Skogsröjning

Vilka stammar ska man räkna?

8 inlägg 11066 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka stammar ska man räkna?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94131 När ni ska räkna fram antal stam/ha före röjning, vilka stammar räknar ni inom provytan? tar ni med precis ALLA stammar från minsta lilla "kvist" till rejäla huvudstammar? eller ska dom hålla en viss höjd eller diameter för att räknas? pesonligen tycker jag att det känns fel/svårt att räkna med dom allra minsta stammarna under "navelhöjd" med en dim på ca 0.5 - 1 cm! men det kanske inte är fel? det är ju trots allt en "stam"! :???:

det är ytterst sällan som jag "räknar" på röjningarna pga att jag till 99% kör på timpenning! men nu var det en som ville ha ett fast pris på en "djungelröjning" på 3.2ha! jag har med ögat redan räknat fram ett pris åt han, men det vore kul att jämföra mitt öga med dom div tabeller som finns! bla genom sla-arbetsgivarna där jag är medlem så finns det tabell för tidsåtgång mm att gå efter( onödigt krånglig sådan tycker jag ) där man bla tar hänsyn till medelhöjd & antal röjstammar/ha och terräng,gångtid,tankningar mm mm! ska man räkna exakt efter dessa tabeller på varje objekt så får man nog lov att heltidsanställa en "räknegubbe" :lol: men det vore som sagt intressant att se vad en sån tabell kommer fram till för ha pris på en sådan djungelröjning! :grin:

sitter här beredd med en käpp på 1.78 o en på 2.52! har även "röjsnöre" men tycker det funkar bäst med käpp!

Hur gör ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar ska man räkna?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94138 röjsnöre på 5,64 är nog ingen direkt höjdare om man skall räkna före röjning speciellt vid "djungelröjning" alla stammar skall väl räknas med men man orkar verkligen inte göra många ytor, man ser ju ganska snabbt hur det ser ut då man traskar igenom området.

inte direkt många skogsägare som kan tänka sig att betala timtid för att man skall utföra dessa tidskrävande moment! vilket är lite synd för oss skogsvårdsentreprenörer.

terräng och gångavstånd är något man tar med i beräkningen om man skall lämna pris.

beror ju mycket på höjden på stammarna, är huvudsiktet 5-6 meter så struntar iallafall jag i småtall och småsly då man gör ytorna, smågranarna däremot får alltid vara med.

1,78 käppen är den jag använder, dock inte allt för många timmar under en säsong.

Avatar Fallback

Re: Vilka stammar ska man räkna?

PETER.ERIKSSON24  
#97152 jag har använt snöre tidsödande 😈 såg en kille som hade teleskop spö som han fällde ut verkar pratisk-
men jag kom inte i håg längden 2meter nåtting ge mig tips på vad ni använder läste en som hade 1,78 hur-
räknar ni då ska faan skaffa ett spö tala om hur ni räknar.. o längd. annars brukr jag räna stamm från -
brösthöjd ..,,

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar ska man räkna?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97154 Ett spö på 1,78 m ger en area på 10 kvadratmeter om man roterar det kring en fast punkt. 2,52 m som nämnts i ett inlägg ovan ger 20 kvadrat medan ett snöre på 5,64 m ger 100 kvadrat. Jag brukar använda 2,52 m (lagom längd om det inte är alltför risigt) och multiplicera resultatet med 500 för att få antal stammar per hektar.

Avatar Fallback

Re: Vilka stammar ska man räkna?

PETER.ERIKSSON24  
#97206 okej hört att man kan köra med ett 4 meters teleskop spö vad ska man multipliera där med stam antal??-
tar jag stamantalet gånger 500 får jag rätt stamantal på en hekt. då eller

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar ska man räkna?

Mäki  
#97213
PETER.ERIKSSON24 skrev:okej hört att man kan köra med ett 4 meters teleskop spö vad ska man multipliera där med stam antal??-
tar jag stamantalet gånger 500 får jag rätt stamantal på en hekt. då eller



Multiplicera med 200 om du har 4m det bruk jag göra.

Avatar Fallback

Re: Vilka stammar ska man räkna?

PETER.ERIKSSON24  
#97296 okej tack då vet jag. var i väg o köpte teleskopspö 4m. gick på 50kr nytt.. det är det värt alla gånger -
vet in hur mycket tid jag lagt ner på snöret nu åker det långt ner i ryggsäcken.. :P
//peter

Användarvisningsbild

Re: Vilka stammar ska man räkna?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97314 Man kan egentligen ha vilken längd som helst på sitt spö. Formeln för att räkna ut multiplikationsfaktorn för att få antal stammar per hektar är:

Faktor = 3183/(spölängden i kvadrat)

T.ex så ger en spölängd på 3 m en faktor på 354.

Not: 3183 = 10000/Pi för er som är vana att räkna areor på cirklar.

Värt att notera är ju att ett längre spö ger ett mindre fel i slutberäkningen om man bara mäter på ett fåtal ställen. Mäter man på många ställen (10 - 20 st) så spelar det ingen större roll vilken spölängd man har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).