Socialt (mer om oss)

sommarrapport

98 inlägg 37992 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93797 Ryggskott förhindrar mig just nu från att njuta av duggregn och mygg, men vi fick i alla fall mesta fröna i jorden gångna helgen. Få se om jag får ner pären åt nästa helg, känns som ryggen reparerar sig rätt snabbt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

GremoNiclas  
#93974 Sommar sommar sommaaaar... Drygt 40mm regn idag. Än så länge...

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#94018 42mm kom det igår.Hade nog räckt med 2mm.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#94021 Vi hade "klass 1 varning" och skulle få 30-40 mm. Senare höjdes budet till 40-60 mm, lokalt mer. yr.no trodde på 15 mm, vi fick 11 mm.
Potatisknölarna känner sig blåsta på "fåragöd".

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94034 Och här, ytterligare en bit norröver, blev det inte ens mätbart, lite fukt i botten på regnmätaren bara. Vårfukten har gått ur jorden, så nu börjar det bli ett stort behov av vatten från ovan. yr.no är i alla fall pålitligast, visserligen var dom tidigare i veckan inne på att vi skulle få mycket mer, men ändrade sig och två dar före så var dom nere på ett par mm totalt.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#94097 Ytterligare längre norrut kan bara referera till tottes inlägg likadant här. +20 grader idag

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94186 Nu har i alla fall knotten vaknat till liv i Skaraborg 😡

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94227 Antar du syftar på svidknotten "svian", "schvean", m fl lokala beteckningar på dom där pyttesmå fähundarna.

Häruppe har knotten, den större varianten, kommit, ungerfär tusen st per kubikmeter luft, bara lätt överdrivet. Dom där som är en 3 -4 mm långa, som biter ur ett stycke och lämnar efter sig en kliande bula.

Och regn fick vi faktiskt omsider, i går och under natten samt med dagens skurar har det dragit ihop bortpt 20 mm, vilket var välkommet.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Elias  
#94261 På tal om något annat än sommar, totte kände du jordskalvet 22.32 ikväll?

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94267 Nej egentligen kände jag det inte, jag hörde ett kontigt muller och tänkte att det var tusan vad det tåget mullrade dovt, bor 500 m från stambanan. Sen ringde grabben från Umeå för bara ett par minuter sen och frågade samma sak och då insåg jag att det måste ha varit det jag hörde, men det kändes nog inte. Kanske hade känt det om jag stått ute på backen. Därinne hade det känts ordentligt sa han, rutorna skallrade i kåken.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#94324 Då har ni fått känna på det i västerbotten också, vi hade ett skalv ifjolsommar ute i sommarstugan skakade till ordentligt kärlen i skåpen dansade och det skakade i hela stugan, det var helt overkligt min första tanke var att ett flygplan som gick genom ljudvallen, centrum av skalvet var ca fyra km från stugan och det var på 11,000 meters djup, det är sådant här dom får leva med nästan varje dag eller natt i malmfälten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94565 Äkta sommarväder, regnade mesta delen av dagen igår, idag kommer det i långa kraftiga skurar, vi har väl fått ihop bortåt 25 mm nu. Har varit ute en stund i alla fall i em och hackat igenom kålodlingen, ogräset spirade så vacker grönt.

Slåttern verkar i stort sett vara klar nu, traktorerna har gått skytteltrafik med dyngtunnor för att dom skulle hinna få ut så mycket som möjligt innan regnet kom. Så det luktar sommar också.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#94610 Tack totte om du haft något finger med i att regnet har kommit upp till oss, åskan började mullra ute över bottenviken vid 18 tiden ikväll den verkade att vara på väg mot Finland, men det kom några skurar som nådde oss, nu har vi mer ihållande regn och det var värkligen behövligt, fortsätter det så här under natten får vi säkert 20-25 mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#94613 Gjorde så gott jag kunde i alla fall, bra att det lyckades hyggligt!

Runt 35 har det kommit vid en noggrannare avläsning, trodde det var bortåt 40 först, men det räcker ett bra tag, riktig rotblöta. Var 25 på em, men det har regnat på nåt rejält under kvällen.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#94686 Det blev 20 mm i natt och tidigare i veckan har det komm ca 10 mm så det blev åndå en rejäl rotblöta, tack för hjälpen hoppas jag kan återgälda dig. I dag är det inte läge att ge sig ut med med någon eka vi har sydlig vind som får fart över ca 5 km öppet hav,vindstyrkan beräknar jag att ligger på 10/12 sekundmeter, så man får hålla fast peruken när man går ut. Smög iväg ut i skogen för att hugga en stund, jätteskönt att vara ute när det inte är +20 och gassande sol, vi har nu +12

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).