Bioenergi

Att synliggöra

8 inlägg 3097 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att synliggöra

Japs  
#92608 Hej alla!

Har läst på forumet att det verkar finna ganska många frågor runt hur ett biobränsle uttag ur skogen går till.
Tänkte derför skicka en länk till en film vi lät göra inför en mässa i Piteå.
Det här är alltså några exempel, påstar alls inte att det är dom bästa metoderna
Kom gärna med synpunkter

Mvh Mattias[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lHmiqgyZ4ko[/youtube]



   TS
Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92629 Jättebra film, roligt att se hur det funkar!

En dum fråga som jag undrat länge. Jag högg lite åt en entreprenör i biosvängen för nått år sedan och han bad mig kapa träden på mitten om dom var för långa. På samma sätt som skotaren i filmen gjorde. Han påstod att flismaskinen inte klarade av för långa träddelar. Jag gjorde som jag blev tillsagd men förstod aldrig vad det var som gjorde att flismaskinen gav upp när det blev för långt? Tacksam för svar, å lycka till. Bioskogsentreprenörer har säkerligen framtiden för sig!

Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

Japs  
#92671 Hej David!
Det finns inga dumma frågor, för ställer vi dom inte så lär vi oss inget och det vore väl dumt.
Eftersom det finns en del olika typer av huggar så ser inmatnings borden olika ut så jag vet inte om det var derför eller om det var en liten kran på huggen som hade svårt att hantera helträd.
För våran del är det alltid en fördel med så långt material som möjligt. Betyder mindre kranarbete för alla och en vinst i mindre diesel förbrukning.
Problem med för långa längder uppstår främst då vi klipper/gallrar i bestånden, då måste vi av utrymes brist för skotaren kapa dom längsta träden.

Mvh Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

bruks804  
#92684 Hej David! kan vara så här med. När det blir för långt har vi fått lämna för att det ligger för mycket snö på, topparna går av = blir kvar under snön. Vi kör med helst under 6 meter.

Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

bruks804  
#92685 Glömde att det även kan frysa fast om det är för långt går också av i topparna.

Användarvisningsbild

Re: Att synliggöra

Kse  
#92688 Om man flisar direkt vid avlägg så är det kanske inget större problem, finns väll en begränsning där oxå om det blir allt för långt.
Allt vi kör flisas på samma ställe så vi kan inte ta längre än vad dom kan lasta på risbilen.

Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

Japs  
#92707 Ni har helt rätt i det med snö och fastfrysningar gör att riset går av och toppen blir kvar, men jag upplever nog att det problemet finns även med ett toppkapat sortiment om än något mindre.
Vi har en grotbil ochså och där kan/vill jag absolut inte lasta längre material än 6m. Och där är en av fördelarna med att kunna skota ut helt ris som kan flisas på plats. Tiden för skördarens arbete att toppklippa stående eller liggande virke är avsevärd jämfört med att bara accumulera och sedan lägga omkull.
Vid åkerkantsklippning med grävmaskinen använder vi aldrig gripsåg för där finns som bekant stora yter att röra sig på

   TS
Avatar Fallback

Re: Att synliggöra

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92743 Ja det kan ju ha berott på typen av inmatningsbord eller kranstorlek som utgjorde en begränsning i det här fallet. Ni verkar ju köra med rejäla grejer iallafall!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).