Virkesmätning och Matrisfub

Lagstiftning virkesmätning

10 inlägg 4831 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagstiftning virkesmätning

alias  
#91283 Läste just på Skogsstyrelsens hemsida att det kan komma mer lagstiftning runt virkesmätningen.

Förslag på att samtliga sortiment ska innefattas av lagstiftningen denna gång, i dagsläget är det ju endast barrsågtimmer och massaved.

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=44610

Bra eller dåligt, vad tycker ni?

MVH
Alias



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagstiftning virkesmätning

Fredrik Reuter  
#91317 Bra, tror jag.
Bra med enhetlighet åtminstone, rakt över.

Sedan skulle man väl kanske vilja önska mer åtstramning i förordningen. Nu var det ett tag sedan jag skummade men tolerans för felmätning är generös och sedan kanske mer kontroller av förordningsansvarig myndighet i fråga.

Och kanske att all volym ska vara mätt inkl bark, alltså på bark... :wink:

Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91336 Även brännveden som säljs svart? ;)

Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

wigge  
#91413 Håller med Admin i detta fall..

Hade även en liten fråga.


Sålt en avverkning i vintras och timmret har farit till lite olika sågverk runt om i norrbotten.
På 2 av mätbeskeden har det stått att det endast varit 1st stock som vrakas, men när dom räknar om 1 stock till fub så blir det hela 0.9 kubik. Kan väl ändå inte stämma??

Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

axwell  
#91415 Ja 0,9 fub är inte orimligt,om skälet varit "övergrov" kan en stock med medeldia 60cm ge 1,4 fub vid 4,9 m längd.

Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

wigge  
#91416 Kan knappast tänka mig att de finns sånna stockar här i norrbotten :)

Användarvisningsbild

Re: Lagstiftning virkesmätning

masterchief  
#91417 Angående bark så är jag lite klyven då jag är rädd att det blir mer fel än fuskfubb beroende på årstidsvariationerna :???:
Annars är enhetlighet bra.

Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

alias  
#91422
masterchief skrev:Angående bark så är jag lite klyven då jag är rädd att det blir mer fel än fuskfubb beroende på årstidsvariationerna :???:
Annars är enhetlighet bra.


ISO-certifiera virkesmätningen?

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagstiftning virkesmätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91981
masterchief skrev:Angående bark så är jag lite klyven då jag är rädd att det blir mer fel än fuskfubb beroende på årstidsvariationerna :???:
Annars är enhetlighet bra.

Vid en avverkning på 1.000 m3 skulle en ambition att "rädda" 1/10 av barken ytterligare kvar på virket vara värd ca 1.500 kr vid ett barkpris på 150 kr/m3.
Om denna bark är kvar blir diametermätningen säkrare vilket kan vara värd ett par tusenlappar.
Längdmätningen kan blir 0.5 cm bättre och är då värd ca 500 kr.
Totalt ca 4.000 kr.
Detta borde innebära en motivation till att uppmuntra tillverkning av aggregat som är skonsamma mot bark.
Halva värdeökningen är ca 100.000 kr i "täckningsbidrag" på aggregatet årligen.
/Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Lagstiftning virkesmätning

masterchief  
#91989 Så sant så sant Bertilsson.
Jag upplever att avbarkningen tog hus i helskotta när stålvalsar började användas uteslutande.
Ser man på mitt uråldriga egs604, så skonar det virket betydligt bättre än ett modernare med stålvalsar.
Det klassiska är att det släpper stora barkremsor där matarvalsarna dragit fram och mer eller mindre perforerat barken samt tryckt sönder det bindande skiktet mellan ved och bark.
En svår ekvation att få till det så alla blir nöjda, vi i skogen vill ha ett jäkla riv i agregatet med lite slir och backningar, Industrin vill ha en väl kvistad stock med all bark kvar utan några avverkningsmärken.
Markägaren vill ha så många kronor i netto för stocken.
Visst borde det gå att mötas om vinsten tar och fördelas så alla parter få del av kakan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).