Motorsåg och handhållet

Första röjsågen med kjedja...

10 inlägg 5593 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första röjsågen med kjedja...

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9373 Var i dag på Elmia och såg maskinen som hade en motor med vajerdrivning via stav-fjäder. Det verkade som en bra lösning ända till jag såg någon hjälphållare, någon form av sele.. Ursäkta men titta på bilden och bedömm själva om ni kommer svära o fastna i varenda gren...

Kolla på länken. www.elmia.se

Utdrag från Elmia skogss hemsida.
Succé för kedjeröjsåg bäddar för produktion
Om Bengt-Åke Alriksson haft en färdig maskin att erbjuda hade han sålt en årsproduktion på SkogsElmia i Jönköping. Hans nyutvecklade kedjeröjsåg väckte så stort intresse att Husqvarna nu sätter den i produktion.

Bengt-Åke har ett förflutet som skogsjournalist och testade bland annat motormanuell sågutrustning. Särskilt kritisk var han mot röjsågar. Dagens modeller med klinga är inte lämpliga för större röjningar i ungskog.
- Det är inte märkligt att vi har ett röjningsberg som bara växer. Ingen orkar ge sig på det med dagens utrustning, säger han.
Istället för att bara vara kritisk utvecklade han en egen lösning på problemet, en kedjerörsåg av en helt ny typ, med motorn i en ryggsäck och en arm med ett sågsvärd längst ute i änden. Armen och svärdet hänger i en ställning som sitter fast i ryggselen. Risken för kast är minimal och arbetet är mindre ansträngande än med en vanlig röjsåg. Andra fördelar är att man kommer längre ifrån träden, får bättre uppsikt och kan planera arbetet bättre.
- Man tittar framåt istället för på stövlarna för att undvika stensågning, är Bengt-Åkes mer direkta beskrivning.
För ett år sedan lyckades Bengt-Åke intressera Husqvarna för konstruktionen som för första gången visades upp för landets skogsägare på SkogsElmia. Intresset var bedövande stort och många var beredda att köpa röjsågen om den varit till salu.
- Vi ville se skogsägarnas reaktion innan i började processen med att sitta den i produktion, säger Anders Eklöf på Husqvarna.
Att kedjeröjsågen har en plats på marknaden råder det ingen tvekan om. Om det inte tillstöter några tekniska eller juridiska hinder så beräknas den finnas i handeln i slutet av 2008.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Första röjsågen med kjedja...

Skogshuggarn  
#9379
gossebear skrev:Det är inte märkligt att vi har ett röjningsberg som bara växer. Ingen orkar ge sig på det med dagens utrustning, säger han..


Då skulle den där Bengt Åke följa med mig en dag i röjningsskogen.
Kör 6-10 timmars pass med stopp för dricka/kaffe/tankning och lite mat och inte klagar jag.
Regel nr 1 är iaf att man inte har "mask",,, alltså "latmasken", för då hjälper nog inget för att få fason på röjningsberget.
:wink: :lol:
Senast redigerad av Skogshuggarn lör 02 jun 2007, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9380 Verkar mindre uhäligt utan den där armen än med

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9381 Gjorde precis samma reflektion tidigare i elmia-tråden.Kanske fungerar bra i tidig plantröjning, men i en djungel tror jag man kör fast tämligen omg.Men iden är bra o jag kommer nog införskaffa en dylik. Högröjning är superbra viltvård.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9383
nisse skrev:Gjorde precis samma reflektion tidigare i elmia-tråden.Kanske fungerar bra i tidig plantröjning, men i en djungel tror jag man kör fast tämligen omg.Men iden är bra o jag kommer nog införskaffa en dylik. Högröjning är superbra viltvård.

