Vedmaskiner, flishuggar

Liten hugg stor klyv

45 inlägg 21836 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#91914 Som bekannt är att kostnaden för en flishugg som klarar 30-40 cm diam. är astronomiska.
Det är heller inte ovanligt att veden håller den diametern.

Varför inte hålla sig med en mindre hugg och klyva nämnda ved.
Finns det någon här som har byggt eller känner till en klyv som klarar 3-4 m längd?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Nolltax AB  
#91915 Jag har en sågbänk som tar 6 meter...

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

totte  
#91920 Har sett nån gång nån konstig grunka på en grävmaskin på Youtube som klöv hela stockar, Såg fruktansvärt omständigt och tidsödande ut, annars undrar jag om det finns nåt sånt. Misstänker att priset för klyven skulle bli väl så astronomiskt, om det överhuvudtaget går att göra rent praktiskt. Om du nu inte vill köra sågbänk som Nolltax.

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

mrlynx  
#91923 jag har nån gång sett något muskedunder på blocket som var byggt på ett lastbilssläp som klöv hela stockar.

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

totte  
#91924 Mjaha då är det alltså praktisk möjligt. Undrar hur drivningen av kniven/stocken går till, kan väl knappast vara en fyra meter lång hydraulkolv eller? Frågan är sen vad detta kostar och vilken tid det tar att klyva.

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

mrlynx  
#91925 nej jag undrar om det inte var en tippkolv från någon lastbil som användes.

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

stegmaster  
#91927 Om du ska klyva sånna längder, skulle du nog användt en av disse metoder.
1.skruveklyv.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pSjrBDY1PNQ[/youtube]

2. woodcracker
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hw98QsFHkAA[/youtube]

3 Eller den Norska budsjettmetoden. :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CTdCuPtTbmg[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91928
stegmaster skrev:3 Eller den Norska budsjettmetoden. :wink:

Den här metoden är ju skrattretande. Med en sågbänk a la Nolltax hade man hunnit göra två eller tre skär i stocken på den tiden det tog den här klyven att ta sig igenom halva stocken (beror lite på hur man filar kedjan, om man inte behöver en snygg yta kan man skära lite grövre och därmed snabbare). Dessutom går det väl åt en hel del diesel till grävaren, att jämföra med några öre el för ett sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

stegmaster  
#91932
th skrev:
stegmaster skrev:3 Eller den Norska budsjettmetoden. :wink:

Den här metoden är ju skrattretande. Med en sågbänk a la Nolltax hade man hunnit göra två eller tre skär i stocken på den tiden det tog den här klyven att ta sig igenom halva stocken (beror lite på hur man filar kedjan, om man inte behöver en snygg yta kan man skära lite grövre och därmed snabbare). Dessutom går det väl åt en hel del diesel till grävaren, att jämföra med några öre el för ett sågverk.

Håller med dig. (tog bara med den videoen här för at jag tror det var den Totte tänkte på i sitt inlägg längre uppe).
Alternativ 2. skulle jag villa gå för. Kanskje man kunne mata huggen ochså med den,eller?

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

totte  
#91943
stegmaster skrev:Håller med dig. (tog bara med den videoen här för at jag tror det var den Totte tänkte på i sitt inlägg längre uppe).
Alternativ 2. skulle jag villa gå för. Kanskje man kunne mata huggen ochså med den,eller?


Stämmer bra det var den jag tänkte på! :lol:

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#91956 Hej alla hemmapulare.
Sågbänksmetoden är nog den enklaste om man inte räknar med frakten fram o tillbaka.

Här kommer en adress till Pryl-Mecca och dyr är han inte. Det är värt ett besök där.
www.alfredssonsmaskin.com/

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Henrik Petersen  
#91978 Hej !!

Ett bra tips!!: om man ska klyva ved, då anvender man, just det , en vedklyv :grin: . Ska man klyva lång ved, vad anvender man då???. Jo så enkelt är det. En LÅNG vedklyv :grin: :grin: .
Jag hadde en sån innan vi flyttade till Sverige. Anvende den till att klyva grov ved till min Kisa superkombi, ingen av dom fik fölge med hit, ej heller min boxer med kran på taket o driven vagn, som jag matade klyven med. Jag kan intyga att det funker. Precis som vilken vedklyv som helst. Min var byggd med en 4cyl perkins motor med hyd pump direkt på utgående axel, sen en ELventil och en dosa med lång sladd så att klyven kan köras från traktoren, ja och så en lååång kolv forstås och en endnu längre balk, 8-9 meter om jag minns rätt. Klyv längd var ca.3,5M

Henrik

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Robertberg  
#91994 Tippkolven från en 5350 är väldans lång, men kanske svår att få tag på?
A25orna har också långa kolvar, men de har inget utskjut.
Kolvarna i hydraliska utgödslingar är även de långa, kanske lättare att hitta?
5350.jpg

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92002 Jag har en vedklyv som klarar 4,6m långt och 0,9m grovt.
Lade in en bild förut en gång, mins inte i vilken tråd det var.
Men en klingsåg är nog snabbare.
Jag kör ca 20-25 stock i timmen, oavsett grovlek. Kluvet i 1/4 eller1/2:or
3m:s blir det väl någon mer per timme.
Kan skicka nya bilder om ni är intresserade.

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#92009 Ja-tack.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).