Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Dikesrensning, avestavagnen

11 inlägg 9601 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikesrensning, avestavagnen

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93249 lägger ut bilder från dagens rensning, där det var som värst så kunde man utan problem gå över/i diket, där andvände jag gripskopan ( ca 40-50 meter) sen blev det handrensning.

IMAG0110.jpg


IMAG0111.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93260 Det är kul och nyttigt med gripskopa :smile:

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Nolltax AB  
#93261 Fäste 40 mm.
Kranman har en dikesskopa med samma fäste.
Ett dike bör ha en vinkel....
Är det stopp så duger iofs oxå dynamit...

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93341 jo jag såg den skopan, men men!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Robertberg  
#93351 Såvida skopan inte är skålformad är jag ganska övertygad om att även detta dika har en vinkel.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

axwell  
#93356
obantteg skrev:Såvida skopan inte är skålformad är jag ganska övertygad om att även detta dika har en vinkel.


Ja det ser ut som 90 grader, så nog har diket en vinkel. (Nolltax menar förmodligen att kanterna skall fasas av.) Det är väl det som är en av nackdelarna med denna utrustning.
Om inte stickan var så klen, skulle en grävskopa gjort ett bättre jobb.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93359
axwell skrev:
obantteg skrev:Såvida skopan inte är skålformad är jag ganska övertygad om att även detta dika har en vinkel.


Ja det ser ut som 90 grader, så nog har diket en vinkel. (Nolltax menar förmodligen att kanterna skall fasas av.) Det är väl det som är en av nackdelarna med denna utrustning.
Om inte stickan var så klen, skulle en grävskopa gjort ett bättre jobb.


Jo, så är det väl. Det fins alltid en annan maskin som skulle göra ett bättre jobb. Men det roliga med det här, tycker jag, är att man med en ganska enkel utrustning kan göra ganska mycket bra nog. Med skopan till kranvagnen så kan man helt plötsligt göra en massa saker som inte gick förr. Med mindre än att man hyrde in någon med en maskin. Man kan göra fler uppgifter, inte bäst, men bra nog.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

axwell  
#93378
Uvskogen skrev:Jo, så är det väl. Det fins alltid en annan maskin som skulle göra ett bättre jobb.


Jag uttryckte mig nog vårdslöst trots att jag vet att i div. media är "grävskopa" en stor larvgående grävmaskin.

Vad jag ville kommentera är att om är tekniskt möjligt så skulle jag vilja ha en tandad grävskopa längst ut på kranen.
Det skulle vara ett ypperligt hjälpmedel om även rotatorfunktionen kunde behållas.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Henrik Petersen  
#93385 Hej

Rotatorfunktion på grävskopa finns att köpa, fast troligtvis inte i den storlek. Det hetter rotortilt och kostar ungf. som en griplastar vagn for atv.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning, avestavagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93387
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Jo, så är det väl. Det fins alltid en annan maskin som skulle göra ett bättre jobb.


Jag uttryckte mig nog vårdslöst trots att jag vet att i div. media är "grävskopa" en stor larvgående grävmaskin.

Vad jag ville kommentera är att om är tekniskt möjligt så skulle jag vilja ha en tandad grävskopa längst ut på kranen.
Det skulle vara ett ypperligt hjälpmedel om även rotatorfunktionen kunde behållas.


Aha, en så vill jag också ha! :smile:

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning, avestavagnen

axwell  
#93401
Henrik Petersen skrev:Inlägg Skrivet av Henrik Petersen » Idag, 06:56
Hej

Rotatorfunktion på grävskopa finns att köpa, fast troligtvis inte i den storlek. Det hetter rotortilt och kostar ungf. som en griplastar vagn for atv.

Henrik


Så komplicerat behöver det inte vara. Såg en sådan på en äldre griplastarvagn för traktor, men satte mig inte in i detaljerna. Ägaren tyckte att hela kranen var optimerad för virkeshantering, dvs felvända hydraulcyl. för grävning.
Man skiftade bara grip mot tandad skopa. Vid tillfälle skall jag titta närmare på den.

Men den kan inte bli lika stark som min Yanmargrävare när det gäller att bända upp stubbar och stenar. Därför blev det den lilla traktorgrävaren som fick utföra det tunga jobbet hos storbonden, men det trivs Yanmaren med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).