/Nisse


Jag har då bidragit till "viltvården" utan en uns högröjning, så till hösten ska jag med glädje sätta en 9.3x62 i älgskrället som tack för måltiderna.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9386 Som dom flesta röjningar ser ut så känns det som man kommer att fastna med den där ställingen.
Men går man in i rätt tid känns den inte så dum

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9388
Skogshuggarn skrev:
nisse skrev:Gjorde precis samma reflektion tidigare i elmia-tråden.Kanske fungerar bra i tidig plantröjning, men i en djungel tror jag man kör fast tämligen omg.Men iden är bra o jag kommer nog införskaffa en dylik. Högröjning är superbra viltvård.

/Nisse


Jag har då bidragit till "viltvården" utan en uns högröjning, så till hösten ska jag med glädje sätta en 9.3x62 i älgskrället som tack för måltiderna.


Jag har provat även denna typ av ofrivillig viltvård, men svarar helst med .338WM.
Tyvärr biter den inte på de jag helst skulle vilja skicka en hälsning. De som inte ens äter upp, utan bara trampar ned 😡

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9391
nisse skrev:Tyvärr biter den inte på de jag helst skulle vilja skicka en hälsning. De som inte ens äter upp, utan bara trampar ned 😡
/Nisse


Vidareutveckla, Nisse???.

Själv så är jag evigt tacksam att jag lyssnat på "di gamle", för hade man slaviskt följt Skogsstyrelsens rekommendationer så hade man haft en "skräpskog" idag där röjning finnes.
Nu har jag lite att välja mellan trots hårt betestryck av älg tack vare att jag inte sprungit omkring som en j-vla blådåre med röjsågen i sk " 1á röjning".
Visst är det "tung röjning" att spara fram skogen till 6-8 m höjd, men jag kan iaf "ställa ut" det som finns kvar och få en hyfsad 1á gallring att se fram emot när det börjar vara aktuellt.
Dessutom har jag en hel del ved i perfekt dim att ta reda på som kommer väl till pass.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9405 Lite krystat, men jag menar förstås ren. Visst äter de en o annan planta, men största skadorna blir nog när en flock trampat runt en stund.
Åt detta finns inget att göra.
Har mest högröjt i granplantering där "högstubbarna" oftast består av löv.Verkar bli en gynnsam kombination av mat o skydd som uppskattas av viltet. Åtminstone hare o fågel.Har för liten erfarenhet av hur det fungerar i tallbestånd.

På magrare mark i hyfsat trädslagsrena tallbestånd går det säkert bra att lämna till älgsäker höjd,men är det lite bättre mark med lövinslag tror jag man tjänar på en tidig brunnsröjning. Iaf om man har lite marginal i plantantalet.Här ser jag en fördel med sådd där man kanske får 15-20´ plant att välja på och kan ställa 6-7'' stammar i tidig plantröjning.

Det brukar gå fort när lövet tar över o kväver tallen, så det är nog inget bra generellt råd att lämna röjningen till sista stund.Passar kanske den aktive skogsägaren.
Är det riktigt svårt område hjälper nog ingenting utom stängsling,tror jag.

Pratade nyligt med en skogsägare som nästan helt slutat med svensktall pga det inte går att få upp något som liknar ett bestånd.Han har satt mycket lärk o contorta istället. De trädslagen betas också, men har den trevliga egenskapen att satsa på ett nytt toppskott istället för på ett sidoskott som tall o gran. Därtill växer de bättre än sina resp. svenska konkurrenter. Tror han är uppe i runt 700ha med lärk o contorta, så han har ju lite praktisk erfarenhet.
De senaste provenienserna av contorta ska visst bli hyfsat fina även om de planteras.

