Före och efter jobbet

Ska du till Elmia?

62 inlägg 22781 visningar Svara, dela mm...   

Ska du till Elmia?

22
73%
8
26%
Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9347 Hej alla, den som spar han har skall dit i morron.
åke

Elmia
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9348 Ja det var en trevlig dag o en himla tur med vädret. Jag trodde det skulle regna hela dan.
Var det nån mer än jag som tog med en provflaska av den där kedjeoljan som Oregon hade? Blanda med vatten??? Ska bli intressant att prova.
Blev grymt besviken på Logosol. Såg fram emot att se ett Big Mill in action men klanten som skulle visa hade nog aldrig hållt i en såg. Han gjorde en planka som var 1tum i ena änden o knappt 1cm i andra :shock:
Inte kunde han svara på en enda av mina frågor o nån katalog fick jag inte heller för dom va slut 😡 .
Nyvabs lilla hörn med Granbergjiggen impade stort så jag funderar inte mer på vilket jag ska köpa :) .

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9351
Mange skrev:Jag har nyss kommit hem.
För er som var där vid 14:00, var jag den förvirrade skåningen som tragglade med Arboristen i Skogma montern...


Inte den förvirrade grönklädde skåningen som tjötade med han som demonstrerade en stalp?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9353 Grönklädd? Nepp Inte jag!

Svarta byxor, rutig skjorta o brun läder jacka. O Röd svart ryggsäck!

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#9355 Hej,
Tyvärr blev det ingen resa för mig, trist men så är det ibland...
Så det var synd att det inte blev någon "träff" denna gång, men det kommer fler chanser!

Mange:
Är det nya 346:an med silvrig kedjekåpa på bilden?
Har du nån info om nyheterna?

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9357 Några kompletterande filmer till Manges bilder:

Arboristen fäller (tyvärr tagen med stående kamera):


Järnhästen jobbar:


Arboristerna var verkligen imponerande, de klättrade t.ex. uppför ett rep med en otrolig fart.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9361 vilken är hvas midjeröjare?

fina filmer th!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9362
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tyvärr blev det ingen resa för mig, trist men så är det ibland...
Så det var synd att det inte blev någon "träff" denna gång, men det kommer fler chanser!

Mange:
Är det nya 346:an med silvrig kedjekåpa på bilden?
Har du nån info om nyheterna?

MvH Fredrik


Kan ju bli en träff här tillsammans med sågsamlarna sista helgen i augusti om det är nån som har lust. Mycke såg å grillning efteråt!
Kärrabol, Kpt.Kirk o jag kommer att vara där.
Förhoppningsvis kommer jag att kunna tjata omkull Kipp åxå.. Jag jobbar på det.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9363
Mange skrev:
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tyvärr blev det ingen resa för mig, trist men så är det ibland...
Så det var synd att det inte blev någon "träff" denna gång, men det kommer fler chanser!

Mange:
Är det nya 346:an med silvrig kedjekåpa på bilden?
Har du nån info om nyheterna?

MvH Fredrik


Kan ju bli en träff här tillsammans med sågsamlarna sista helgen i augusti om det är nån som har lust. Mycke såg å grillning efteråt!
Kärrabol, Kpt.Kirk o jag kommer att vara där.
Förhoppningsvis kommer jag att kunna tjata omkull Kipp åxå.. Jag jobbar på det.


Hade jag haft körkort+bil så hade ja kommit om det fanns plats för övernatting ^^ så det kanske blir att jag kommer om några år om du fortfarande samlar då^^

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9371
pgo_jim skrev:vilken är hvas midjeröjare?

fina filmer th!


Första o andra bilden.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9374 Ha ha såg att du fått med min såg på bilden från Skogmas monter!!!
Fasiken vad kul!!!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9375
Magnus M skrev:Ja det var en trevlig dag o en himla tur med vädret. Jag trodde det skulle regna hela dan.
Var det nån mer än jag som tog med en provflaska av den där kedjeoljan som Oregon hade? Blanda med vatten??? Ska bli intressant att prova.
Blev grymt besviken på Logosol. Såg fram emot att se ett Big Mill in action men klanten som skulle visa hade nog aldrig hållt i en såg. Han gjorde en planka som var 1tum i ena änden o knappt 1cm i andra :shock:
Inte kunde han svara på en enda av mina frågor o nån katalog fick jag inte heller för dom va slut 😡 .
Nyvabs lilla hörn med Granbergjiggen impade stort så jag funderar inte mer på vilket jag ska köpa :) .

Magnus M


Jag har köpt granbergs nu den står i garaget kommer bilder i morgon när jag monterat svärdet på sågen och allt. kan säga att jag är grymt nöjd, köp den inte från Nyvab bara de sär svin dyra, han skulle ha 3500 PLUS moms. jag tog hem mitt 48 tums från Granbergs direkt för 2054 kr, inkl moms fraktat o klart till min dörr.

Har du vägarna runt göteborg får du hojta till så får du gärna en demonstration!

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9401 Nej hos Nyvab köper jag inte utan det blir att beställa direkt från dom. Hur lång tid tog det att få hem den? Jag ska beställa så fort jag hittat en lämplig såg. Tänkte försöka hitta en beg. för 5-6000. Om nån har nån till salu så säg till.

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9411
Mange skrev:Kan ju bli en träff här tillsammans med sågsamlarna sista helgen i augusti om det är nån som har lust. Mycke såg å grillning efteråt!
Kärrabol, Kpt.Kirk o jag kommer att vara där.
Förhoppningsvis kommer jag att kunna tjata omkull Kipp åxå.. Jag jobbar på det.


Vad kvalificerar någon som sågsamlare? Kan tänka mig följande:

1) Man har mer sågar än man egentligen behöver, dvs. mer än bara fällsåg och kvistsåg (typ Kipp som skaffade sig en 357:a av som det verkar inte helt rationella orsaker)

2) Man har flera sågar av liknande sort (typ mig själv som har tre stycken fungerande 3,4-hästars sågar i ungefär samma viktklass)

3) Man har definitivt onödiga sågar (typ Gossebear med två stycken 3120 som vanligtvis används på träd som vi inte sett röken av här i Sverige)

4) Man har minst en såg som är äldre än 30 år, samma gräns som bilar klassas som veteranbilar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9418 Jo, nåt eller alla av de ovanstående funkar nog utmärkt.

Man kan ju helt enkelt bara ha intresse med..
Det räcker för att kvalificera sig till samlar träff!

Ska man diskutera detta lite med antal så tror jag att allt mellan 0-7000 är befogat o kallas samling om han som äger dem vill at de är samlingssåg..
Många tycke jag var knäpp som hade 100 såg...
Jag har inte sagt till dem antalet jag har nu...
Ingen mening att ge dom hjärtinfrakt. :wink:

Jag har kontakt med en samlare som har 3 Jonsereds såg ingen under 1980. An som har 200 ingen över 1955..
En annan som har 2500 av blandade år..
Ungefär som o fråga en målare om det är ett konstverk...
Det får betraktarna avgörs...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).