Gallring

Gödsling innan 2a gallring?

4 inlägg 3837 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gödsling innan 2a gallring?

magnusbroden  
#90376 Hej,
Är det någon som har erfarenhet av gödsling efter en 1 gallring in tallskog, i förhoppning om att kunna skynda på en eventuell andragallring?

Vi gallrade 40ha tallskog för 5 år sedan, och funderar nu på att eventuellt anlita Holmen för att helikopter gödsla. Bra ide eller ej?

Hälsningar
Magnus



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gödsling innan 2a gallring?

Fredrik Reuter  
#91305 Hej,
Jag gissar att du inte hade tillgång till Å, Ä och Ö när du skrev ovanstående, editerade därför lite i din text så vi alla förstår bättre.

Ämnet har varit uppe några gånger här på skogsforum förut, första träffen vid sökning gav ex: viewtopic.php?f=2&t=141

Där kan du finna information, men vi kan för den delen givetvis fortsätta diskussionen i denna tråd om du vill.

Avatar Fallback

Re: Gödsling innan 2a gallring?

Huggis  
#91854 Gödsling är helt klart bra, och nästan en förutsättning på karga marker om man tänker självföryngra. Det är min åsikt, men som med så mkt annat i skogen så finns det inga rätt eller fel. Jag tycker du ska köra på gödsling om det är så att du vill hämta hem pengarna inom din livstid :)

Avatar Fallback

Re: Gödsling innan 2a gallring?

alias  
#91868 Skogforsk har lite intressant läsning om kriterier för beståndsval och annat.

Länk:
http://www.skogforsk.se/sv/sys/sok/Skog ... 3%b6dsling

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).