Skogsröjning

Dubbelstam

21 inlägg 12666 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubbelstam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93159 Det är rätt vanligt att granplantorna (1-4 meter) har dubbelstam, dvs två stammar som står bredvid varandra med någon cm mellanrum bara. Antigen delar det sig under gräset eller kanske 10cm ovanför marken.

Jag sågar ner den kortare, inte alltid så noga att ta nedersta gröna grenarna. Räknar med att resultatet blir bättre än att inte göra någonting.

Hur gör ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Skogstomte  
#93163 Likadant, ju tidigare ju bättre inbillar jag mig. Dubbelträd är ju inte kul... Helst tar jag båda om det inte blir lucka...

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93196 Jo, jag försöker också ta bort åtminstone 1 utav dubbelstammarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93199 Tar helst båda men i värsta fall ingen. Tror att det blir röta om man tar en.

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93202 Jag har för mycket dubbelstam för att röja ner dem allihopa, tyvärr. Röta blir det kanske, men blir det vekligen bättre av att lämna de bägge? De åker förhoppningsvis bort vid gallring i vilket fall.

Någon som vet hur resultatet ser ut efter 10 år, blir växer "stammen" ut igen eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93203 Kapar du inte under "gröna kvisten" så kommer det upp en fuling. Jag sparar dubbelstammarna till gallringen om det inte finns något annat att lämna. Då blir det ju "flerträdshantering" och det är ju modernt.

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Anton7477  
#93209 Brukar ha en sekatör i fickan som jag har med mig när jag tex jagar eller kollar planteringarna. Ser man då en dubbeltopp brukar jag klippa av dem. Gör man det tidigt när plantorna bara är något år tror jag inte det är så farligt. Sen tror jag det här med dubbeltopp beror mycket på proveniens.

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93672 Blev så nyfiken så jag kollade på ett hygge som jag röjde sedan hösten -07 (2,5 år sedan). Björkarna var tillbaka på 1,5 meter ungefär, bitvis röjde jag nog lite väl tidigt. Tyvärr får jag väl komma dit igen.

Nåja, jag letade lite efter en (fd) dubbelstam, och hittade en (se bild). Fortfarande gröna kvistar på röjstubben, den hade inte dött. Men den verkade inte sätta nytt toppskott i alla fall, så den kanske dör innan gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93725 En av kvistarna är på väg att utvecklas till en stam, lägg lite snitselband på den granen och kolla om några år igen så får vi följa utvecklingen!

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93742 Tror bilden ljuger lite, jag böjde upp grenen för att se ordentligt. Tror den var horisontell från början. Men du har rätt, jag skall försöka hålla koll på denna planta.

Man kanske skulle gå och fotografera alla sina träd en gång om året eller så... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93746
Mangan skrev:Tror bilden ljuger lite, jag böjde upp grenen för att se ordentligt. Tror den var horisontell från början. Men du har rätt, jag skall försöka hålla koll på denna planta.

Man kanske skulle gå och fotografera alla sina träd en gång om året eller så... :)


Har funderat på att välja ut ett antal träd och mäta dom en gång om året och se hur mycket dom växer....
Fotografera låter som en bra ide det med.... Ställa sig på ett ställe och fota ut över en plantering Vår sommar höst...

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Blåfågel  
#94574 Röta sprids ej i röjningsstubbar, ta den ena ifall den andra klarar sig bra. Annars ta båda.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94592 Jodå även små stubbar sprider röta http://www.skogsaktuellt.se/?p=33024&pt=108&m=1422 och viewtopic.php?f=3&t=6673&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam

Pidden  
#100795 Jag föredrar att röja ner antingen den mindre av de båda eller så ryker båda. beror ju till viss del på hur stor lucka det bllir om man ska ta båda.. men annars så har jag likvärdiga svar som övriga talare... :). Struntar man i att plocka bort dubbla i röjning så har man ju en extra stam i gallring sen :D och det är ju inte helt fel...

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100947
Zixten skrev:Har funderat på att välja ut ett antal träd och mäta dom en gång om året och se hur mycket dom växer....
Fotografera låter som en bra ide det med.... Ställa sig på ett ställe och fota ut över en plantering Vår sommar höst...


Var på en skogsdag i Hyssna i lördags. Det var tvillingbröderna Eriksson som visade sin skog. De har ett antal träd som de mäter varje år och kan säga exakt hur mycket de växer. En mycket intressant eftermiddag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).