Motorsåg och handhållet

Stihl MS 200 - något att ha?

48 inlägg 28035 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93482
obantteg skrev:Kan man till exempel sätta ett Oregonsvärd på 200:an, och därmed köra Oregonkedjor och fila dessa med rullmall?


Jag har Stihl svärd 14" och oregon kedja på den och därmed också rullmall till kedjan.

Martin

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Robertberg  
#93486
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har Stihl svärd 14" och oregon kedja på den och därmed också rullmall till kedjan.

Martin


Brra!

Har lite funderingar på att byta ut 2147an mot en 200a eller 339a, det verkar ju som att Stihlen är snäppet vassare och kan man fila den med samma grejer som man har till Husqvanorna så är ju det kanon!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93487 Jag har tunn kedja som man har 4 mm fil till (vet inte vad den heter) så det är en speciell rull mall till den alltså inte samma som till den vanliga kedjan på min Hq 346

Martin

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

totte  
#93493
Ekhagas trädfällning skrev:
foton skrev:Har kört slut ett par MS200 och varit helt nöjd. Men den nuvarande har stått stil några månader nu, och är omöjlig att dra igång. Mistänker att det är kanaler i förgasaren som grot igen. Finns det någon som vet något knep, eller måste man ta isär förgasaren. Gillar inte sånt där småpill.


En nackdel jag ibland upplevt på Stihl är just att när de stått oanvända länge är de extremt svåra att få igång. Jag brukar "snapsa" dom så brukar de starta. Alltså att jag häller lite bensin på luftfiltret och sen drar jag och då brukar de kicka igång. Men jag har inte superkoll på motorer så det finns kanske fler tipps.

Martin


Är en mycket bra metod för sågar som inte har primer, och det har väl inte 200:an antar jag. Det är det där att pumpmembranet skall suga upp bränsle från tanken, och det drivs med vakuumet från vevhuset, vilket blir en smula svagt när sågen bara dras runt med snöret. Det är det som primern fixar, pumpar upp soppan så det blir fullt i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

javelhaven  
#118502 Den e grymt smidig att slänga med i skotaren till rotben om man har långt till bilen :) Mycket nöjd, stark och lätt på samma gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Seabass  
#118573 Får väll göra som alla andra och skryta om hur otrolig 200an är, ni som inte har provat picco duro kedjan till den ännu (hårdmetall) borde göra det! fick det tipset själv och har aldrig övervägt att gå tillbaka till vanliga kedjan :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Storken  
#119012 Visst är MS 200 trevlig! Det enda felet är att den har för dålig avvibrering och så saknar den värme i handtagen!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Prowler  
#119548 Varför ska man ha en större såg...? :mrgreen:
Bild

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Storken  
#121282 Bild på nya MS 201an!
http://www.arboristsite.com/chainsaw/165499.htm

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121301 Ett halt kilo tyngre :sad: Lite starkare, jag har hellre den lättare än starkare!
Men det är väl något miljökrafs som gör den tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121388
Röjkvist skrev:Ett halt kilo tyngre :sad:


Var läste du det? Vad jag kan se så väger den nya MS 201, 4 kg och den gamla MS 200, 3,8 kg. Alltså 2 hg tyngre. Sen är effekten på den nya 1,8 kW mot den gamla 1,7 kW.

Det skulle innebära att vikt/effekt förhållandet blir ca det samma eller något lite bättre på den nya 201.

MS 201 2,222 kg/kW
MS 200 2,235 kg/kW

Men det kan ju ändå vara så att man föredrar den låga vikten mot något starkare såg. Och till sist så är detta bara siffror. Det är inte alltid de stämmer med den känsla man får när man kör sågen. Men det ser lovande ut tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Initium  
#121403 Nye MS201 nevnes i samme åndedrag som MS241 fra Stihl.

Jeg antar det betyr elektronisk fuelinjection og alskens skit.....

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Initium  
#123849 Har idag handlet meg en MS200.

Spennende å teste den i morgen..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123850 Har kört dottern MS 200 idag i klenaste vedhuggningsgallringen. Finns inget bättre i sån skog. Fast det är ju lite omanligt. :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Initium  
#124143 Jeg kjøpte en MS200 på fredag.
Har høgd omlag 4-5m3 furu og annen ved i helga. Stammene varierte fra 10-12cm til ca 30-35cm. Ved felling av de største kunne man selvsagt ønske mer power, men saga var vidunderlig fin å kviste med. Lett, rapp og lettkjørt. Lagom stor tank, men litt stort oljeforbruk fra fabrikken ? Skal få justert den opp til maks turtall når jeg har kjørt etpar kanner til ( bare en kanne så langt )

Alt i alt: ANBEFALES VARMT; LØP Å KJØP !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).