Blev lite OT,men ska contorta planteras rekas alltså att välja plantsort noga. Här i västerbotten är det nog SCA som är duktigast på contorta.
Holmen har provat en del med klippgran på de mest utsatta tallmarkerna.Sist jag hörde ngt var de fortfarande positiva. Men plantorna är dyra.Ska själv sätta ett tusental 3-åriga å de kostar 7,50+moms...Men ökar efterfrågan kanske ngn plantskola kör en batch o då ska de väl inte kosta mer än tex lärk dvs runt 1,50/st.
Tycker även såddbriketten som är under utprovning låter lovande.Särskilt för oss små som inte hanterar stora volymer.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9441
nisse skrev:Lite krystat, men jag menar förstås ren. Visst äter de en o annan planta, men största skadorna blir nog när en flock trampat runt en stund.
Åt detta finns inget att göra.
Har mest högröjt i granplantering där "högstubbarna" oftast består av löv.Verkar bli en gynnsam kombination av mat o skydd som uppskattas av viltet. Åtminstone hare o fågel.Har för liten erfarenhet av hur det fungerar i tallbestånd.

På magrare mark i hyfsat trädslagsrena tallbestånd går det säkert bra att lämna till älgsäker höjd,men är det lite bättre mark med lövinslag tror jag man tjänar på en tidig brunnsröjning. Iaf om man har lite marginal i plantantalet.Här ser jag en fördel med sådd där man kanske får 15-20´ plant att välja på och kan ställa 6-7'' stammar i tidig plantröjning.

Det brukar gå fort när lövet tar över o kväver tallen, så det är nog inget bra generellt råd att lämna röjningen till sista stund.Passar kanske den aktive skogsägaren.
Är det riktigt svårt område hjälper nog ingenting utom stängsling,tror jag.

Pratade nyligt med en skogsägare som nästan helt slutat med svensktall pga det inte går att få upp något som liknar ett bestånd.Han har satt mycket lärk o contorta istället. De trädslagen betas också, men har den trevliga egenskapen att satsa på ett nytt toppskott istället för på ett sidoskott som tall o gran. Därtill växer de bättre än sina resp. svenska konkurrenter. Tror han är uppe i runt 700ha med lärk o contorta, så han har ju lite praktisk erfarenhet.
De senaste provenienserna av contorta ska visst bli hyfsat fina även om de planteras.

Blev lite OT,men ska contorta planteras rekas alltså att välja plantsort noga. Här i västerbotten är det nog SCA som är duktigast på contorta.
Holmen har provat en del med klippgran på de mest utsatta tallmarkerna.Sist jag hörde ngt var de fortfarande positiva. Men plantorna är dyra.Ska själv sätta ett tusental 3-åriga å de kostar 7,50+moms...Men ökar efterfrågan kanske ngn plantskola kör en batch o då ska de väl inte kosta mer än tex lärk dvs runt 1,50/st.
Tycker även såddbriketten som är under utprovning låter lovande.Särskilt för oss små som inte hanterar stora volymer.

/Nisse


Nu blir det väldigt OT, här, men,,,,

Du kan även räkna in "lappgubben" bland plantmarodörerna.
På fjället få man snart inte använda "ekologiskt dasspapper" när nöden tränger på, men när de själva driver
ner sina renar för vinterbete mot kusten så är det tamejf-n rena "motorfestivalen" ute i plantskogen ibland.

Alltså tycker jag att hela debatten om "alternativa beskogningsmtrl" blir lite baklänges när skadebiten kommer på tal.
Problemet är väl snarare att vi har för dåligt anpassade viltstammar när 25 "söndagsjägare" med 6 "augustitränade handskämnen"
(älghundar), kan klara att fälla 10-12 älgar på lika många uttagna semesterdagar.
Räkna sedan på renbetesskador/motorfordonstrafikskador (snöskoter), snöbrott pga av att ungskogarna står och förfaller/sjukdommar
så kanske det inte är så himla konstigt att det ser ut som det gör i tallungskogarna.
Kort sagt kan man säga att skogsbruket i nuläget får stå tillbaka för andras särintressen och det kan bli ett "otrevligt uppvaknande"
för våra styrande när det beryktade avverkningstaket är nått och råvarubristen är ett faktum.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).