Verkstan

Hjälp mig med min svets!

27 inlägg 14294 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp mig med min svets!

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53470 Hej !

Kanske en korkad fråga men det styrker ju bara att jag är novis :lol:

Har en svets som ser ut som nedan:



Asea står det på den. Det är en pinnsvets!

Min stora fråga är: Kan jag köra denna på ett uttag som är säkrat till 16 Amp???

Bifogar ett par bilder till (flåt kvaliten vet att den är för jäklig. Tog bilderna i stress med mobilen) så att
man kan se vad den ger i amps osv.



O en till!



Vore evigt tacksam om det är någon som vet svaret på om jag kan köra den.

Är det någon som har info om svetsen?
Vilka elektroder bör jag använda för att svetsa i min huggarvagn (o allt annat som finns på gården.)?

Mvh Vesslan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig med min svets!

rottnef9  
#53477 Bara att prova märks om säkringarna går. elektroder ok 48,00, bland annat.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53479
rottnef9 skrev:Bara att prova märks om säkringarna går. elektroder ok 48,00, bland annat.


Jag håller med kör så det ryker B-)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

totte  
#53501 5,2 kW står det, det skall inte vara nåra problem i ett 16 A trefasuttag, tröga säkringar gäller annars blåser dom troligen i startögonblicket. 5,2 kw skall dra ungefär 8 A per fas, men alla trefasmotorer "strömrusar" just när dom skall igång, därför de tröga säkringarna som tål mångdubbel belastning under kort tid.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53507 Tusen tack för svaren!

Känns gött nu när jag kan fixa tröga säkringar INNAN jag provar o slippa strömlöst i mörkret!

Återigen Tack Tack

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

totte  
#53531 Jo tänk på en sak till, inga jättebelastningar igång nån annan stans i fastigheten, då kan det gå så du blåser huvudsäkringarna i stället. Nu vet jag inte vad dom är på, har du 20 Amp eller mer borde det inte vara nån större fara.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93999 Har glömt att uppdatera!

Första gången vi försökte starta svetsen så gick säkringarna direkt! Fick byta ända ut till huvudsäkringen SUCK!

Började lyfta lite på svetsens kåpor och döm om min förvåning när en hel musfamilj hoppade ut! Rensade ut boet men sen lade
sig dessvärre experimentlusten (kanske beroende på att det tog en halv dags felsökande för att få igång elen på gården igen).

Provade nu för en vecka sedan igen med en pinne som satt i (från 90-talet) och döm om min förvåning när det gick svetsa!! Givetvis fick man kräma på lite då pinnen var gammal o stålet dåligt slipat MEN DET GICK!!

Tänkte sen se över kablaget och tur var väl det! Man har inte klämt kopplingarna till någon av sladdarna utan bara tryckt in o sen
tejpat fast kabeln mot ex. svetshandtaget. Gissa om det hade gnistrat o smält lite konstigt därinne i kontakterna!

Gjorde nya kopplingar och har nu dragit dit dem!
Tänkte skaffa ett par nyare pinnar o prova lite!

Men ett stort problem har infunnit sig: När experimentlustan försvann vid den stora kortslutningen så bytte jag till mig en Smashweld 180 mot 6kbm björkved av en kompis! Har köpt gasflaska till denna o den går kanon!
Problemet är enkelt: Behöver jag verkligen både pinne o migsvets??

Angenäma problem men vad tycker Ni!
(Har iofs redan bestämt mig men vill veta vad Ni tycker)!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

totte  
#94004 Hej Vesslan!

Min åsikt är förstås att du skall behålla båda. För svetsning i grova grejor så är pinnsvetsen det rätta, dels kan du blåsa på mer och så är det mycket mindre känsligt för rost, färg och föroreningar. Med MIG:en dessutom kan du svetsa allt från tunnplåt och uppåt. Antar att det inte finns några stora förtjänster att göra på den gamla svetsen.

Men det var då en jäkel att dra ström, 5.2 kW står det på skylten och det borde inte varit nåt problem med trefas, tröga 16A tycker jag. Borde gå att dra det dubbla med den avsäkringen. Har du kollat så inte musfamiljen installerat elvärme i bostaden och att dom inte glömt stänga av spisen innan dom blev vräkta.

Hade själv ett vräkningsärende i maj, en familj som bosatt sig i gräsklipparen under skyddskåpan över drivmekanismen där fram. Och min egen mineralull hade dom snott för att isolera med.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94017 Tack för tipset Totte! Då är vi inne på samma linje.

