Länkar

Min naturvård

9 inlägg 5437 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min naturvård

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92660 Här har Skogsstyrelsen och Länsstyrelsen en gemensam sajt för att öka andelen naturvård http://www.minnaturvård.se
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92691 Det här nya Kometprogrammet tycker jag är spännande och verkar vara en bra satsning.

Jag hoppas att vi nu får att skogsägarna i de utvalda områden kan hantera det på ett bra sätt så kanske vi kan komma ett stort steg iväg från det "tjänstemannavälde" som så många berört, och berörts av. Inte minst synliggjort forumet. Det kanske kan kosta lite kortsiktigt men ge en stor vinst på lång sikt.

Tänk bara på möjligheten att täppa till xxxx på Naturskyddföreningens ledning som så gärna pratar om "det giriga privatskogsbruket" :smile:

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92721
Uvskogen skrev:Tänk bara på möjligheten att täppa till xxxx på Naturskyddföreningens ledning som så gärna pratar om "det giriga privatskogsbruket" :smile:


Det går inte, de vill alltid ha mer. Om vi avsatte 100% av skoigsmarken, skulle vi få klagomål på att vi inte skötte den så att naturvärden bevarades... :roll:

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92824 Av misstro kommer nog många dra sig för att göra myndigheten uppmärksam på den egna skogans naturvärden.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Min naturvård

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92885 Jo, myndigheterna har ju länge misskött sin hantering utav skogsägarnas "skyddsvärda" objekt, så det tar nog ett antal år innan deras skamfilade anseende i denna fråga har tvättats bort.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Min naturvård

svenjo  
#92970
nisse skrev:Av misstro kommer nog många dra sig för att göra myndigheten uppmärksam på den egna skogans naturvärden.

/Nisse


Nja... det var inledningsvis en farhåga. Jag har för jobbets räkning fått i uppdrag att titta lite på vad detta projekt innebär och har funnit följande i de anvisningar som skogsstyrelsen utfärdat:

"Område, som markägaren anmäler, vilket inte tidigare registrerats som nyckelbiotop eller objekt med naturvärden, registreras inte av myndigheten annat än om markägaren särskilt så önskar."

Det innebär att om Du gör en anmälan och den inte resulterar i något skydd så finns inget hinder till avverkning. De är alltså förhindrade att "nyckelbiotopsmärka" din mark om en anmälan skett.

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92975 Kan man verkligen lita på det!
Med den erfarenhet som vi Gävleborgare har av vår länsstyrelse så gör jag det INTE.

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

svenjo  
#92979 "Vad blir skillnaden mot tidigare arbete med områdesskydd?

Den största skillnaden är att det är du som markägare avgör om du vill avsätta biologiskt värdefulla områden på din mark för naturvård. I Kometområdena kommer myndigheterna inte inleda nya ärenden med skog eller andra trädbärande marker med höga naturvärden, annat än i undantagsfall. "

Avatar Fallback

Re: Min naturvård

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92981 Jaha i "undantagsfall"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).