Arbetskläder för skogen

Dags för ny sele till röjaren 250RX

6 inlägg 6659 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags för ny sele till röjaren 250RX

johan eriksson  
#93179 Som rubriken säger så har det blivit dags för en ny sele till röjare en Hva 250RX av lite äldre modell, används i stort sett enbart till grästrimning. Ja jag vet, lite överkursmaskin till det kanske, men jag fick den för några år sedan.
Nu till problemet. Selen jag fick med har gjort sitt, en Hva original av enklaste modell. Tänkte titta på några olika alternativ till veckan men ville höra med det erfarna folket här om div råd innan köp. Efter som det är en ganska tung gammal såg tycker jag att det kunde vara värt att köpa en sele som var något steg bättre än standard modellen. Hva och Jonsered har väl samma selar misstänker jag, stihl vet jag inte vad dom har att erbjuda får kolla lite hos handlaren. har en Stihl/Jonserde handlare här i byn samt Husqvarna i närheten av jobbet. Det är ju inget som kommer att användas så hemskt många timmar om året men vill ändå ha en bekväm sele. Vad har den samlade expertisen att rekomendera? Kan man ha en Stihl sele till en Husqvarna om jag skulle finna att detta var det bättre alternativet eller blir det en allergisk reaktion?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny sele till röjaren 250RX

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93182 Det blir definitivt en allergisk reaktion :wink:

Olika selar passar olika bra om man t.ex. har en lång eller kort rygg. Kör själv med HVA Trio Balance (tror att den heter Balance X numera och Vector 3 hos Jonsered) både till en 244 röjsåg och en 335 gräsröjare och tycker att det fungerar bra. Hade en enklare sele till röjsågen innan dess och det märks att vid gräsröjning så fungerar den nya selen bättre. Gräsröjaren som har längre riggrör är dock ännu bättre ergonomiskt vid gräsröjning.

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny sele till röjaren 250RX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93197 Själv kör jag Baggens Combi-sele http://www.baggen.se/combiselen.htm som även kallas Jonsered Comfort och Husqvarna Comfort. Då jag har ganska lång rygg, kör jag med den gamla ramen. som är ca 10 cm längre ön den nya ramen.

Fördelen med denna sele är att den är ganska enkel att modifiera efter tycke och smak.

Jag har testat Husqvarnas nya sele, Balance XT, men besviket konstaterat att ryggplattan borde ha ett fjärde (eller rent av ett femte) hål för att passa min långa rygg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny sele till röjaren 250RX

johan eriksson  
#93470 Det blev affär på en Jonsered Vector 3-55 idag, tittade på Stihls selar också då handlar´n hade tre olika Stihl selar och en Jonsered. Varför blev det då en Jonsered? Stihls mellanpris modell tyckte jag satt riktigt bra, enkel och knäppa, lätt och justera, bekväma axelremmar, X-fit selen provade jag aldrig, tyckte den verkade lite väl överkurs för det jag ska ha den till men den såg väldigt bra ut, måste vara ganska bra att ha en camelback på selen om man går ute och röjer hela dagar i skogen. Så till Jonsereden, sitter också väldigt bra, lite klumpigare låsning på bröstplattan (kanske bara en vanesak) något sämre vaddering på axelremarna, men på det hela satt den bra tycker jag, något dyrare än stihls mellanmodell men det är inget jag bryr mig om. Vad var det då som fällde avgörandet? Jo på Jonsereden så var det flytande höftputa något som Stihl tyvärr saknade, vet inte exakt hur stor betydelse det har i verkligheten men jag inbillar mig att sågen hänger bättre, får vikten jämnare fördelad.
Och varför blev det en Jonsered och inte en Husqvarna?
Har en lokal handlare som säljer Stihl/Jonsered, Och i grannstaden finns samtliga märken representerade men jag vill gynna min lokale handlare som har en personal som är jättetrevliga och ett oerhört stort kunnande som jag gärna vill ha kvar på orten :-bd
Återkommer med rapport när jag provkört lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny sele till röjaren 250RX

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93489 Jonsered eller HVA spelar ju ingen större roll, samma tillverkare och vinsten hamnar i samma ficka, bara lite olika bjäfs och färg på prylarna (jag fattar fortfarande inte varför tillverkarna tror att de kan lura oss konsumenter med olika så kallade "varumärken"). Jag har faktiskt både en Trio Balance och en Vector 3, exakt samma pryl men med lite olika färg bara. Håller med om att den flytande höftputan är en höjdare, speciellt vid gräsröjning då man ofta kör större "svep" med sågen.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny sele till röjaren 250RX

Nonkan  
#93503
th skrev:jag fattar fortfarande inte varför tillverkarna tror att de kan lura oss konsumenter med olika så kallade "varumärken"


V sålde även Jonsered förut och du anar inte hur många det är som är fast övertygade om att Jonsereds motorsågar är mer lättstartade än HVA, eller som måste ha Jonsereds kläder till sin Jonsered motorsåg.

Det märks även i konsumenttester av maskiner där motsvarande modell av Jonsered/HVA får olika betyg trots att det är samma maskin. Oftast beror det på skillnader på individnivå, men det är inte så lätt att förklara för någon som absolut ska ha testvinnarmärket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).