Servicebyggnader

risker med köp av industrifastighet?

16 inlägg 24230 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

risker med köp av industrifastighet?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90711 hej nu har det kommit upp en intressant industrifastighet med garage och verkstadsbyggnad på ett väldigt attraktivt ställe dock förhoppningsvis bara enligt mig. Priset var inte heller helt åt skogen men det fanns dock ett par till intressenter... Om man skulle bygga nytt i dagsläget kostar det säkerligen 3-7 ggr så mycket.

Fastigheten har funnits i ca 50 år. Troligtvis finns det mycket oljespill och dylikt där men finns det risk att jag som köpare av en sådan fastighet kan bli tvungen att sanera hela fastigheten om låt oss säga 20 år?

Säljaren var lite osäker på uppvärmningskostnaden men ska ta kontakt med några andra som har liknande byggnaderna och se hur mycket det kostar för dem. Kommer iofs bara att ha värme i verkstadsdelen under vinterhalvåret. Säljaren berättade att dom hade införskaffat ett antal värmepumpar för några år sedan.

Detta kommer jag att isåfall köpa via mitt AB eftersom tomten hemma hos föräldarna börjar bli allt för liten och att man snart har råd att anställa en mekaniker på deltid för att fixa med all utrustning samt de diverse fordon som har en tendens till att gå sönder lite titt som tätt.


Imorgon blir det lite snack med banken och kolla hur möjligheterna till ett lån ser ut. Har hört sen tidigare att just industrifastigheter som ligger lite avsides inte är så intressant för bankerna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

Elias  
#90720 Det är egentligen miljögrejen som jag skulle vara rädd för, vet en som köpte en tomt och fick sanera för några hundra tusen pga oljespill från en stor tank.

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

dexter  
#90721 köper du fastigheten och de är diverse miljöföroereningar så är de tyvärr du som åker på smällen. det brukar inte vara en billig historia. men forska runt lite å se om du kan skicka in ett jord prov till nåt ställe, så kan du kanske få se hur jorden ser ut. de kan va värt dom pengarna..

Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90724 men så länge man inte bygger något nytt på fastigheten så lär väl risken vara mindre... men det e klart finns mycket miljömuppar som bara vill ha någon att jäklas med....


går det inte att avskriva sig från föroreningarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90782 Det betvivlar jag stark, i alla fall så länge du äger fastigheten. Om du hyr en lokal slipper du sådana problem. Förresten, finns det några försäkringar, som täcker eventuella saneringskostnader?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

dexter  
#90786 tvivlar på att försäkringsbolag har nåt för sanering. skulle de bli nåt så kan de kosta hundratusen kronor.

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90787 Ibland när det finns misstanke om att tidigare miljöskuld kan komma att drabba det nya företaget i framtiden så ser man till att vid köpet friskriva sig från sådant ansvar, men det kanske är svårt och dyrt att arrangera vid en såpass liten affär som detta väl rör sig om.
I de fall sådana uppgörelser kommer till stånd så gäller det väl att säljaren är jäkligt sugen på att sälja dessutom....

Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90796 Vart skulle man kunna skicka in jordprover och räcker det med att bara ta prover från de översta 10 cm av marken?
om det visar sig att marken är kraftigt förorenad måste jag isåfall berätta vart jag tagit provet?
någon som har koll på hur dyrt det är att få jordprover analyserade?


det har ju funnits farmatankar där i 50 år fast dom tog bort dem för något år sedan... samt att dom haft en entreprenad så oljespill måste det finnas fast i vilka mängder det rör sig om har jag svårt att veta...

   TS
Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

morgondagensGULD  
#90811 re: SkogsGotte

Miljö och hälsoskyddskontoret på kommunen borde kunna hjälpa till
lite grann (gratis)

dels med uppgifter om vilka verksamheter som bedrivits på
fastigheten

och

dels med information om vilken undersökningsskyldighet du har som
köpare?

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

dexter  
#90820 kolla med länstyrelsen i ditt län, dom brukar ha ett finger med i allt. eller om du ringer till nåt universitet som har ett stort biologi program. dom kan säkert svara på om 10cm räcker eller om det krävs djupare prov. personligen tror jag att du ska ta ett prov på runt 30-50cm djup.

har de funnit farmtank där så länge så finns de miljöskador. men är affären igenom en mäklare av nåt slag eller privat? om du kan få den besiktag?

Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90854 Får ta och kontakta miljö och hälsokontoret, speciellt om det är gratis!

fastigheten kommer att säljas privat vilket både e bra och dåligt...

pratade iallafall med banken och var lite missnöjd efter det telefonsamtalet, dom ville bara låna ut till 60% av vad dom ansåg att värdet på fastigheten låg på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90919 Eurofins (f.d. Analysen) brukar kunna analysera det mesta. Några 10 cm provdjup lär garanterat inte räcka, möjligtvis 0-10 meters provdjup.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: risker med köp av industrifastighet?

Torparn79  
#90937 det är nog bara att börja borra..
du kanske t o m hittar olja.. ;)

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

boksson  
#93298 Problemet med läckande olja-oljeprodukter är att det flyter på grundvatten och sprider sig som en oljefilm, och det kan vara över stora områden.
Ang prosessen för sanering börjar man med en geoteknisk utredning med geofysik och ev borrning/grävning för att utröna om utbredningen av oljan.
Ett enkelt sätt för dig är att gräva några hålor ned till grundvattennivån i närheten av där du misstänker att det finns oljespill, låt vara några dagar och se om det finns oljefilm på grundvattnet. Lita även på din näsa, luktar det petroleumprodukter?? MEN det fungerar bara om oljan nått grundvattnet och spridit sig till den plats där du grävt dina hålor.

Det finns även elektroniska "näsor" som kan detektera väldigt små mängder petroleumprodukter.

Risken med att börja utreda är att man kan hitta okända ämnen som man från början inte visste om som även de kan behöva saneras och som har ett annat spridningsmönster än olja/petroleum, det är ju en gammal industritomt och det är långt ifrån alltid man vet vad som har används innom området.

Som ägare är det du som står för utrednings och saneringskostnader.

För att skydda dina övriga tillgånga kan du lägga industrifastigheten i ett separat aktiebolag.

Jag tror att man kan skriva in i köpekontraktet att säljaren ska stå för ev saneringskostnader, om inte har du en bra sits för att förhandla fram ett lägre pris. Kan du lita på att den tidigare ägaren betalar trots avtal ?? prata med en advokat

Sanering och utredning av gamla industri/gruvområden och bensinmackar är en framtidsbransch, med tanke vattendirektiv, miljölagstiftning etc.
MVH fredde, geolog

Avatar Fallback

Re: risker med köp av industrifastighet?

axwell  
#93305 Idag upptäckt jag en större grävmaskin och dito lastbil på min mark i full aktion intill genomfartsvägen. Även en person med varselklädsel och en tjock pärm samt laboratorieutrustning fanns på plats.
Skälet var att det skulle ha funnits en liten bensinstation där mellan 1969 och 1989. Oljebolagen har en fond som får bekosta sanering för mackar framtill 1989.
Minnesgoda grannar säger att stationen upphörde i början av 1950-talet.
Man hade inte kollat vem som äger marken så nu vill de inte gräva vidare förrän de fått fram den blankett som rätt markägare måste skriva under.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).