Skogsmiljö och Trädlära

Märkliga skador på gran?

12 inlägg 7229 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Märkliga skador på gran?

Wasebacken  
#91848 Hej, gick runt i skogen igår och kom till ett helt färskt träd (ca 30 cm dia på stammen) där flertalet skador kunde konstateras. Från marken och upp till ungefär brösthöjd fanns ca 10-talet hål, största ca 10 x 5 cm, och djupt ända in till kärnan. Insidan hålen hade urgröpningar, precis som om en gnagare ätit upp hålen. Även rötterna hade fått sig en omgång.

Kikade man in i hålen kunde man se myror, dryga centimetern långa, och med riktigt rejäla käftar. Har aldrig sett liknande myror innan. Kan verkligen dessa myror ha orsakat dessa hål? Eller vilket djur kan ha gjort det? Tror definitivt inte att de är orsakade av en människa.

Några tips om vad det kan handla om?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

halvproffs  
#91861 Med största sannolikhet är det hästmyran som gjort det. Ett elende att få in i byggnader. Man hör när dom käkar på trä i hus. Då blir det att ringa anticimex. Drottningen blir 3-4cm lång.

Avatar Fallback

Re: Märkliga skador på gran?

alias  
#91871 Lägg gärna upp bilder, har sett liknande skador (av hur du beskriver det) och hade helt klart satsat mina pengar på att det är hackspett.

Men jag kan ju ha fel, det har hänt förr.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

Skogshuggarn  
#91872
alias skrev:Lägg gärna upp bilder, har sett liknande skador (av hur du beskriver det) och hade helt klart satsat mina pengar på att det är hackspett.

Men jag kan ju ha fel, det har hänt förr.

MVH
Alias


Spillkråka?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Märkliga skador på gran?

Nolltax AB  
#91873 Spillkråkan gillar insekt, gärna myra.
Myra gillar gran, gärna rötskadad. Dock ej insyn....
Typ råttan på repet....

Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

Skogshuggarn  
#91876 Jodå!,,,det kan vara"råttan på repet" i det här fallet,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91878 Kolla här om det är samma skador som jag har på några granar.

viewtopic.php?f=15&t=4596

Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

Pidden  
#91881 Jag skulle vilja lägga en vild gissning på att det är en hackspett typ spillkråka som gått loss på trädet för att komma åt innehållet.(troligen myror i detta fallet).

Avatar Fallback

Re: Märkliga skador på gran?

Wasebacken  
#91884 Haj.

Tack för svar, jodå, det ser ungefär ut som "uvskogens" bilder. Har ju aldrig sett nåt liknande, fick för mig att hackspettar pickade i gamla döende/döda träd för att komma åt insekter, men ett helt pur-färskt...??? Bilder kommer i morgon!

   TS
Avatar Fallback

Re: Märkliga skador på gran?

Nolltax AB  
#91900 En spontan.
Purfärsk gran å myror som spänstar kring....?

Användarvisningsbild

Re: Märkliga skador på gran?

halvproffs  
#91934 Jo, spillkråkan hackar på dåliga träd för där finns det mat(larver o annat) Dom är dessutom dom främsta bobyggarna, men då gör dom hålet mycket högre upp på trädet av ren självbevarelsedrift. I detta fall är det nog så att hästmyrorna var där först och spillkråkan fick nys på dom och slickade sig om mun. Här är det mycket vanligt med spillkråkan och dess hackande.

Avatar Fallback

Re: Märkliga skador på gran?

axwell  
#91974 Där kommer senare sparvugglan att etablera sig, trots namnet kommer det att göra livet kort för skogssorkarna som annars skulle skada skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).