget räcker till för det lilla som jag kör i skogen. Är mest lite vedhantering på gården. Det är en liten Mowi Skogs 75 tror jag att den heter.

Imorgonbitti bär det av till en kompis som är Mek-konstruktör. Och bygga om hytten. Såg på paketet att mowi hade tänkt till när dom tillverkade reglagepaketet det går nämligen att vända spakarna så att kablaget kommer rakt ner.
kommer med bilder efter helgen på bygget!

Trevlig helg!!

   TS
Avatar Fallback

Bilder

Christofer  
#1427 Så nu har man provkört ekipaget i helgen. Och jag får säga att jag är riktigt nöjd. Ombyggnaden utav hytten är det en kompis till mig som har stått för.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1428 Tjena!!

Det blev ju riktigt snyggt!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).