Skogsnyheter

Skonsam gallring med häst.

10 inlägg 5469 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skonsam gallring med häst.

Skogshuggarn  
#94132 Trevligt reportage om manuell gallring med häst,,,,,,


http://svtplay.se/v/2039847/varmlandsny ... g_med_hast



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skonsam gallring med häst.

hawk  
#94141 Ja verkligen.
Verkar ju vara en hel del kubik de kört fram.

Avatar Fallback

Re: Skonsam gallring med häst.

alias  
#94209 Man undrar ju vem det är som betalar? Kan det vara skattebetalarna måntro?

Nåväl, det jag störde mig mest på i detta reportage var hur huggaren startade motorsågen. Enligt vad jag har lärt mig så ska sågen hållas i högerhanden (och startsnöret i vänsterhanden), med svärdet riktat åt höger, om man ska kasta igång sågen. Detta för att man inte ska kunna få svärdet i låret om det vill sig illa.

Någon som gjort samma reflektion, eller någon annan?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

Fredrik Reuter  
#94214 Och sidelinen i detta reportage var att skogsmaskiner kört sönder x antal fornlämningar vid en avverkning i Säffle. Ska försöka luska vidare lite om detta eftersom det inte borde vara allt långt från mig.

Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

Elias  
#94228
alias skrev:Man undrar ju vem det är som betalar? Kan det vara skattebetalarna måntro?

Nåväl, det jag störde mig mest på i detta reportage var hur huggaren startade motorsågen. Enligt vad jag har lärt mig så ska sågen hållas i högerhanden (och startsnöret i vänsterhanden), med svärdet riktat åt höger, om man ska kasta igång sågen. Detta för att man inte ska kunna få svärdet i låret om det vill sig illa.

Någon som gjort samma reflektion, eller någon annan?

MVH
Alias


Egentligen ska man väl aldrig kasta igång sågen utan hålla den mellan benen och dra? Helst med kastskyddet tillslaget :P

Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

Skogshuggarn  
#94236 Visst var kastskyddet "utlöst" före start?,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Skonsam gallring med häst.

Robertberg  
#94242 Tycker också det ser ut som att kastskyddet är utlöst, mycket lyft mellan bågen och kastskyddet.

När man tar motorsågskörkort får man lära sig att det finns tre sätt att starta motorsågen på, med sågen mellan benen som det bästa alternativet, med sågen på marken som ett alternativ om sågen är svårstartad/man är ovan, samt kasta igång den så som alias beskrev.
När man ska använda den metoden ver jag dock inte.. Med kastskyddet i borde man väl få kasta igång den hur man vill? Risken är väl att man någon gång glömmer kastskyddet.

Hans sågning över axelhöjd reflekterade jag över, men inte starttekniken.

Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

Skogshuggarn  
#94258 Ska vi nu leka "hitta fem fel" så var det enda jag reflekterade över sekvensen mellan 7 och 12 sekunder in i reportaget, och det du nämnde Obantteg med sågen "över axelhöjd".

EDIT:

Detta sagt av en numera SSG "certifierad" risk och konsekvensanalytiker. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94264 Fel enligt mig...
Startar sågen fel. Kastar man sågen när man startar så skall man hålla i byglen med höger hand, om man håller i vänter och slinter kan sågen om man har otur göra ett snitt på baksidan av benen....
När han startat sågen så håller han bara med höger hand i gashandtget och sätter på sig hörselskydden, så får man inte göra, i så fall skall du ställa ifrån dig sågen...
Sen sågar han över axelhöjd...

Användarvisningsbild

Re: Skonsam gallring med häst.

totte  
#94266 Sen var det då frågan om det kan tänkas vara skattebetalarnas pengar. Jag vet förvisso inte vems området är eller vem som betalar. Men det kan väl vara värt att notera att det här är uppenbarligen inte är avsett som produktiv skogsmark utan just en park som anses värd att sköta och bevara.

Det avsätts en hel del pengar här i landet, både privata och offentliga medel för skötsel av olika former av naturområden, som det inte finns någon ekonomi i sen det gamla bondesamhällets tid. Undrar bara om frågan implicerar att vi inte borde använda några offentliga medel för sköta och bevara såna områden eller om vi i ekonomismens tecken bara skall lämna dom åt sitt öde eller plantera gran så det blir lönsamt.

Sen om man nu skall sköta och bevara det så är det troligen billigare att göra det skonsamt och utan skador direkt i stället för att sedan lägga ner en massa pengar på att hjälpligt försöka återställa skadorna efter en maskindrivning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).