Traktorer och processorer

New Holland TL70A, Valtra A75, Zetor 7441Proxima, Case JX 70

34 inlägg 32089 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7460 Låter skumt..
Om man sätter igång kraftuttaget utan "mjukstart" hoppar redskapet igång direkt då?

Men om man använder mjukstart kopplar man först i kraftuttaget..inget händer.. och sedan smygstartar man med spaken?

BM Valmet -05 serien har väl något liknande med spak och en knapp :?

Jag har iaf en spak på mina MF och då mjukstartar den automatiskt då det är tungt, tex balare..

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7461 Hej MasseyFerguson.Jag förstår.Du har fortfarande ett helt oberoende kraftuttag med separat manövrering.All annat vore mycket konstigt.Du lägger först i lämplig växel för kraftuttagsdriften för att få tex 1000 rpm (om du har flera val 540rpm,1000rpm och kanske flera val annars finns det bara en växel).Tillslaget sker därefter innan ombyggnad med en handmanövrerad koppling.Mjukstarten du pratar om bör vara samma sak som när jag slirar på kraftuttagskopplingen jag startar uttaget i BM 650/700.
Om Zetor vid en ombyggnad ändrar mannöversättet till en tryckknapp behöver detta inte ändra funktionen.Jag undrar är kopplingen manövreras pneumatisk hydraulisk eller elektrisk efter ombyggnaden?Valmet 505-905 ordnade ett mjukt tillslag med knappmanövrering för länge sedan.Zetor måste kunna utveckla tillslaget gissar jag.

cpt.Kirk

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7465 Aha. den knapp jag menar är till startsppärren och inte till kraftutaget.
det bästa hade vart om jag kunnat visa bilder på det hela men det kan jag inte :cry:

Avatar Fallback
Åskar  
#9128 Hej igen!

Det blev tillslut en NH TLA 70. En demomaskin som gått på lätten ca 300h.

Valet stod mellan Valtran och NH där den rymligare skogshytten med försänkt fotlåda blev avgörande för mitt ändmål. Valtran (även den en demo 06:a) var lite dyrare, dock försummbart med hänsyn av totalpriset.

Valtran hade dock en kraftigare ÅLÖ-lastare(Q35) mot den Vreten F14 som sitter på min NH. NH hade till sin fördel lite bättre kapacitet på hydraulpumpen, 59L mot 52L.

Blir att leva på vatten och bröd ett tag nu, men efter jag slickat såren i plånboken så skall jag sedan se vad den går för..

mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).