Traktorer och processorer

Ford till Case

13 inlägg 5532 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford till Case

Bengt olsson  
#9352 Nu har jag gått ifrån att titta på volvo till case,(snabba kast).
Har hittat en case 4230-95a 2wd,vad tror ni om denna i skogen?
Den skall tydligen var bra att köra på vanlig väg.
Är det något spec man bör kolla på dessa modeller?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#9621 har varit ägare till en 4230 4wd ett iriterande problen med dessa är att det kommer in fuckt i start motorn för vatten droppar från huven ner på start motorn men efter å ha bytt start motor och haft los och tättat den satte vi en plåt över start motorn å sen så funkade den bra

Avatar Fallback
Boden  
#9633 Personligen hade jag aldrig kört i skogen med en 2wd traktor.
Vad har du för vagn?

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#9637 Jag har en patu 505 kran på en 8 ton kärra,har tängt mej en traktor med en ca 60-80hk,helst med lastare eftersom jag har det nu,problemet med vissa traktorer år ju att dom går ju så jäkla sakta,casen jag kollade på gick ju som bara den,vi får se vad det blir!!!.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9641 Kolla bara om det finns några låga växlar till skogen oxå!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9646 Hej Bengt Olsson.Lycka till med traktorköpet.Om jag har en begränsad budgett samt begränsad mängd timmer att köra (dvs ej yrkesmässigt)som inte behöver köras ut under inte ideala tidpunkter så vill jag påstå att 2wd räcker långt i skogen.Jag har själv packat vintervägar över surhål med 2wd.

Hellre en frisk 2wd dragare än en halvrisig 4wd i skogen för min del. :D
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9647 2 wd eller ej beror ju på terrängförhållnaden mm som cpt.Kirk skriver. F ö var jag i helgen ute och körde i en tallskog med min Citroen personbil :D . Bildbevis finnes.... Tallhed, platt som en pannkaka, inga grenar på marken, bara ris.

MVH

MN

Avatar Fallback
Boden  
#9651 Själv har av en 4wd fiat på 58 hk med Patu 525 och 8 tons vagn. Det är aldrig några problem med att ta sig fram. Om det är hastighet du vill ha på en traktor så brukar det gå att mixtra med pumpen så den varvar mer.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#9652
cpt.Kirk skrev:Hellre en frisk 2wd dragare än en halvrisig 4wd i skogen för min del. :D
cpt.Kirk.


Håller med, med bra markfrigång och diffspärr kommer man långt..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9653
Morgan Nordin skrev:2 wd eller ej beror ju på terrängförhållnaden mm som cpt.Kirk skriver. F ö var jag i helgen ute och körde i en tallskog med min Citroen personbil :D . Bildbevis finnes.... Tallhed, platt som en pannkaka, inga grenar på marken, bara ris.

MVH

MN


Bildbevis avkräves!

Har man plöjt a får man plöja b
har man gjort rikskär får man göra fallskär
Har man fällt så får man kvista
Har man kvistat så får man aptera
har man apterat får man skota
har man skotat så får en sälja annar blir en bra fattig.

Ungefär så fattiga som våran fantasi blir utan bilder.


För att gå tillbaka till ämnet så är en 4wd alltid att föredra. 2wd funkar ju för det mindre. o om det inte fär för mycket lera.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9654 Hej.Jag måste tillägga att jag kört 4wd i skogen även om det var några år sedan.Valmet 305 uppställd till 405 prestanda genom högre turbotryck och mera bränsle.Samt griplastare.Visst var framkomligheten god men inte så jag blev oerhört imponerad.Traktorns effekt begränsade även hastigheten på väg.
I lätt teräng duger 2wd för mig.Jag lånade en BM Boxer i våras som tog sig fram riktigt bra.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9655 någon som provat jisma, de kines-traktorna? är sugen på att inhandla en sådan istället för 4-hjulingen.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9667
gossebear skrev:
Morgan Nordin skrev:2 wd eller ej beror ju på terrängförhållnaden mm som cpt.Kirk skriver. F ö var jag i helgen ute och körde i en tallskog med min Citroen personbil :D . Bildbevis finnes.... Tallhed, platt som en pannkaka, inga grenar på marken, bara ris.

MVH

MN


Bildbevis avkräves!

Har man plöjt a får man plöja b
har man gjort rikskär får man göra fallskär
Har man fällt så får man kvista
Har man kvistat så får man aptera
har man apterat får man skota
har man skotat så får en sälja annar blir en bra fattig.

Ungefär så fattiga som våran fantasi blir utan bilder.


För att gå tillbaka till ämnet så är en 4wd alltid att föredra. 2wd funkar ju för det mindre. o om det inte fär för mycket lera.


Väldigt OT men om ngn kan lägga upp bilden så får ni se. Nej, jag vill inte lajja med imageshack och andra spamsajter...

MVH

MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).