Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma skogsvagnar

18 inlägg 26616 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma skogsvagnar

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#925 Hej
jag fundera på att köpa mig en farma CT 3.8 - 6 skogsvagn. Är det någon som har erfarenhet av dessa? (eller dom större modellerna). den stora nackdelen som jag ser det är väl avskanden av ramstyrning.

Jag har ca 30ha skog som jag brukar. så rent ekonomiskt går det inte ihopp sig. Men jag har börjat att få känningar i ryggen så jag vill spara den.
Traktorn är på 45hk och 4wd.

Uppskattar alla kommentare och synpunkter.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Fredrik  
#926 Tjena,
Jag har en bekant som kör med 9t-vagnen och han är nöjd.
Farma är som K.T.S, Palms och Mowis grå serie gjorda i Estland (eller Lettland eller Lituaen, kommer inte ihåg) och jag hörde av en maskinhandlare att de tills för ca ett halvår sedan gjordes av Öst-statsstål, i somras började iaf Farma och Palms att ta in svenskt stål till tillverkningen, enligt samma maskinhandlare för att kvalitén inte var god på öst-statsstålet.

Ett rykte eller ej låter jag vara osagt...

Annars har jag hört att just Palms skogskärror ska ha blivit populära på kort tid, vet tyvärr för dåligt om dessa, men nån annan kanske vet?
Har du kollat på Palms (http://www.nordfarm.se) Defender?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#927 Nej dom har jag inte titta på, priset skille ju dock, har fått pris på 45000 för farman och det är ju 20 mindre än palms minsta.

Annars verkar dom trevliga.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#928 Oj, jag trodde de låg ungefär likvärdigt även på den minsta, men så var det inte då.
Jag har för mig att runt 9-t så ligger de ganska lika.

Ja, ramstyrning är faktiskt riktigt bra...
Men å andra sidan kanske 6-t kärran är såpass smidig (kort, smal) att man inte saknar ramstyrning så jättemycket ändå?!

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#929 Här skulle du kunna tjäna 10.000 till, men den borde väl vara såld.

http://www.blocket.se/view/6717496.htm? ... c=1&city=0

Såg ju ganska så fin ut! Skulle den finnas kbvar innebär ju det att det är prutmån på den :)

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#958 Det är inte lätt det här att välja vagn, sitter tyvär inte på några jättehögar med pengar. Får ta och åka och kolla på en Farma 6tons vagn tror jag.

Vad skall man tänka på när man köper sig en griplastarvagn då?

   TS
Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24719 Att se till så svetsarna ser skysta ut. Kolla efter om det finns möjlighater att kapsla in slangar och annat sårbart. Att välja en kran som man är nöjd med, det är MYCKET retligt när de bara är 20 cm kvar till stocken. Tja, de va väl några tips:wink:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24739 jag har en farma 9t med 6.o kran, funkar utmärkt, köper du nytt så har du ju garantier så se till att köra MKT första tideen så du ser att grejjrena håller!

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24783
Defender skrev:Det är inte lätt det här att välja vagn, sitter tyvär inte på några jättehögar med pengar. Får ta och åka och kolla på en Farma 6tons vagn tror jag.

Vad skall man tänka på när man köper sig en griplastarvagn då?


Tycker det beror på vilka förutsättningar man har. Jag är svetskunnig och kan skruva lite så nån spricka eller glapp i några bussnigar är inget jätteproblem för mig. I min jakt på vagn har jag letat efter rätt utrustning till rätt peng, för ska man köpa till 400 hjul eller winsh, om det är det man vill ha, så kostar det. Det man bör kolla är väl i första hand att vridhuset verkar ok för det kostar ca 15 000 att byta. Ventilpaket är också rätt dyra liksom rotator, de kan man kolla lite extra på.

Avatar Fallback

KÄLLEFALL

ANDERS NYQVIST  
#24807 HEJ JAG HAR EN LITEN 6TONS KÄLLEFALL MED 3.8METERS KRAN MED UTSKJUT DET ÄR NOG SAMMA SOM FARMA, TRAKTORN ÄR EN BM400 MED ORBITROL OCH 430 HYTT FUNKAR BRA. DET ENDA SOM SAKNAS ÄR EN LITEN HYDRAL VINCH MEN HAR INTE SÅ MYCKE SKOG CA:40HA OCH INTE HÄLLER EN MASSA TID.

Avatar Fallback
Ljursken  
#33679 Köpte en 10 tons Farma med 500 hjul, 6 meters kran med nya 2-spaks ventilpaketet med 4 elfunktioner, ramstyrning, radisostyrd vinsch och stödben före jul. Den harfunkat mycket bra hittils. Jag jämförde alla vagnar som finns på marknaden från det dyraste till billigaste och helt klart så fick jag mest för pengarna här. Sedan fick jag riktigt bra för den gamla huggarvagnen i inbyte också, så det gjorde ju inget.
Särskilt ramstyrningen är jag mycket nöjd med och anser jag bättre än många andra, då vridpunkten ligger långt in bakom grinden på vagnen. Blir otroligt smidigt i skogen. Ventilpaketet med 2-spak och knappar för 4 elfunktioner är också suveränt. Blir nästan som riktigt joystick-styrning.Teleskopstödben på denna och dem är riktigt kraftiga. Det jag kanske kan klanka ner på lite är färgen. Den är dålig. Kommer ytrost på flera ställen redan. Den får i och för sig stå ute, men ändå dåligt tycker jag.
Köpte en skogsutrustad Valmet 705 till den för ett tag sedan. Nyrenoverad och lackad, nya dekaler och ny däck runt om. Har blivit ett riktigt trevlig ekipage.

Avatar Fallback
Ljursken  
#33731 Bild på mitt ekipage

Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33754 Ser helt O.K ut. Hur pass fart och ork är
det i kranen?

Avatar Fallback
Djang  
#33845 Bild på mitt ekipage....
Bild

Avatar Fallback
Ljursken  
#33992
ATK skrev:Ser helt O.K ut. Hur pass fart och ork är
det i kranen?


Tycker det är bra ork i kranen. Tar fulla tag med ved och rejäla stockar utan problem. Lyfte en 5 meters riktigt stor gran-stock häromdagen på ca 4 meters utligg. Lite mer olja från 705:an hade ju inte gjort något, så man kunde kört fler funktioner samtidigt men så bråttom har jag inte...
Dock ljusår bättre än min 604:a som jag körde med innan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).