Verkstan

Svetsa på kranvagn

24 inlägg 13625 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91670 Ska äntligen börja svetsa :grin: , först på kranvagnen. Dit ska krokar, fästöron, hållarfästen med mera. Förstår att jag måste ta bort färgen där jag ska svetsa men finns det nått annat att tänka på? Typ kan hydrauloljan fara illa på nåt vis, eller så?

Kan jag sätta jordklämman (pinn-svets alltså) på valfri bult på vagnen eller måste den sitta nära svetsstället och måste jag även då smärgla bort färgen? :???:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

skogsjan695xl  
#91680 Färgen ska bort som du säger.
Hudrauloljan är det ingen fara med, så länge du inte svetsar nära packningarna i kolven om du förstår.
Jord klämman är bra om den sitter när stället du svetsar och bra om det bortslipad färg så det blir bra kontakt.
Pinnarna tänder väldigt lätt när de är nya, och ju mer Ampere du har på ju lättare är det att tända dom.
Håll ena handen på pinnen så blir det bättre styrsel. Använd handskar.
Var inte rädd för att materialet smälter bort, kan se så ut ibland, men man måste bränna på rätt hårt om det ska hålla ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

totte  
#91684 Men är det grovt gods emellan jordklämman och svetsstället så är det inte så kritiskt med var du sätter den, men helst inte metervis iväg. Viktigast är att du har ren metall att sätta klämman i och den bör helst sitta i samma detalj som skall svetsas på så strömmen inte behöver ta vägen genom nån bultad skarv.

Vrid på bra med A, håller med skogsjan, det är ju bra att vara försiktig, men inte för försiktig, det skall smälta in ordentligt i fogen.

Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

axwell  
#91696 Lite försiktig bör du vara, se till så att svetsloppor inte har någon chans att hamna på något brännbart, hydraulslang tex. Om du inte har svetsduk eller brandfilt, genomfukta några tidningar för att skydda det brännbara, även nakna kolvstänger.

Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

Nolltax AB  
#91703 Energin kommer normalt via jordtampen.
Därav problemet växelströmsgenerator å svets.
Jordslarv, svetsen brinner å energin kryper allsköns väg.
I kaross, jordkabel in i batteri å ut i pluskabeln. Vrål rakt in i generatorn å dom dioderna rykte friskt....

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91727 Ofta brinner ju färgen bort där man svetsar bara man får det att tända, ta inte bort för mkt färg.

Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

mrlynx  
#91729 För allt vad du gör sätt inte jorden på en hjulmutter.
Om du inte vill sabba lagret.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91762 Jättetack alla :smile: , när detta eviga regn ger sig ska jag ge mig på det hela. Var ut och inhandlade diverse krokar/fästen idag och då uppstod en följdfråga som lägger in i samma tråd. Kan man svetsa kromat och galvat med pinnsvetsen också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

totte  
#91766 Du bör slipa bort kromen/galven. Vad gäller galv, se upp med zinkfrossan se här: viewtopic.php?f=12&t=4071&st=0&sk=t&sd=a&hilit=zinkfrossa#p83534

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91769 Du kan svetsa ALLT med pinne, olika tillsatsmaterial bara. Sen går det olika bra. Har försökt mig på aluminiumsvetsning med pinne och den gången uteblev resultatet nästan helt,

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91777
trilla skrev:Du kan svetsa ALLT med pinne, olika tillsatsmaterial bara. Sen går det olika bra. Har försökt mig på aluminiumsvetsning med pinne och den gången uteblev resultatet nästan helt,


Vadå olika "tillsatsmaterial". I pinnarna eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Skogstomte  
#91778
Uvskogen skrev:
trilla skrev:Du kan svetsa ALLT med pinne, olika tillsatsmaterial bara. Sen går det olika bra. Har försökt mig på aluminiumsvetsning med pinne och den gången uteblev resultatet nästan helt,


Vadå olika "tillsatsmaterial". I pinnarna eller?


Ja, olika pinnar (tillsatsmaterial) Håller med om att pinne i aluminium är svårt, det jag gjort och sett är inte vackert... Bättre att be någon med en TIG-svets göra det då blir det både starkt och snyggt.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

totte  
#91781 Det finns hur många olika slags pinnar som helst, väldigt många av dom är till för mycket speciella ända mål, olika metaller som skall svetsas ihop med varandra, speciella pinnar för speciella legeringar, etc. Inget man behöver bry sig mycket om så länge man svetsar vanligt stål, galvat eller ej. Du har väl nåra vanliga OK-pinnar 48.00 eller 43.32 eller så, då är det bara att köra. Är det galvat bör det borstas noga rent efter och sen sprayas flera lager med zinkspray.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Elias  
#91864 Måste bara berätta om en rolig upplevelse, vet ni hur de svetsar i fabriker i kina`?

De har en MEGA stor svets och så jordar de i närmaste stålpelare i byggnaden, helst på bottenvåningen. Drar upp svetsen i MAX och sedan har de en 100m lång kabel till pinnen som de kutar omkring med i byggnaden.

Annars så är det att föredra att ha jordklämman så nära som möjligt och slipa ytan man ska svetsa som de ovan har skrivit.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91918 Kan tillägga att det förfarandet inte är helt ovanligt i sverige heller.. Har jobbat i sådan industri. Svetsarna går inge vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).