Verkstan

Tigersåg

52 inlägg 20180 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Torparn79  
#91462 tillägnad Vesslan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UNIlkrwKLbo[/youtube]

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91472
Torparn79 skrev:tillägnad Vesslan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UNIlkrwKLbo[/youtube]


Visa inte den videon för min fru :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

V

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91474 Hähä, tror du satte nånting mitt i prick Torparn! :lol: :lol: Vår gode Huberthus Vessla verkar en aning skakis nu! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91504 Precis idag så började vi på slakten av oljetanken. Det tog en bra stund att komma igång. Ställtiden blir alltid längre än man beräknat. Det fanns t.ex. nästan 100 liter olja kvar.

För att få ut oljan sågades ett mindre hål upp, och Makitan fick visa vad den går för! Den fungerar alldeles förträffligt. Inte som att skära i smör, men med tanke på att plåten är ca: 4 mm tjock så får man vara riktigt nöjd med dess förmåga.

När arbetsdagen var slut hade vi avlägsnat ca 30% av tanken och tanken 8) är att den skall vara helt borta efter morgondagen! :grin:

En överraskning för mig var att sidorna stagats upp med vinkeljärn. Med litet tålamod kunde man tugga sig igenom de också. Se bild!

3840
Senast redigerad av mmart ons 12 maj 2010, 19:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91507 Kul att se, mycket jobb att såga itu ett sånt spektakel, 4mm plåt är rätt motståndskraftig. Tur du köpte nåt som drar ordentligt. Har det åt några blad eller?

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91509 Är inne på det 4:e bladet redan. :sad: Men två blad förstördes av ren klantighet/nybörjarOtur :oops: Man skall inte starta sågen förrän man fört in hela bladet ända till mothållet. Sedan finna det någon sorts spänning i tanken som gör att bladet nyps fast i sågspåret! 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91510 Det var ungefär vad jag trodde, det brukar gå åt ett och annat, att klämma in avtryckaren lite för snabbt är rätt lätt hänt. Och dom där metallbladen är rätt sköra.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91565 Då var min nya tigersågs elddop klart! Oljetanken är ute ur pannrummet! Makita JR3070CT gjorde jobbet med glans. :grin: 8)

Det gick åt några blad, men kunde man förvänta sig något annat?

3841

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#91620 Det gick ju raskt och bra, en bra bit utrymme som frigjordes. Det är skönt med riktiga grejor när man skall göra såna påfrestande jobb. Ger mig fullständigt tusan på att en sån där billighetsvariant hade brunnit upp efter halva tanken, eller i varje fall varit storglapp i styrningen nu.

Har du nån användning för all den fina plåten?

Avatar Fallback

Re: Tigersåg

Daven  
#92750 Hej!
Håller nog med th men jag jobbar som handmaskinreparatör så jag är väl yrkesskadad.
Har sett en hel del dåliga konstruktioner med åren.

Numer så är det väl i stort sett bara kvalitetsmaskiner som köps in på jobbet, tack och lov.
När det gäller tigersågar så har vi helt gått över till Milwaukee som jag varmt kan rekommendera.
De är väl lite väl dyra för hobbybruk men håller hög klass.
Kan även rekommendera deras metallblad, har inte provat bättre!
Andra märken som jag tycker har hög kvalitét är: blå Bosch, Makita, Metabo och Panasonic.

Man måste ju tyvärr prioritera här i världen så jag har inte bara kvalitetsmaskiner hemma.
Jag har själv en grön Bosch tigersåg och den har fungerat mycket bra.
De är ju inte försvarbart att lägga ut multum på en maskin som man använder rätt sällan.
Köpte däremot Metabos största borrmaskin för ca 25 år sedan och den går som ett spjut.
Har inte ens bytt kol på den och har använt den en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

totte  
#92760
Daven skrev:Hej!

Köpte däremot Metabos största borrmaskin för ca 25 år sedan och den går som ett spjut.
Har inte ens bytt kol på den och har använt den en hel del.


Har en liten Metabo inköpt 1965, still going strong, dock fått byta kol en gång nyligen.

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117557 Tja nu börjar husrenoveringen närma sig slutet!

Tigersågen har minsann kommit till användning vid rivningsarbeten o dyl.
Grymt bra maskin. kan dessvärre inte säga detsamma om Biltemas blad som inte svara upp riktigt mot en Bosch!

MEN när man misshandlar bladen så att de böjs sönder innan de blir slöa då vaknar Smålänningen o sätter på ett Biltema blad :)

V

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117561 Beträffande blad för metallsågning, så brukar väl Bahco och Sandviks Biflex vara riktigt bra?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117563 Yepp!
Men priset är därefter!

Biltemas funkar för engångsbruk!

V

Användarvisningsbild

Re: Tigersåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117574 Så man får alltså vad man betalar för!
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).