Före och efter jobbet

Bra husvagn?

9 inlägg 53519 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra husvagn?

Steen  
#89674 Någon som kan rekommendera bra vagn?
Har aldrig ström(220v) använder gasol så jag söker en som är billig att värma.
Storleken 440-500 prisklass upp till 30k.

Har tittat på Solifer Artic 450, Fjällvagnen 440 någon som har erfarenhet av dessa :?:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bra husvagn?

Tosca  
#89692 Använd näsan när du handlar, mögel brukar vara största problemet men det brukar kännas när man sticker in huvudet i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Bra husvagn?

dexter  
#89746 solifer är fina vagnar, dock har ja aldrig varit inne i en fjällvagn. men ska du köpa en vagn så fråga hur mycke den har stått i snö. oavsett om de är en fjällvagn eller inte. de är som tosca säger, använd näsan.

annars är polaris fina vagnar. och om du värmer me gasol, köp en gasolvarnare som ska sitta nere vid golvet. billig livförsäkring.

Avatar Fallback

Re: Bra husvagn?

Klas  
#93160 Du ska ha vattenburen värme, och inte luftburen. Sen skulle jag rekomendera Cabby runt -88 till 95 årsmodell. Eller Kabe -84 till -90. Polar är ren skit om du jämnför. Dom klarar sällan mindre än -20 garder.
Nästan alla på jobbet har Kabe eller Cabby. Dom som har Polar har problem med värmen när det börjar bli riktigt kallt.
Sen som dom andra har nämnt lukta efter mögel och kolla så kylskåpet funkar. Ett nytt som kan gå på gasol/220/12 är svin dyrt tror dom ligger på runt 10 000:-

Användarvisningsbild

Re: Bra husvagn?

Åke Nilsson  
#93184 Finns bara 1 märke som är behaglig även vintertid och som inte är behäftad med så mycket fel.
Köp en KABE från 1989 eller nyare dom har spoilers för att vattnet ska släppa samt vattenburen golvvärme.

Alla andra märken Polar,Solifer,Cabby,sävsjö är bara skräp ängnade 1 vecka i fjol och rännde runt och varje vagn jag tittade i eller ringde till hade haft problem med fukt t.o.m Polar -05 fukt så dom löste in vagnen.

Åke Nilsson ,ev KABE ägare i sommar.

Användarvisningsbild

Re: Bra husvagn?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93216 Även Kabe har ju mycket problem med fukt, speciellt bakväggen. Blev bättre med spoilern men läser man på div husvagnsforum så verkar det inte vara så stor skillnad. Enda vagnarna som är garanterat täta är de fåtal som gjordes i helgjuten glasfiber, inga skarvar nånstans. Fast de har säkert dålig ventilation så de möglar ändå...

Det verkar vara precis som när det handlar om vilken såg eller bil som är bäst, alla tycker olika.
Jag har en gammal Polar, faktiskt både fuktfri och med riktigt bra värme. Och fungerande 12/220/gasol-kylskåp :grin:

Min förra vagn var också en Polar, dock långt ifrån fuktfri :mrgreen:

Vattenburen golvvärme är guld värt om man ska vintercampa, är man bara ute till nån minusgrad så funkar det bra med både luftburen och vattenburen värme med konvektorer.

Avatar Fallback

Re: Bra husvagn?

Klas  
#93219
Åke Nilsson skrev:Finns bara 1 märke som är behaglig även vintertid och som inte är behäftad med så mycket fel.
Köp en KABE från 1989 eller nyare dom har spoilers för att vattnet ska släppa samt vattenburen golvvärme.

Alla andra märken Polar,Solifer,Cabby,sävsjö är bara skräp ängnade 1 vecka i fjol och rännde runt och varje vagn jag tittade i eller ringde till hade haft problem med fukt t.o.m Polar -05 fukt så dom löste in vagnen.

Åke Nilsson ,ev KABE ägare i sommar.


Har en Kabe Smaragd DL -84 med spoiler. Fast ingen vattenburen golvvärme. Bor i den 4 dagar i veckan året runt. Funkade fint i -20 i vintras. En sak att tänka på, är att inte köpa en för ny om du skulle få inbrott så är det jävligt surt om du har en vagn för 300 000:-
En sak till jag kom på bara va att vissa har fått problem på tidiga vagnar med lutande framruta, alltså på dom vagnarna där rutan inte är helt rak. Där har vissa fått problem med att vatten ställer sig i listen och till slut läcker in.
Men att Cabby skulle vara skräp kan jag inte hålla med om, finns runt 5-6st på jobbet som har Cabby DL samt DLX i års modell -88 till -90 och ingen av dom har problem med dom. Bra plan lösning i dom också. Men det är klart smaken är ju som baken.

Avatar Fallback

Re: Bra husvagn?

Steen  
#93531 Det blev en Solifer 450 -88 som verkar vara i bra skick, väldigt smidig vagn och parkera i skogen
men saknar varmvatten.
Hade en Solifer 2002 -83 förut men den var på tok för stor men köpte den billigt på KVD.
Har även haft min fars Kabe 530(tror det är en 84) förut men tycker den var för dyr på gasol.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra husvagn?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93533 Är det inte så att riktiga män bor i måskoselkåtor? Inga mögelproblem, 10 loppor nya i inköp. Elda i mitten tills det blir behagligt.
Jag har just köpte ett men inte provbott än... Inte ens provsattupp egentligen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).