Skogsnyheter

Vatten bra i dieseln

8 inlägg 5383 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vatten bra i dieseln

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vatten bra i dieseln

Nolltax AB  
#92774 Vattnet kyler. Tätare gasblandning=mer energi.
Typ intercooler till turbomaskiner.
Modern dieselmotor gillar dock ej vatten i den formen...
En bekant värmde upp lokal, eldade spillolja i plåtfat.
Där effekt vatten gav....

Användarvisningsbild

Re: Vatten bra i dieseln

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92863 På tal om vatten i diesel...

Fick förklarat för mig en gång i tiden hur man gör för att trimma en dieselmotor.
Man monterar dit en turbo, som matar en turbo till, som matar en tredje turbo som matar in i motorn, på det viset fårman tydligen ett hiskeligt tryck, sen matar man in en massa diesel i motorn, och får på så sätt uten massa HK.

Men med så mycket diesel så blir det varmt, för varmt och man får en liten härdsmälta i motorn.

Då tar man och sprutar in vatten i cylindern precis efter explosionen och får på så sätt n kylande effekt.
Då vatten som förångas ökar något kollosalt i volym tror att en liter vatten blir till en eller ett par kubik vattenånga, blir det extra mycket luft som mtar på turbon, och det blir på så sätt extra tryck, upp emot 8 - 10 kg tror jag...

Detta sätt använde sig de som håller på med tractorpulling av, dom plockar väl ut 1000 - 2000 hk i sina motorer. Dock så håller dom inte så länge och motorhaverier är ganska så vanligt...

Avatar Fallback

Re: Vatten bra i dieseln

Nolltax AB  
#92880 Avser man med frenesi forcera ett stycke gårdsplan så varför inte en knippe raket på rygg spänna fast?
Med ett jehu det torde gå, typ traktorpullande....

Avatar Fallback

Re: Vatten bra i dieseln

foton  
#93612 Ni minns väll hur bra moppen gick fram på kvällen när det blev lite dimma= högre luftfuktighet.

Avatar Fallback

Re: Vatten bra i dieseln

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93613 Det är nog så att många här aldrig haft moppe, med ställbart munstycke.
Vi är ett fåtal här som fick A kort automatiskt med B körkortet.

Användarvisningsbild

Re: Vatten bra i dieseln

totte  
#93618 Hehe, jodå det minns jag, tillhör den generationen också som haft moppe med ställbart munstycke och fick A-kortet på köpet med B.

Moppen gick dock inte lika bra med vatten i tanken.

Avatar Fallback

Re: Vatten bra i dieseln

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93633 Efter som jag åker runt en del bla, i Roslagen, så träffar jag en hel del folk.
Utanför Norrtälje, berättade en äldre man att de spraya in vattenånga i insugningsröret på sina fiskebåtmotorer, förr i tiden.
Detta uppfanns under andra världskriget, då det var svårt att få tag i bränsle, och pågick till mitten på femtio talet.
Det finns en numera nedlagd motorfabrik i Norrtälje, om det var dessa råoljemotorer han menade vet jag inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).