Skotare

Tigercat 1075 vs Ponsse Buffalo King på Discovery

10 inlägg 6928 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tigercat 1075 vs Ponsse Buffalo King på Discovery

Skogshuggarn  
#9399 Måndag 4/6 kl 04:20 på Discovery channel

Grymma maskiner: Den transatlantiska kampen

Skotare. Vi reser till Ontario där vi möter kanadensiska Tigercat 1075 och finska Ponsse Buffalo King - gigantiska maskiner som kallas skotare och som kan dra upp till 20.000 kilo.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9402 Det gick även förra tisdagen 29/5 kl 23.30. Personligen tycker jag inte det var mycket till "jämförelse" mellan maskinerna. Det var lika mycket jämförelse mellan förarna anser jag. Men det är ju värt att se ändå, om man är intresserad av skotare.

/DaPe

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9404 Hålle med dig, DaPe!.

Tyckte det var 75 % "lekstuga", men visst fanns det vissa moment som var intressanta oxå.
Bla om lastkapacitet - arbetshydrauliken - max utligg med full grip - midjestabben som bevisligen inte ens finns på Catén, osv.

Klart sevärt ändå alltså för alla "skogsmaskins nördar",,,, :wink: :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#9517 En Tigercat 1075 är ju en 20 tons maskin
Buffalo Kingen är en 18 tons maskin
Skulle haft Ponsse Elefanten att jämföra med i stället
då hade det varit jämmnare med lastkapaciteten
( men när det där spelades in fanns nog ej Elefanten)

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10314 Någon som har detta program ?? I helgen sändes även ett program om undervattensfällning någon som såg/har det ???

Är intresserad av programmen......

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15022 DETTA PROGRAM SÄNDS I EFTERMIDDAG 27/12 KL: 16:30 - 17:00 på Discovery.


Båda skotarna är skodda med band runt om ;-)

Avatar Fallback
snubblaren  
#135572
Skogshuggarn skrev:Hålle med dig, DaPe!.

Tyckte det var 75 % "lekstuga", men visst fanns det vissa moment som var intressanta oxå.
Bla om lastkapacitet - arbetshydrauliken - max utligg med full grip - midjestabben som bevisligen inte ens finns på Catén, osv.

Klart sevärt ändå alltså för alla "skogsmaskins nördar",,,, :wink: :lol:


Hur kommer det sig att de missat en såpass viktig funktion på en skotare? Kollade lite snabbt på deras hemsida och de skriver att "Utmärkt stabilitet vid lastning på ojämn terräng. Den unika mittledsutformningen eliminerar behovet av svängningslås." Något som bevisligen inte fungerar?

Avatar Fallback

Re: Re:

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136153
snubblaren skrev:
Skogshuggarn skrev:Hålle med dig, DaPe!.

Tyckte det var 75 % "lekstuga", men visst fanns det vissa moment som var intressanta oxå.
Bla om lastkapacitet - arbetshydrauliken - max utligg med full grip - midjestabben som bevisligen inte ens finns på Catén, osv.

Klart sevärt ändå alltså för alla "skogsmaskins nördar",,,, :wink: :lol:


Hur kommer det sig att de missat en såpass viktig funktion på en skotare? Kollade lite snabbt på deras hemsida och de skriver att "Utmärkt stabilitet vid lastning på ojämn terräng. Den unika mittledsutformningen eliminerar behovet av svängningslås." Något som bevisligen inte fungerar?


Midjelåset klarar man sig gott utan på storskotare, på 890n hade vi det på en pedal på golvet och den användes då nästan aldrig. På rottnen kör vi också alltid utan

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1075 vs Ponsse Buffalo King på Discovery

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136169 har kört en del med en Hemek ciceron -93, som ju har samma typ av midjekonstruktion som tigercaten! det varken fanns eller behövdes något midjelås på den heller! helt otroligt....vet inte hur det funkade....men det funkade! man ska nog vara bra klantig om man lyckas välta en sån!! :surp: har kört valmet 860 en del också, riktigt stabil den också! timberjack/john deere verkar däremot inte vara lika stabila!? :roll: har kört 1210 o 1410 och dom var bra vickiga tycker jag om man jämför med dom andra!! kanske nåt arv från ösa 250/260 som var riktiga "tippkallar"!! även den tj 1840 jag körde ett par dagar var bra vickig i vagnen! hemeken får däremot betala ett pris för sin stabilitet, nämligen att dom vill gärna spricka i ramen runt midjan(nånstanns måste ju kraften tas upp), men efter några svetspinnar å järn så funkar det! :smile:

det var mina fem öre!

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1075 vs Ponsse Buffalo King på Discovery

svartjärnarn  
#137948 Tigern finns att få med midjelås , men dom flesta behöver det inte , att den är stabil ändå sitter i att midjependlingen sitter i vagnen , bakom styrleden .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).