Traktorer och processorer

Alger i dislen??

21 inlägg 34733 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

arvid  
#92462 Jag har haft problem med alger i min valtra 700. Jätte kul då tanken siter i mellan motorn och växllådan under hytten. Men med urtappning och borstning av tank och spolning så blev den ren. Efter lite forskande så kom ja i kontakt med ett företag som heter A-filter som har produkter mot alger. Jag pratade med en där och han förklarade det så att den nya dieseln med tillsatser RME mm är väldigt känslig och sedan kommer det med vatten när dieseln pumpas i eller ur tankbåtarna.
Han på A-filter sa att det var ett stort problem på fritidsbåter där man inte kör så mycket.
Kondens vatten i tankar var en stor orsak till algtillväxt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

boksson  
#93606 Så om man sammanfattar problemet med alger i diseln så beror det på REM-disel samt en vattenkomponent?

Har jag inte fel för mig så ökar diselmotorns prestanda om diseln har liten andel vatten inblandad?

Är det någon som märkt om problemet med alger/bakterier årstidsberoende?
jag tänker då på att sommarhalvåret är det varmare och då bör det gynna alger-bakterietillväxten?


Ute på oljefälten är de väldigt noga med att inte kontaminera oljekällorna då det finns exempel på att oljeätande bakterier har ödelagt hela oljekällor på 1-2 år.

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

totte  
#93609 Angående prestanda och vatten i diesel, se: viewtopic.php?f=112&t=7856&start=0&st=0&sk=t&sd=a.

Framgår att det nog inte bara är så enkelt som att hälla vatten i tanken.

Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

Amatörhuggare 62  
#354107 Det frågas i denna tråd hur Alger ser ut.
Kolla in följande bilder. Från min grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Alger i dislen??

Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354109
Amatörhuggare 62 skrev:Det frågas i denna tråd hur Alger ser ut.
Kolla in följande bilder. Från min grävmaskin.



Utan tvekan Dieselbakterier.

Avatar Fallback

Re: Alger i dislen??

silc  
#354343 Jag förstår flyktingarnas dilemma och olika sätt att lösa problemet på men alger i disel var nytt för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).