Motorsåg och handhållet

Stihl MS 200 - något att ha?

48 inlägg 28032 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS 200 - något att ha?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91389 Min Husqvarna har gett upp fullständigt 😡 och nu måste jag köpa en ny och då är ju frågan vad man ska satsa på.
Jag hugger mest bara i grovlek för att flisa - grovt får maskinerna ta hand om. Och det blir inte mycket mer än 100 m3 per år.

Jag har tittat på Stihl MS 200 och den är ju onekligen smidig. Det ska ju vara en såg i proffssegmentet så den borde ju hålla, men är det någon här som har praktisk erfarenhet av det? Säljarnas floskler i all ära menar jag...

Om någon har ett bättre förslag så är jag mycket öppen för just bra sådana! :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91394 Har en. Är väldigt nöjd. Lätt, smidig, stark, perfekt för kvistning och första gallring. Lättstartad. Knäppa lock, men när man väl lärt sig dem så är de ok. Ångra inte köpet ett dugg. :grin:

(tror det står lite om den på fler ställen i forumet, gör en sökning så kanske du hittar mer)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Fröjerum Forest  
#91398 Jag har oxå en kan varmt rekommendera den. Instämmer med föregående ang locken de kan vara
omöjliga att stänga ibland.
Enda nackdelen är väll när man kvistar på ovansidan av stammen med skjutande kedja då kan man få avgaserna i ansiktet pga av ljuddämparen på sidan.
Men skynda dej och köp de skall snart ersättas av en ny modell enligt min stihl handlare och de blir tyngre enligt honom.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Torparn79  
#91401 köp, Köp, KÖp, KÖP, KÖÖÖÖÖÖP..
inget att tveka på..

jag har ingen själv men frun har en som ofta blir "stulen" när det är huggning av flisvedsdimension..
håller på nu med en betesmark, och skulle inte vilja släpa på 346'an där, maxdiameter på stubben ca 15-20 cm..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91404 Som det ser ut här på svaren så lär det nog bli ett besök hos handlaren direkt i morrn bitti för inhandling av en ny lätt och smidig såg! :mrgreen:

Tack för hjälpen :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91428 339 xp kan ju vara ett alternativ då den har samma kedja som 346:an. Tror de, 339 o 200, är rätt likvärdiga.
Det skall bli min nästa såg.

Har du mycket sälgbuketter kan jag annars rekommendera en stark såg med långt svärd.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

swe#kipp  
#91432 Jag skulle vilja ha en såg i den storleken, tror det mest är en smaksak vilken man väljer !!
men det är verkligen superlätta sågar vilken man än väljer, nästan så man kan tro att dom är tänkta för att fäktas med i skogen :D

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91482 Ja, 200:n kan mycket varmt rekommenderas! :smile: vi som gillar dom ska nog kanske passa på att köpa på oss en till, för jag tror stihl har slutat tillverka dom! så dom som finns på lager är dom som finns! dock är jag inte helt 100% på detta....men nästan! ni som har problem med locken...prova att fylla tankarna så att det inte rinner över! då brukar det gå bättre! :wink: framför allt oljetanken! denna typ av lock har ju alla stihlar...men det är bara på 200:n som jag upplevt detta ibland!!??

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Torparn79  
#91494
Huggarn skrev:Ja, 200:n kan mycket varmt rekommenderas! :smile: vi som gillar dom ska nog kanske passa på att köpa på oss en till, för jag tror stihl har slutat tillverka dom! så dom som finns på lager är dom som finns! dock är jag inte helt 100% på detta....men nästan!

detta borde väl bl a Nonkan kunna svara på, eller..??

Huggarn skrev: ni som har problem med locken...prova att fylla tankarna så att det inte rinner över! då brukar det gå bättre! :wink: framför allt oljetanken! denna typ av lock har ju alla stihlar...men det är bara på 200:n som jag upplevt detta ibland!!??

bra Huggarn, glömde bort att varna för detta trots att jag råkat ut för det på fruns 200'a, oljekorken gav upp, retsamt men man får skylla sig själv..

sen har jag även fått byta den nedre vibrationskudden till bågen, sågen nöp och jag var lite för hetsig och skulle rycka loss, då delade kudden sig i 2 delar..

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91518 I morse blev jag en Stihlsågägare, och ännu så länge en lycklig sådan också.
Var ju tvungen att testa lite så det blev till att kapa stubbar i körvägarna (901:an lämnar för höga för att Belarusens däck ska tycka livet är kul). Rapp och behändig såg så som ni sagt :-)

Sen får jag väl lånbytas med bror min och hans Jonsered om det ska huggas något grövre...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

totte  
#91524 Får gratulera till köpet! Du blir nog inte besviken, det där är fina sågar för lätta jobb, och Stihl är bland den bättre kavliteten du kan få idag.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Tre Huggare  
#91529 Om du snackar med säljaren kan han fixa ett 13" tums svärd med 1.5 eller 1.3 kedja till dig. :mrgreen:
Min fixade det med orginal svärd.
I övrigt håller jag med övriga om sågen.. :wink:

Ps går även att såga grovt med den..... tar bara lite mer tid ,men det funkar... =))

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

fredde87  
#91600 mycket bra såg....

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Nonkan  
#91618
Torparn79 skrev:detta borde väl bl a Nonkan kunna svara på, eller..??



Borde är rätt ord :) Kan kolla upp det i alla fall. Det är inte direkt sågar man tänker på just nu, det är mest reservdelar till gräsklippare som folk har haft stående trasiga i förråden hela vintern men som det nu är såååå viktigt att den blir lagad innan helgen.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 200 - något att ha?

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91624 Gräsklipparen får nog stå och mögla ett par veckor till eller så här. Det har i princip bara börjat bli lite grönt i mina mosmattor :-)
Fast här hemma är det ändå frugan som sköter gräsklippningen, jag är i stort sett förbjuden att klippa eftersom hon tycker det är kul. Så jag håller mig till motorsågen jag... :P

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).