Det ringa värde som svetsen svarar för på marknaden är inte jämförbart med bruksvärdet för mig, alltså stannar den
kvar!

Kör den på 3-fas o 16 ampere o det är inga problem. 5,2kw är väl inte så extremt? Den laddar ju på med upp till 190 Ampere då man svetsar!

Cheers V

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig med min svets!

axwell  
#94020 16 A bör fungera, om kylfläkten är termostatstyrd. Hela svetsen drar nog inte mer än några Ampere på tomgång.

Vesslan skrev:Den laddar ju på med upp till 190 Ampere då man svetsar!


Om svetsen drog 190 A vid 400 Volt så skulle det bli kris i grannskapet. Den strömmen är vid en mycket lägre spänning.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

totte  
#94033 Aha ja du har den på 16A. Nä det var det att i ditt första inlägg så stod det: "Min stora fråga är: Kan jag köra denna på ett uttag som är säkrat till 16 Amp???" och där svarade jag klart ja. Så jag trodde att den hade blåst 16A-säkringarna.

Axwell har helt rätt: Svetsströmmen 190 A är vid ett fåtal 10-tal volt, gissar nånstans mellan 20 - 25 när bågen är tänd. Och effekten är i så fall nånstans mellan 4 - 5 kW. Sen får man räkna om det till nätspänning och med trefas är det lite extra räknande. 5000 kW / (400 V * roten ur 3) = 7.2 A per fas. Nu har jag inte räknat in några förluster vet inte vad verkningsgraden är på en sån manick, men du är klart på den säkra sidan i alla fall.

Och det var just så jag tänkte, det blir inga pengar att tala om för att sälja en gammal järnklump som den här, och med huggarvagnar, traktorer, redskap och allt annat som man har på gården så är det inte illa att ha en stor stabil svets att ta till. Om man måste välja mellan MIG och pinne, varför inte ha båda :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig med min svets!

axwell  
#94042 Skall vi krångla till det ytterligare så skulle svetsen gå att köras på 3*6 A trög säkring om det inte var för strömrusningen vid starten.
Vid 190 A på sekundärsidan lämnar svetsen dessutom bara det viss tid i en brant fallande skala(intermittens) innan du måste ta en paus.
Men för egen del är min erfarenhet att 40-80 A är tillräckligt för de flesta underhållsarbeten och det klarar nästan alla pinnsvetsar utan några pauser.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94053
axwell skrev:Men för egen del är min erfarenhet att 40-80 A är tillräckligt för de flesta underhållsarbeten och det klarar nästan alla pinnsvetsar utan några pauser.


Menar du då att ratten för ströminställning (som jag har på min gamla pinnsvets) ska stå på något mellan 40-80 A för underhållssvetsning?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig med min svets!

totte  
#94055 Axwell: Jovisst är det så, hela nätet brukar gunga till när man startar ett sånt här monster. Om jag läser rätt på skylten som Vesslan visar i första inlägget så skall den här gå att köra kontinuerligt upp till 130 A, 50% vid 155 A och 25% vid full last, så det är en rätt stabil rackare.

Uvskogen: Vad jag förstår så menar han att det vanligtvis räcker när man skall svetsa ihop saker som gått sönder om det inte är riktigt grova grejor. Och det är den ratten som avses. Hur mycket ström du behöver i det enskilda fallet beror på hur grova elektroder du har och hur grovt godset är. Svetsar man mycket grovt men inte har stor nog svets så får man köra klena elektroder och svetsa flera strängar, och då klarar man det mesta inom det intervallet.

Om man däremot skall svetsa grovt i produktion, det skall gå undan men ändå bränna in ordentligt då behöver du en sjuhelsickes svets, grova elektroder och många såna där Ampere.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig med min svets!

axwell  
#94091 Kunde inte ha uttryckt mig så bra som Tottes korta inlägg redogör.
Skylten klarar jag inte av att läsa, men Totte brukar ha koll på det mesta. Det betyder att vid 155 A kan svetsen gå 2½ min paus 2½ min, vid max belast. svets 1 min 15 sek paus 3 min 45 sek.
Över 130 A har jag aldrig haft något behov av, den här klarar nog det flesta reparationer.
Själv föredrar jag en mindre inverter, tycker att det fungerar bättre på plåt nedåt 1 mm, lättare att finjustera strömmen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).