Traktorn i skogen

Borde man ha oljekylare?

11 inlägg 6924 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Borde man ha oljekylare?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92371 Har kört en del med traktorn och skogsvagn nu när temperaturen ligger runt 20 eller mer. och visst blir oljan varm, men är det nödvändigt att köpa en oljekylare eller är det bara dumt :???: ?
Vill veta hur ni andra gör, som kör mycket med hydrauliken på traktorn under sommaren.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92408 Detta är nåt jag oxå funderat på.
Jag har hydralservo till min kran och kör jag ett par timmar nu så fungerar inte servot som det ska.
Lyfter jag bara med huvudbommen då så lyfter den så långsamt, kör jag nån mer funktion så rör den
sig mycker fortare.
Vet inte om detta beror på oljan blir varm så servotrycket försvinner då eller....
Hade inte några problem i vintras vid skotning då, men samma fenomen inträffade i höstas oxå

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92569 Men var kan man köpa en sån i såfall? Tror att man kunde köpa av weimer förut.. Har för övrigt inte sett någon som säljer, men måste ju finnas fler.

   TS
Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92572 Weimer är den enda jag sett bland dom på nätet

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

Tosca  
#92575 Kolla med lite olika hydralföretag, Olsson i Ellös kan ha något, Enskede hydral i Östervåla bör nästan ha hemma.
Sen är ju inte de speciellt billiga, men har man väl monterat en vill man inte gärna vara utan.

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92630 Kollade med Weimer idag o en som klarar 130/l kostar 5400:- som hittat, så jag tog ett dussin :mrgreen:
Ärligt talat tror jag inte jag klarar mej utan för jag hade 75gr i tanken efter 3 timmars stenlastande med gripen så de var bara att bita i det sura äpplet :???:
Mitt problem består nog i att ventilen inte pallar mitt flöde, då hydralservot säljaren levererade till kranen egentligen bara klarar 55 min/l med 8 bars tryckfall i ventilen.
Min frontpump är på 54cc och jag tycker kranen rör sig bra vid 12-1300 rpm dvs 65-70 min/l och då har jag ett tryckfall på 12 bar P till T i ventilen, förklaringen till värmeproblem?

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

jonko  
#98624 Jag tror inte ni behöver kylare...

om ni tittar på balmaskiner, de är någe av de jävligaste jag sett i oljeförbrukning så att säga... å varmt blir det! och varmt är det ute... dom klarar sig utan kylare!
Det skall vara brutala kranar innan man behöver kylare... är min mening.

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

ulfgustav  
#98647 Normalt sett så behövs ingen oljekylare på huggarvagnar, så tillvida att man inte hängt på extremt stor pump.
Oljetemperatur på ca 65 - 75 grader är inget problem för komponenterna. På servosystem så kan det vara störande men då beror det oftast inte på värmen utan på konstruktionen hur man tar ut servooljan. Servosystem ändrar karaktär beroende på oljetemperatur, tex -20 gr - 0 gr segt, 0 gr - 40 gr normalfunktion, över 40 gr då börjar funktionerna att krångla oftast så saknas då tillräckligt med servoolja, (för liten avlänkning från huvudsystem i kombination med för stora interna läckage)
Jag hoppas att detta förklarar en hel del. Alltså släng inte in oljekylare i onödan, kör med rekommenderade flöden vilket ger minskad bränsleförbrukning och lägre värme

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98889 Med det sk rekomderade flödet på min ventil får jag nog ta en valium får då går inte kranen med den hastighet som jag normalt använder, säljaren har dockat den med för litet ventilpaket

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

ulfgustav  
#98909 Hej igen
Då skall du ta ett snack med säljaren, har du inte fått den vara du beställt, ja då bör säljaren kompensera dig

Normalt sett så brukar rekommenderade flöden liga rätt lågt från olika tillverkare, men de brukar kunna överskridas med 20 - 30 % utan att det ger någon oläglighet

Avatar Fallback

Re: Borde man ha oljekylare?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98980 Lite sent nu när kranen kom strax före Per(då hade den legat ny men osåld i ett antal år).
Sen blev den liggande hos mej i ca ett halvår pga Per då som gjorde att jag hade fullt upp att hugga o köra vindfällor.... :x
O enl brochyren på kranen skulle de lilla flödet(30-50min/l) räcka men ska man köra kran på riktigt men många rörelser samtidigt så skulle jag tycka att ca 80 min/l går kranen fint.

Konstigt lite flöde tänkte jag då för FMV 360 jag hade innan var rekomenderat flöde35-60min/l och den plågade jag med samma flöde som den nya men med mekanisk 2 spak fick jag inga sånna problem som med hydralservot.
En annan sak med högre oljetemp är att jag får ett extra värmeelement i hytten i form av servospakarna och de blir f-n så värma att lägga knäna emot när jag kör med kortbyxor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).