Skotare

Fö hög ampere tal i min maskin

7 inlägg 4821 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fö hög ampere tal i min maskin

Alex  
#92249 Hej alla el-kunniga!! :smile: Det ä sâ att nä jag trycker pâ en funkion pâ kranen stiger ampere talet up till 75 Am :surp: Huvudsäckringen gâr av ( den är pâ max 50Am). Undrar av vilken anledning det blir sâ, hur kan man âtgärda det :?:
Tack pâ förhand



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92256 Vad är det för maskin då :?:
Spelar iofs ingen roll,går en 50 amperare så har du en rejäl kortslutning,antingen på elkabeln mellan säkring-kranmodul eller så har kranmodulen gått in i elektronikhimlen 8) ( lr är det elektronikhel-tet :?: )

Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Alex  
#92258 Tack simba, det är en Kockums 85 35 , har en sâdan el-lâda dä man skruvar hast pâ kranen med en jätte liten skruvmejsel.
Den f.... lâdan fick ingen ström för ett tag sen sâ duktiga jag drog över en kabel satte pâ en säkring pâ 5 amp. för säkerhets skull och körde vidare.Ska göra jobbet pâ riktigt och kolla hela vägen frân el-lâdan o se till om jag hittar felet nâgonstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Alex  
#92259
Simba skrev:Vad är det för maskin då :?:
Spelar iofs ingen roll,går en 50 amperare så har du en rejäl kortslutning,antingen på elkabeln mellan säkring-kranmodul eller så har kranmodulen gått in i elektronikhimlen 8) ( lr är det elektronikhel-tet :?: )

Menar du att det kan vara el-fel in i kranmodulen :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92265 Om vi tar det från början,du har alltså ett EHC-35 styrsystem lr :?:

Då har du 2 IPS 302 boxar som du ställer kranhastigheterna med.3 funktioner/box.
Boxarna ger oxå en 5 volts utström som matar kranspakarna.

Du ska ha en 8 amperes säkring som matar båda boxarna,utgående kablage är automatavsäkrat,dvs när allt är ok så lyser en grön diod/box,om tex kranlyften är kortsluten så när du då kör kranlyft så slocknar den gröna och en röd ERROR lampa tänds.
Med error reset knappen så kvitterar man och kan på så vis leta fram vilken utgående som är kortsluten.

Men om 8 amperen ryker så är det antingen fel på kablaget till boxarna,alternativt fel på ett huvudkretskort i ena boxen.
Ryck ur inkommande kontakt till boxarna,in med en ny säkring och plocka in kontakterna tillbaks,när säkringen går så vet du vilken box som har fel :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92274
Simba skrev:Om vi tar det från början,du har alltså ett EHC-35 styrsystem lr :?:

Då har du 2 IPS 302 boxar som du ställer kranhastigheterna med.3 funktioner/box.
Boxarna ger oxå en 5 volts utström som matar kranspakarna.

Du ska ha en 8 amperes säkring som matar båda boxarna,utgående kablage är automatavsäkrat,dvs när allt är ok så lyser en grön diod/box,om tex kranlyften är kortsluten så när du då kör kranlyft så slocknar den gröna och en röd ERROR lampa tänds.
Med error reset knappen så kvitterar man och kan på så vis leta fram vilken utgående som är kortsluten.

Men om 8 amperen ryker så är det antingen fel på kablaget till boxarna,alternativt fel på ett huvudkretskort i ena boxen.
Ryck ur inkommande kontakt till boxarna,in med en ny säkring och plocka in kontakterna tillbaks,när säkringen går så vet du vilken box som har fel :mrgreen:



Du har tamejtusan varit på och pillat på varenda maskin börjar jag tro Simba :smile:
Alltid lika utförliga svar!


Hatten av och: ^:)^ ^:)^ ^:)^

Avatar Fallback

Re: Fö hög ampere tal i min maskin

Alex  
#92302
Jesper skrev:
Simba skrev:Om vi tar det från början,du har alltså ett EHC-35 styrsystem lr :?:

Då har du 2 IPS 302 boxar som du ställer kranhastigheterna med.3 funktioner/box.
Boxarna ger oxå en 5 volts utström som matar kranspakarna.

Du ska ha en 8 amperes säkring som matar båda boxarna,utgående kablage är automatavsäkrat,dvs när allt är ok så lyser en grön diod/box,om tex kranlyften är kortsluten så när du då kör kranlyft så slocknar den gröna och en röd ERROR lampa tänds.
Med error reset knappen så kvitterar man och kan på så vis leta fram vilken utgående som är kortsluten.

Men om 8 amperen ryker så är det antingen fel på kablaget till boxarna,alternativt fel på ett huvudkretskort i ena boxen.
Ryck ur inkommande kontakt till boxarna,in med en ny säkring och plocka in kontakterna tillbaks,när säkringen går så vet du vilken box som har fel :mrgreen:



Du har tamejtusan varit på och pillat på varenda maskin börjar jag tro Simba :smile:
Alltid lika utförliga svar!


Hatten av och: ^:)^ ^:)^ ^:)^

Jag hâller med dig Jesper, vi är mânga som har hittat en resurs pâ forumet, Simba alltsâ :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).